Gå til innhold

Problemer med MB-D200?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått et problem med D200-en min etter jeg kjøpte MB-D200. Batteriindikatoren viser fult batteri hele tiden, til kameraet plutselig begynner å låse speilet oppe når jeg prøver å ta bilde, og det blinker Err(or) i skjermen. Dette gjentar seg en 5-10 ganger til batteriet går helt tomt. Noen andre som har opplevd dette, eller vet hva det skyldes av?

 

 

kim-andre

Endret av Leifhelge123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk hvilken firmware-versjon du kjører. Hvis det ikke er den nyeste (2.01) du bruker, kan det være Dead Battery Syndrome det er snakk om, selv om symptomene ikke er helt like. Som de andre har nevnt, prøv å oppgradere firmwaren iallefall :)

 

Info om DBS:

DBS (Dead Battery Syndrome) is the sudden appearance of the empty battery icon along with the camera refusing to shoot. That, despite a fully charged battery. The D300 was most notorious for this, though Nikon issued a firmware fix that seems to have eradicated the problem.

 

I've been continuing to get reports of DBS with older cameras, most notably the D200 (though I've had recent reports with D2x and D80 models, as well).

 

Nikon has introduced D80 firmware 1.11 and D200 firmware 2.01. Both are specifically targeted at removing Dead Battery Syndrome.

 

http://www.bythom.com/2008%20Nikon%20News.htm

 

Har du prøvd å ta av objektivet og tørke av kontaktpunktene? Dette har hjulpet for meg, et par ganger. Jeg husker ikke eksakt hvilken feilmelding det var, men det var noe tilsvarende din.

Lenke til kommentar

Et skudd i mørket, mulig jeg husker feil (sjekk klokka på innlegget):

 

Kan du ha slått på speillås for rengjøring av kameraet ?

 

Lite trolig at det har noe med dette å gjøre siden du får

Err_ i displayet, men:

 

Synes å huske at dette valget kun virket når % på batteriet

var over en viss prosent.

 

Mulig denne prosenten er "under grensa" med MB-D200, og

over dersom du benytter et annet fulladet batteri uten MB-D200.

 

 

 

PIMPIM

Endret av Pim
Lenke til kommentar
Sjekk hvilken firmware-versjon du kjører. Hvis det ikke er den nyeste (2.01) du bruker, kan det være Dead Battery Syndrome det er snakk om, selv om symptomene ikke er helt like. Som de andre har nevnt, prøv å oppgradere firmwaren iallefall :)

 

Info om DBS:

DBS (Dead Battery Syndrome) is the sudden appearance of the empty battery icon along with the camera refusing to shoot. That, despite a fully charged battery. The D300 was most notorious for this, though Nikon issued a firmware fix that seems to have eradicated the problem.

 

I've been continuing to get reports of DBS with older cameras, most notably the D200 (though I've had recent reports with D2x and D80 models, as well).

 

Nikon has introduced D80 firmware 1.11 and D200 firmware 2.01. Both are specifically targeted at removing Dead Battery Syndrome.

 

http://www.bythom.com/2008%20Nikon%20News.htm

 

Har du prøvd å ta av objektivet og tørke av kontaktpunktene? Dette har hjulpet for meg, et par ganger. Jeg husker ikke eksakt hvilken feilmelding det var, men det var noe tilsvarende din.

 

 

Nei, jeg har nyeste versjon av firmwire. Har hatt litt probelmer med batteriet tidligere. Er ikke sikker på om det er helt bra enda heller, selv uten MB-D200. Batteriindikatoren viser ofta max helt til batteriet blir så tomt at det begynner å blinke, og lukkeren slutter å virke( dette skjer ikke med MB-D200. Der begynner speilet å låse seg). Jeg synes også jeg får ganske få eksponeringer av et batteri. Jeg veit at dett er en svakhet hos D200, men det kan ofte være kun 200-300 eksponeringer, selv uten bruk av den innebygde blitsen. I følge battery info så er batteriet helt fint.

 

Jeg skal stikke innom japanfoto etter skolen i morgen å høre om de har hørt noe om dette.

 

Og til Pim: Nei, speillåsen er ikke skrudd på.

Lenke til kommentar

Hmm... er ikke helt sikker, men det hadde ca 5k når jeg kjøpte det, regner med jeg har tatt en ca 2k med det, så er jo rart om det skulle være problemer med lukkeren? Lukkeren er jo garantert å holde til 100k, hvis jeg ikke tar feil, så jeg regner med jeg slipper å betale en eventuel reperasjon hvis det må til?

Lenke til kommentar

Det har ikke fått noen smell mens jeg har hatt det i allefall.

 

Jeg var innom japanphoto i dag, men de hadde aldri hørt om problemet. Jeg skulle komme innom en annen dag da deres nikon ekspert var der. Etterpå dro jeg innom elitefoto, men fikk samme svar fra de.

 

Så jeg får vente å høre hva nikon eksperten sier, og hvis han ikke vet noe får jeg vel ringe nikon eller noe.

 

Kameraet mitt er kjøpt hos fotovideo, som ikke er her lengre, så jeg må sikkert sende nedover til de i Oslo da? eller kan jeg sende det rett til nikon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...