Gå til innhold

100% lydløs /vifteløs pc


Phrenetic

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det jeg lurer på er om det er noen av dere som har noe særlig erfaring med dette?

 

Det jeg tenkte på var kombinasjonen SSD og alt annet vifteløst.

Pc'en skal i hovedsak bli brukt til surfing.

 

Jeg har funnet noen småting jeg kunne tenke meg, men er litt usikker på om det vil funke mtp varme som blir produsert.

 

-Phrenetic

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vifteløs PSU kan bli dyrt, men overkommelig.

SSD disker kan du jo få relativt billig om du ikke er så opptatt av at ytelsen ikke skaø være så mye bedre kontra vanlige disker.

Med custom kjøler kan du nok klare deg uten vifte på CPU og vifteløse skjermkort er jo ikke ett problem å skaffe.

 

Men jeg ville vurdert en stor men stillegående vifte for å opprettholde ett visst modikum av luftgjennomstrømning...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Du kommer aldri i dag til og skaffe deg en 100% lydløs pc. Det beste er oå kjøpe ett bigtower og lyd å vibrasjonsisolere dette. Valget heretter kommer da til og falle på store stillegående vifter eller vannkjøling med passive radiatorer så du trenger maks ett par vifter for og beholde luftestrømmen inni pcen,

 

Du nevner ingenting om hva slags pc du har, dette kunne ha vært fint og vite. Det er mange løsninger når det kommer til fks bytte av kjøleløsning til skjermkort.

Lenke til kommentar
Du kommer aldri i dag til og skaffe deg en 100% lydløs pc. Det beste er oå kjøpe ett bigtower og lyd å vibrasjonsisolere dette. Valget heretter kommer da til og falle på store stillegående vifter eller vannkjøling med passive radiatorer så du trenger maks ett par vifter for og beholde luftestrømmen inni pcen,

 

Du nevner ingenting om hva slags pc du har, dette kunne ha vært fint og vite. Det er mange løsninger når det kommer til fks bytte av kjøleløsning til skjermkort.

 

Hvorfor kan man ikke få skaffet seg en 100% lydløs pc?

Hva slags pc jeg har i dag er ikke av betydning da nye komponenter vil bli kjøpt for å få en lydløs pc.

Det er uaktuelt med vannkjøling som jeg nevte i tidligere post.

Lenke til kommentar

100% lydløs pc er umulig å definere da man ikke vet 100% sikkert hva vi mennesker kan høre eller ikke høre. En lyd jeg hører kan kanskje ikke du høre!

 

Grunnene til hvorfor du ikke kan klare det idag er:

 

1)

Hdd vil alltid vibrere. Om du ikke hører det nå, så hører du det nok når du har fjernet alle andre kilder for støy. Selv med matter og det kjente "o-ring" trikset vil det sitte igjen litt vibrasjon som vil komme tydelig frem når all annen lyd er borte. Ved å gå for en SSD blir jo det meste av dette problemet borte dog. Kommer ann på budsjettet ditt.

 

2)

Om du fjerner ALLE former for vifter i pcen din vil du få mange problemer med varme, du må ha en for form ventilasjon. Derav vifter. Du kan finne vifter som er meget stille om du endrer litt på spenningen deres, dog er de ikke lydløse.

 

3)

Lykke til med og finne ett dvd/cd/blueray drev som ikke lager lyd. Her tror jeg du vil få dine største problemer. Men trenger man dette idag? Personlig bruker jeg kun dvd drev til installasjon av OS.

 

Mener å ha lest noe om ett kabinett som lager meget lite lyd, det koster svin men er kanskje verdt det? Husker ikke helt konseptet bak det, men er en form for avkjøling av luften om jeg ikke husker feil. (Noen som kommer på hva jeg tenker på?)

 

Du vil jo heller ikke få en kjempe pc til og uten luft eller vann. Tenk deg fks 4870/260 uten noen form for løsning annet enn en kjøleribbe. Dermed, hvilken hardware du skal gå for er meget viktig å vite for og kunne sette sammen en pc som bråker så lite som mulig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Du kommer aldri i dag til og skaffe deg en 100% lydløs pc. Det beste er oå kjøpe ett bigtower og lyd å vibrasjonsisolere dette. Valget heretter kommer da til og falle på store stillegående vifter eller vannkjøling med passive radiatorer så du trenger maks ett par vifter for og beholde luftestrømmen inni pcen,

 

Du nevner ingenting om hva slags pc du har, dette kunne ha vært fint og vite. Det er mange løsninger når det kommer til fks bytte av kjøleløsning til skjermkort.

 

Hvorfor kan man ikke få skaffet seg en 100% lydløs pc?

Hva slags pc jeg har i dag er ikke av betydning da nye komponenter vil bli kjøpt for å få en lydløs pc.

Det er uaktuelt med vannkjøling som jeg nevte i tidligere post.

