Gå til innhold

Får ikke installert Windows XP på IDE HDD

Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en Windows XP CD som jeg har fått låne :p

Og problemet støtte jeg på da jeg skulle installere Windows XP på min Toshiba A300 - 1B9 serien.

Jeg fikk beskjed om at den ikke fant noe HDD :( Så da kom jeg på Cd'n trenger en driver for og støtte en IDE HDD, hvor finner jeg en slik driver?

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sikker på at det er IDE-harddisk i maskinen? Søk på Google nevner 2.5" harddisker på bl.a. 320GB på Toshiba A300. Dette indikerer SATA.

XP og SATA kan kreve egne hovedkortsdrivere ved installasjon.

EDIT: Er CD-platen du lånte tilpasset din maskin?? Det vil si er det en Toshiba CD?

Endret av PerB
Skrevet (endret)

Takk for svar :) Det med hvordan HDD det er var jeg usikker på men det er riktig at det er 2.5" er riktig ;)

CD'n er ikke noe mer risk en andre XP CD'r det vil si at det er en vanlig XP CDr.

EDIT:

Skrive leif

Endret av Gjest
Skrevet

Se på betegnelsen på harddisken (skal stå om det er en SATA-harddisk).

En standard XP CD fra Microsoft kan magle drivere for din Toshiba. Hva mener du forøvrig med "vanlig XP CD"?

Det finnes mange "vanlige" XP CDer:

- XP pro

- XP Home

- Tilsvarende OEM

- Tilsvarende merkevare-tilpasset.

Skrevet
XP Pro, men er det OEM, Microsoft eller Leverandørnavnet?

EDIT: skriveleif

What? Jeg har da bare Windows XP Pro som jeg har på en CD jeg fikk låne og jeg har tatt kopi av den, og hvor finner jeg nå den driveren slik at jeg får installert Windows XP?

Skrevet

Hmmm.... Lånt en CD og tatt en kopi som du skal innstallere på din maskin? Windows koster penger! Skal du ha et gratis OS så innstallerer du Linux...

Skrevet

Jada jada, men som du vet så kom XP i 2002 og SATA i 2003.

Da hadde ikke XP støtte for SATA, så den eneste muligheten for og fikse det problemet der og låne en XP cd og legge til driveren for også brenne den ut igjen ^^

Skrevet

Tror HDD er odelagt, passer denne: WD scorpion black 2.5" 320GB ??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...