Gå til innhold

Forskjellen mellom misunnelig og sjalu


olopolo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg sjekket dem opp og så at det var synonymer, men jeg bruker dem fortsatt forskjellig.

 

"Gunnar får seg nytt kamera- jeg er misunnelig"

 

"Gunnar blir sammen med eks-kjæresten min- jeg er sjalu"

 

Det er en forskjell her, og jeg tror de fleste bruker ordene på denne måten, jeg er ikke misunnelig på Gunnar fordi harn blir sammen med gamle dama mi, og jeg er ikke sjalu på kameraet hans, har bare lyst på et og er misunnelig.

 

Sliter bare å sette ord på forskjellen om man ikke skal bruke et eksempel på det...

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Litt teit å dra opp igjen en gammel tråd, kanskje, men jeg har prøvd å finne forskjellen på disse to ordene lenge nå.

 

Sånn jeg oppfatter dem, ligger det mye i ordet "misunnelig" hva det egentlig betyr. Altså mis-unne noen noe; Man unner dem ikke det de har (og vil heller ha det selv).

 

Mens å være sjalu er det samme som å ønske seg det samme som noen andre har, uavhengig av om du unner den andre det den har eller ikke.

 

Litt klønete forklart, muligens.

Lenke til kommentar
Litt teit å dra opp igjen en gammel tråd, kanskje, men jeg har prøvd å finne forskjellen på disse to ordene lenge nå.

 

Sånn jeg oppfatter dem, ligger det mye i ordet "misunnelig" hva det egentlig betyr. Altså mis-unne noen noe; Man unner dem ikke det de har (og vil heller ha det selv).

 

Mens å være sjalu er det samme som å ønske seg det samme som noen andre har, uavhengig av om du unner den andre det den har eller ikke.

 

Litt klønete forklart, muligens.

 

Samme men motsatt her. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tydinga til eit ord forandrast ofte yver tid. Det må ikkje nødvendigvis tyda det sama som blandinga orda det er bygd opp av. Tenk på verbet å anbefale. Ein kan ikkje seia å befale an. Kanskje ein kunna det før.

 

Sjølv oppfattar eg båe orda nestan på den sama måten, så eg står på midten i denne diskusjonen.

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Tilfeller der man bare kan bruke ordet sjalu:

Per ble svært sjalu da kona hans gikk på restaurant med en annen. Her kan man ikke bruke ordet misunnelig.

 

Eller sjalusidrap.

Man kan neppe snakke om "misunnelsesdrap".

 

Misunnelse vil jeg særlig bruke hvis noen er sure for at andre er penere, morsommere, rikere, eller mer talentfulle enn dem selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gammel tråd, men her er min oppfatning av dette:

 

Misunnelse er når man ønsker noe andre har (dette trenger ikke å være negativt ladet, og man trenger ikke ønske å ta noe fra en annen person, man vil bare det samme for seg selv).

 

Sjalusi er når man er redd noen skal ta fra en det en selv har eller at en skal bli erstattet av noen andre (for eksempel at noen andre skal ta konen fra deg eller at mamma skal være mer glad i søsteren din enn i deg).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Litt teit å dra opp igjen en gammel tråd, kanskje, men jeg har prøvd å finne forskjellen på disse to ordene lenge nå.

 

Sånn jeg oppfatter dem, ligger det mye i ordet "misunnelig" hva det egentlig betyr. Altså mis-unne noen noe; Man unner dem ikke det de har (og vil heller ha det selv).

 

Mens å være sjalu er det samme som å ønske seg det samme som noen andre har, uavhengig av om du unner den andre det den har eller ikke.

 

Litt klønete forklart, muligens.

Jeg er enig dette. Et veldig godt synonym til misunnelse er nemlig smålighet. Altså, hvis du er misunnelig, så vil du kanskje nekte noen andre det de har fordi du vil ha det selv. Misunne er også et antonym til å unne. Flere tror at ordet sjalusi kommer fra et gresk ord som har med kokende vann å gjøre. Som i at følelsene bruser / koker over. Så selv om misunnelse betyr å ikke unne, kan det å være sjalu ha mye sterkere betydning avhengig av sammenheng. Dro visst opp en gammel sak en gang til.

Sorry

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...