Gå til innhold

Vilken HDMI kabel bør kjøpes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har netopp kjøpt nytt tv som er på vei, Full HD og en PS3 som skal kobles til denne.

og vill jo da selfølgeli bruke en HDMI kabel. men vilken skal eg kjøpe?

 

En til 200kr på lefdal eller noen annen kabel? har hørt det ikkje er noe forsjell på dyre og `billige`

 

Kjøp den billigste du finner som støtter 1080p.

Lenke til kommentar
Har netopp kjøpt nytt tv som er på vei, Full HD og en PS3 som skal kobles til denne.

og vill jo da selfølgeli bruke en HDMI kabel. men vilken skal eg kjøpe?

 

En til 200kr på lefdal eller noen annen kabel? har hørt det ikkje er noe forsjell på dyre og `billige`

 

Kjøp hvilken som helst billigkabel, hvis den skal brukes til fullhd så pass på at den er merket med fullhd. Om den er merket med fullhd så er det garantisak om den ikke fungerer. Og, nei, det er ikke forskjell på dyr og billig hdmikabel. Kjøp så billig som mulig, clasohlson har god pris, hvis du eventuelt har tid til å vente 2 uker så selger de kurante hdmikabler på DealExtreme for +/- 10$ inkl frakt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nå har det jo seg slik at hvis man skal ha en lengere HDMi kabel teller faktisk kvaliteten på kabelen en god del.

 

Da tror jeg du bør lese denne testen først. Her prøver de å fremprovosere bildefeil, men lykkes ikke før de kopler sammen to av de lengste og dårligste kablene i testen.

 

Så lenge kabelen er sertifisert for din bruk, duger hvilken som helst slik kabel, uansett pris. Mekaniske feil i den, ja det er en annen sak, men det gjelder alle kabler.

 

Nå kan man prøve å vri det til at dyrere kabler sikkert har strengere kvalitetskontroll, men hvis kabelen ikke virker er det reklamasjon, og du skal kunne få byttet den i en som virker.

Lenke til kommentar
Da tror jeg du bør lese denne testen først. Her prøver de å fremprovosere bildefeil, men lykkes ikke før de kopler sammen to av de lengste og dårligste kablene i testen.

 

 

Nå tenkte jeg på kabler som er lengere 10m, inlegget mitt var kanskje litt missvisende når jeg bare skrev "lengere".

Lenke til kommentar
Nå har det jo seg slik at hvis man skal ha en lengere HDMi kabel teller faktisk kvaliteten på kabelen en god del.

Vet at mange påstår dette inkludert representanter for HIFIklubben men det er bare TULL.

 

Sier man får forskjell i bildet på billige og dyre kabler som er lange.... LOL sier jeg bare.

 

HDMI er digitalt og der kommer ikke bitene litt frem eller nesten frem eller litt forvrengt, ENTEN kommer de frem eller så kommer de IKKE frem, enkelt og greit.

 

Mister man bit ser man ikke på det som kvalitetsforskjell på bildet men som forvrengning, bildet stopper kanskje opp og hopper, etc.

Lenke til kommentar
Det nevnes at HDMI kablene må støtte 1080p, full HD. Er dette mtp båndbredde? Hva med de kablene som kun støtter 720p? Blir bildet da nedskallert? Trenger litt forklaringer her..

En kabel kan aldri nedskalere eller oppskalere. Men du mener kanskje om feks blåroy spilleren nedskalerer? Nei, bare hvis du sjøl velger det.

Lenke til kommentar
Mente ikke at kablene nedskalerer... ;) La meg reformulere. Vil kablene sette begrensninger, i form av at oppløsningen ikke kan være mer enn 720p, feks?

 

Hva er da poenget med en "full hd sertifisert HDMI kabel"?

 

Det er riktig at en billig/gammel og lang (10m+) HDMI kabel vil kunne fungere på 720p, men ikke på 1080p.