 

Hvordan går det med prosjektet ditt? Vi er i samme ærend, helt fullstendig samme, bare at jeg lager en PC som skal brukes til litt av hvert.

 

Det de andre sier her er mye tull, for å være helt ærlig. Spesielt om det er snakk om en PC som skal brukes til surfing. Det skal ikke være noen vesentlige problemer med å lage en nær sagt utelukkende passivt kjølt PC, spesielt ikke om man ikke skal bruke det til spilling (men også her kan det gjøres). Det er klart, HDD og optisk drev er et problem, men også disse vil antageligvis kunne løses.

 

Ser du vurderer samme «kabinett» som meg. Jeg har samme tankegang, med alle komponentene i friluft, så skal det gå greit med minimal gjennomstrømning av luft for å ha tilstrekkelig kjøling. Jeg er ikke helt sikker på hva mreinha mener med kommentaren ang. grafikk-kort, men selv et 4870 kan man godt kjøle passivt (med f.eks. en HR-03 GT), men om man skal kjøre ting fullstendig vifteløst, og man ikke skal spille, så kan man jo like gjerne gå for en GPU integrert i chipset (790GX f.eks.). På CPU kan man f.eks. kjøre Scythe Orochi, passivt.

 

Dette er om man vil ha litt ytelse, om man ikke trenger rare ytelsen, så finnes det jo en haug muligheter om man vil kjøre passivt med lav ytelse. Null problem. Det eneste blir ting som egentlig ikke er relatert til kjøling (HDD og optisk drev). Her kan man jo kjøre SSD om man har råd, og kople fra drevet da man ikke bruker det (eksternt drev f.eks.).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Du kommer aldri i dag til og skaffe deg en 100% lydløs pc. Det beste er oå kjøpe ett bigtower og lyd å vibrasjonsisolere dette. Valget heretter kommer da til og falle på store stillegående vifter eller vannkjøling med passive radiatorer så du trenger maks ett par vifter for og beholde luftestrømmen inni pcen,

 

Du nevner ingenting om hva slags pc du har, dette kunne ha vært fint og vite. Det er mange løsninger når det kommer til fks bytte av kjøleløsning til skjermkort.

 

Hvorfor kan man ikke få skaffet seg en 100% lydløs pc?

Hva slags pc jeg har i dag er ikke av betydning da nye komponenter vil bli kjøpt for å få en lydløs pc.

Det er uaktuelt med vannkjøling som jeg nevte i tidligere post.

 

Hvordan går det med prosjektet ditt? Vi er i samme ærend, helt fullstendig samme, bare at jeg lager en PC som skal brukes til litt av hvert.

 

Det de andre sier her er mye tull, for å være helt ærlig. Spesielt om det er snakk om en PC som skal brukes til surfing. Det skal ikke være noen vesentlige problemer med å lage en nær sagt utelukkende passivt kjølt PC, spesielt ikke om man ikke skal bruke det til spilling (men også her kan det gjøres). Det er klart, HDD og optisk drev er et problem, men også disse vil antageligvis kunne løses.

 

Ser du vurderer samme «kabinett» som meg. Jeg har samme tankegang, med alle komponentene i friluft, så skal det gå greit med minimal gjennomstrømning av luft for å ha tilstrekkelig kjøling. Jeg er ikke helt sikker på hva mreinha mener med kommentaren ang. grafikk-kort, men selv et 4870 kan man godt kjøle passivt (med f.eks. en HR-03 GT), men om man skal kjøre ting fullstendig vifteløst, og man ikke skal spille, så kan man jo like gjerne gå for en GPU integrert i chipset (790GX f.eks.). På CPU kan man f.eks. kjøre Scythe Orochi, passivt.

 

Dette er om man vil ha litt ytelse, om man ikke trenger rare ytelsen, så finnes det jo en haug muligheter om man vil kjøre passivt med lav ytelse. Null problem. Det eneste blir ting som egentlig ikke er relatert til kjøling (HDD og optisk drev). Her kan man jo kjøre SSD om man har råd, og kople fra drevet da man ikke bruker det (eksternt drev f.eks.).

 

Heisann. Lenge siden jeg har sett på denne tråden. Det ble til at jeg kjøpte meg en liten Acer L5100 som nå står ved sidenav TV'en. Denne har et par små vifter, men lager faktisk fint lite "leven"(lyd). Den står plassert "i friluft", dvs ikke inni en lukket hylledel så har aldri hørt viftene gå noe raskere uansett load.

Og det beste er; jeg er igrunn veldig fornøyd med tassen. Spiller fint x264 (1080p)

Lenke til kommentar

Hvis du vil ta steget enda lenger kan du gjøre som vi gjorde i gamle dager. Bygge en kasse med støyisolerende materieale innsidig. Jeg lagde en slik og hadde en veldig stor vifte inne i den for å transportere luft og en fin glassdør i front. Det viktige er da å ha en tett kasse og store, gode (stille) vifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...