Gå til innhold

Bruk av 580 EX II til portretter / familiebilder innendørs


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat skaffet med blitsen 580 EX II til mitt 450D kamera. På kameraet har jeg et Sigma 30mm f/1.4 til bruk for portretter og familiebilder innendørs.

 

Nå er jo dette et lyssterkt objektiv og jeg bruker ikke alltid blits inne med dette på, men for å få dybdeskarphet o.l. så må jeg jo minske blenderen og således blir blitsen "handy".

 

Jeg har derimot så langt liten erfaring med å bruke en slik blits og jeg ønsker derfor svært gjerne tips knyttet til riktig bruk av denne blitsen innendørs på mitt utstyr!

Endret av Grado225
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har akkurat skaffet med blitsen 580 EX II til mitt 450D kamera. På kameraet har jeg et Sigma 30mm f/1.4 til bruk for portretter og familiebilder innendørs.

 

Nå er jo dette et lyssterkt objektiv og jeg bruker ikke alltid blits inne med dette på, men for å få dybdeskarphet o.l. så må jeg jo minske blenderen og således blir blitsen "handy".

 

Jeg har derimot så langt liten erfaring med å bruke en slik blits og jeg ønsker derfor svært gjerne tips knyttet til riktig bruk av denne blitsen innendørs på mitt utstyr!

 

Litt off topic, men..

 

Blir ikke en 30mm litt "vidt" for portrett?

Vet at det tilsvarer ca 48mm på 450D, men fortsatt litt "vidt"

Til gruppebilder blir det vel greit. :)

Lenke til kommentar
Å rette blitsen mot taket eller en vegg, dersom det er mest passende, gjør underverker.

Og i de tilfellene hvor dette ikke lar seg gjøre kan jeg anbefale en Stofen Omni-Bounce http://www.stofen.com/Store/index.htm for å dempe lyset.

Å lage seg et bounce card er heller ikke å forakte. Finnes mange fine guider til det på nettet, bla. på Youtube. Kan åpne mange nye muligheter med blitsbruk...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...