 

Men er den sertifisert for 1080p skal det funke, ellers er det bare å returnere.

 

Det finne kombinasjoner av utstyr der sender har lav uteffekt, og mottaker lav følsomhet, som gjør lange billigkabler vriene å få til å virke.

 

Du får imidlertid ikke subtile forringelser ala lange komponentvideo kabler. Du merker tydelig om det fungerer dårlig.

Lenke til kommentar

Kan du utdype hvorfor en "billigkabel" leder dårligere strøm enn en "dyr kabel" som er sertifisert for det samme?

 

Prisen har ingenting å si, bare kabelens spesifikasjoner er korrekte. Her syndes det like mye på billige som på dyre kabler, så man kan ikke konsekvent råde folk til å kjøpe en dyrere kabel hvis de ikke får ting til å fungere.

 

Viser igjen til denne testen da den viser akkurat dette.

 

Til testerens forbauselse klarte han ikke å fremprovosere feil i bildet med de lengste kablene, ikke før han koplet sammen to og fikk 25 meter med dårlig kabel fikk han synlige bildefeil.

 

Her et utsnitt av interesse:

 

"We took two of the worst performing cables of the bunch, a RAM Electronics 50' HDMI cable ($130) and an equally challenged Tributaries (Series 9) 15 meter cable ($899). Both understandably fail eye pattern tests at even 720p resolutions. Both, unfortunately, also claim HDMI 1.3 support at up to 10.2 Gbps bandwidth and with Deep Color support. It was fairly obvious that both of these cables would fail real-world tests when connected to a 1080p source.

 

Except that they didn't."

Lenke til kommentar
Kan du utdype hvorfor en "billigkabel" leder dårligere strøm enn en "dyr kabel" som er sertifisert for det samme?

 

Prisen har ingenting å si, bare kabelens spesifikasjoner er korrekte. Her syndes det like mye på billige som på dyre kabler, så man kan ikke konsekvent råde folk til å kjøpe en dyrere kabel hvis de ikke får ting til å fungere.

 

Viser igjen til denne testen da den viser akkurat dette.

 

Til testerens forbauselse klarte han ikke å fremprovosere feil i bildet med de lengste kablene, ikke før han koplet sammen to og fikk 25 meter med dårlig kabel fikk han synlige bildefeil.

 

Her et utsnitt av interesse:

 

"We took two of the worst performing cables of the bunch, a RAM Electronics 50' HDMI cable ($130) and an equally challenged Tributaries (Series 9) 15 meter cable ($899). Both understandably fail eye pattern tests at even 720p resolutions. Both, unfortunately, also claim HDMI 1.3 support at up to 10.2 Gbps bandwidth and with Deep Color support. It was fairly obvious that both of these cables would fail real-world tests when connected to a 1080p source.

 

Except that they didn't."

 

Det er nok litt mer komplisert enn ledningsevne akkurat dette med HDMI. Hvis du vil vite mer, så les det siste innlegget mitt i tråden "HDMI fra Clas Ohlson" https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1051776

Hovedpoenget er vel ikke dyrt eller billig, men det jeg påpeke er at ikke alle HDMI kabler funker ved lange strekk og spesielle utstyrskombinasjoner. Da er det mange som har løst problemt ved å bytte til en annen kabel, i mange tilfeller en dyrere.

Lenke til kommentar

Jepp da er vi jo enig, stort sett.

 

Grunnen til at de blir anbefalt en dyrere kabel heller vel mer over på kabelmyter enn noe annet. Selgeren i butikken tror sikkert også (blåøyd som han/hun er) at dyrere må selvsagt være bedre.

 

Som du sa, så skal den virke, ellers er det reklamasjon.

 

En løsning hvis kilden er for svak, kan være to kortere kabler og en splitter med innebygd forsterkning av signalet. Fremdeles muligens billigere enn knalldyre kabler :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...