h-e-i Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 (endret) Jeg skal ha meg en ny ekstern hardisk og valget står til slutt mellom en SEA FREEAGENT 500GB USB2.0 16M og en Western Digital MY BOOK ESSENTIAL 750GB USB2.0 16MB Jeg kan ikke så mye om dette men lurer på om hva dere mener er beste og mest stabilt av disse to? PS tenkte jeg skulle bestille når jeg kom hjem i kveld så raske svar mottaes med stor takk ## emne endret etter ønske fra trådstarter ## Endret 17. desember 2008 av Snorre
GullLars Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Jeg ville gått for my book. Jeg har 2 stk i 1TB, og de er helt greie, og tåler litt. Jeg kjenner en som hadde en freeagent som ikke likte bassen fra 12" på fest når musikken ble streama fra den, så jeg vet ikke helt med de... Dessuten så får du mer plass på mybook (750 vs 500), så jeg ville gått for den.
Snorre Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 (endret) Emnetittelen ser bra ut. Anngående å fjerne løst-merkingen er det enda ikke laget en egen rutine for. Så enn så lenge kan du jukse litt. 1. Trykk rediger -> Full endring 2. Fjern "[Løst]" fra emnetittelen 3. Velg en hvilken som helst smiley fra "Innleggsikoner"-boksen (den finner du over svar-knappen) 4. Trykk "Svar" 5. Trykk rediger -> Full endring igjen 6. Velg "[ Bruk ingen ]" fra "innleggsikoner"-boksen 7. Trykk "Svar" Løst-merkingen skulle nå være borte. Da det kan virke som om du er ute for øyeblikket gjør jeg disse endringene for deg. Ville være dumt om folk ikke svarer i tråden fordi den er "løst". On-Topic: Valg av ekstern harddisk kan alltid være litt problematisk. Når det gjelder MyBook-serien til Western Digital har jeg hatt dårlige erfaringer med den. Først var det broren min som kjøpte seg en av de første modellene, noe tilsvarende det Essential er i serien idag. Den fungerte fint i kanskje et år. Etter det sluttet den plutselig å virke. Den gikk fra fullt fungerende til ødelagt på ingen tid. Var et problem med dataoverføringen i selve harddisken (vi tok den ut av kabinettet og satte den inn i en stasjonær PC, samme problemet). Har selv en Western Digital MyBook Premium ES (esata-versjon med 500GB). Denne sliter med konstante spindowns og ufrivillige dvalemoduser. Jeg kan sitte og streame musikk fra den, og plutselig går den i dvale-/hvilemodus. Jeg har prøvd å formatere den, kjøre diagnoseprogrammet til Western Digital. Ingenting fungerer. Har prøvd den med forskjellige filformateringer (NTFS, Fat32, Ext3 (Linux-filformat)). Eneste jeg ikke har prøvd er å kjøre den over esata. Har nettopp fått meg ny bærbar med esata, så skal prøve det. Men den burde jo fungere over USB2 selv om den har esata. :\ Kan hende meg og brodern har vært maks uheldig med våre. Men jeg kjøper nå ikke WD igjen. Seagate-en har jeg ikke noen erfaring med, men ville valgt den hvis valget står kun mellom de to du har listet opp. Snorre Endret 17. desember 2008 av Snorre
h-e-i Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Skrevet 17. desember 2008 (endret) Takk for den guiden. Ikke lurt med syke små barn på fanget når en holder på med slike ting Takk for svaret GullLars. Selv holder jeg en knapp på denne men jeg kan så lite om dette så derfor er all info til god hjelp. Takk Endret 17. desember 2008 av h-e-i
Snorre Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 (endret) Får jeg spørre hva budsjettet ditt er? Finnes mange gode harddisker som kan være aktuelle om du legger litt penger i det. Trenger ikke å være mer enn 1200 så har du en strålende ekstern. Skal ikke forvirre deg med så mange flere alternativer nå. Men ret personlig tror jeg du kan få bedre kvalitet (til en ikke alt for mye høyere pris) enn det MyBook og Freeagent gir. Endret 17. desember 2008 av Snorre
h-e-i Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Skrevet 17. desember 2008 Tja det. I disse juletider nå som alle gaver og alt er handlet så er det ikke så mye igjen men max 1500 er vel det jeg har sett for meg at jeg kan få noe for. Må bare si at jeg blir litt forvirret av dette med hardisker derfor tok jeg tak i et par stk som jeg har lest en den bra om og lurte på om dette var noe gode kjøp. Så finnes det andre forslag så bare si i fra, da jeg er åpen for alt under 1500,-
007CD Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 @Snorre: Om det er 500Gb modellen til WD så er ikke dette så veldig merkelig. Denne har en hel DRØSS med svakheter og holdbarhet = 0, er selv på min 3 harddisk akkurat nå. Nr 1 blåste etter rundt 1 år. Nr 2 blåste over natta etter 2-3 måneder. Nr 3 ligger i skuffen, blir vell satt i RAID 0 når jeg får en 500 til. Nå vet jeg ikke om 750Gb modellen er noe bedre men Seagate er generelt mer kvalitet på, dog får de trekk for inndrag av 5 års garantien.
h-e-i Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Skrevet 17. desember 2008 Takk for svarene jeg fått. Da er det ikke så lenge før jeg kommer til å bestille så er det noen som har noen andre forslag så kom gjerne med de. Takk for all hjelp så langt
GullLars Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Det som nevnes med spindowns er en sak ja. Hvis du har disken koblet til 24/7 vil den standard gå i dvalemodus av seg selv, men av og til vil windows be om statusinfo fra den, og da spinner den opp for å svare. Dette fører til at hele maskinen fryser i 5-10 sekunder, og er sinnsykt plagsomt. WD mybook er til bruk for å ha på hylla og plugge i for bruk. Fungerer kjempefint til å oppbevare massive mengder data, og funker fint når du trenger data som er på den. Men for all del, den er ikke en ekstra harddisk for maskinen som bare kan stå koblet til 24/7 utenfor kabinettet.
Snorre Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 LaCie 1GB USB2 ekstern. Har selv e-sata-utgaven av denne nå og må si meg meget fornøyd. Dette er en harddisk av svært god byggekvalitet og design. Den er rett og slett stilrent og gjør ikke mye ut av seg. Den sliter ikke med spindowns og kan brukes som streame-enhet, enten du kobler den til PC eller mediespillere/spillkonsoller. Den har god ytelse (hvertfall esata-utgaven), og er enkel ibruk. Det er samsung som står for den interne harddisken, mens LaCie kun har laget "kabinettet" og programvaren/driverne.
h-e-i Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Skrevet 18. desember 2008 Takk for hjelpen alle sammen Da har jeg handlet og det ble den Snorre anb Takker og bukker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå