Gå til innhold

Lov å betynne en setning med "men"?


TheYid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener å huske at jeg jeg lærte det samme på skolen.

"På skolen lærte jeg å aldri starte en setning med ordet "men", men er dette riktig?"

 

Men jeg fant ut at det ikke var riktig etter at jeg så dette:

 

 

 

Kjære Elin Anita

 

Det finnes en gammel skoleregel som sier at man ikke skal begynne en setning etter punktum med men og og. Man kan godt si at denne regelen ikke gjelder lenger. I en del tilfeller trenger man å binde sammen en konkluderende setning med flere foregående påstander, og da kan men og og være nyttig som innlederord i den konkluderende setningen, jf.:

 

Han trodde han hadde fått med seg alt. Bøkene og notatene lå i vesken. Det samme gjorde skrivesakene. Til og med matpakke hadde han husket. Men likevel hadde han en følelse av at noe manglet.

 

Det blir på samme måte med og.

 

Hvis elevene dine begynner en og annen setning med men eller og, er det derfor ingen grunn til å finne rødblyanten. Men litt på vakt skal man likevel være; man bør ikke få for vane å begynne annenhver setning med de nevnte konjunksjonene – da blir det for mye av det gode. En sjelden gang, i en konkluderende setning, har imidlertid men og og en funksjon som setningsinnledere, også etter punktum.

 

Med vennlig hilsen

for Riksmålsforbundet

Elin Frysjøenden

 

 

 

Lenke til kommentar

Det finst ingen absolutt regel. Hadde ikkje det vore keisamt? Eg håpar det aldri kjem til eit sånn punkt når det gjeld ordstilling og form. Rettskriving og grammatikk er noko anna, og der er eg sjølvklart for heilt spesifikke reglar.

 

Men ikkje overdriv 'men'-bruken i byrjinga av setningar...

Lenke til kommentar

I så og si alle tilfeller så kan man klare seg uten å starte en setning med ordet men, men prøv å lese en eller annen avis å se hvor ofte setninger blir startet med men, og det er av personer som i det minste brude klare å skrive riktig :p

 

I så og si alle tilfeller, til og med de som var i brevet fra riksmålsforbundet vil man kunne droppe å starte setningene med men.

 

Som svar eller beskrivelse av ordet kan jeg finne meg selv bruke men i starten av en setning, for å nevne ordet eller bruke ordet uten dets egentlige betydning kan jeg finne på å bruke ordet men uten komma foran ... som nå.

 

Kan hende skolen har fått meg til å henge meg opp i slike ting, men nå synes jeg det bare ser rart ut å lese setninger som starter med men.

 

Til det du skriver i første innlegget trådstarter, personlig synes jeg det hadde sett bedre ut om du hadde byttet ut punktum med komma.

 

EDIT: I de fleste tilfeller blir også ordet men brukt helt unødvendig.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...