Gå til innhold

PC eller Macbook til bilde- og videoredigering


Anbefalte innlegg

Hei

 

på jakt etter ny maskin som skal brukes primært til bilde- og videoredigering. Spill er lite aktuelt.

 

På jakt etter en maskin som er/har:

* Støysvak (viften på min 17" HP (3,2 GHz, 160 GB HDD, 2GB RAM, 3 år gammel) bråker hele tiden og det er jeg lei)

* Grei størrelse. (gidder ikke 17" lenger pga at den er stor og tung) 15" er nok. Kjekt med en slank maskin

* God ytelse til formålene mine

 

Har kikket på

Acer Aspire 5930G Core 2 Duo P7350 (3 GB, 320 GB HDD 9600GT). Denne koster 7,500 kr.

 

Macbook pro 2,53 GH (4GB, 320GB, GeForce9600M GT, SD, AP, BT). Ligger på ca 20,500 kr.

 

Spesifikasjonsmessig virker det som mindre forskjell enn prisen skulle tilsi?

 

Er det andre pc'er jeg bør vurdere?

 

Vil jeg merke store forskjell dersom jeg går for 2,4 eller 2,8 GHz versjonene av MBP?

Manglende HDMI og Blue Ray er et minus på Macbook pro, men ikke avgjørende.

Er 7200 HDD verdt pengene over 5400 HDD?

Dersom jeg går for MBP regner jeg med at jeg kommer til å installere MS Office på den.

 

Ønsker konstruktive svar (ikke fanboy/fangirlsvar)

 

Takker

 

Edit: Jobber mest i Lightroom 2 (LR2 er mye mer krevende enn LR1) og jobber med RAW-filer så det er krever litt fart for at det skal være gøy. Elements brukes også. Pt bruker jeg ikke Photoshop CS4 eller eldre (men en vet aldri..)

Pinnacle, Premier eller VEGA er aktuelle videoredigeringsverktøy.

Endret av El chico
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

på jakt etter ny maskin som skal brukes primært til bilde- og videoredigering. Spill er lite aktuelt.

 

På jakt etter en maskin som er/har:

* Støysvak (viften på min 17" HP (3,2 GHz, 160 GB HDD, 2GB RAM, 3 år gammel) bråker hele tiden og det er jeg lei)

* Grei størrelse. (gidder ikke 17" lenger pga at den er stor og tung) 15" er nok. Kjekt med en slank maskin

* God ytelse til formålene mine

 

Har kikket på

Acer Aspire 5930G Core 2 Duo P7350 (3 GB, 320 GB HDD 9600GT). Denne koster 7,500 kr.

 

Macbook pro 2,53 GH (4GB, 320GB, GeForce9600M GT, SD, AP, BT). Ligger på ca 20,500 kr.

 

Spesifikasjonsmessig virker det som mindre forskjell enn prisen skulle tilsi?

 

Er det andre pc'er jeg bør vurdere?

 

Vil jeg merke store forskjell dersom jeg går for 2,4 eller 2,8 GHz versjonene av MBP?

Manglende HDMI og Blue Ray er et minus på Macbook pro, men ikke avgjørende.

Er 7200 HDD verdt pengene over 5400 HDD?

Dersom jeg går for MBP regner jeg med at jeg kommer til å installere MS Office på den.

 

Ønsker konstruktive svar (ikke fanboy/fangirlsvar)

 

Takker

 

Edit: Jobber mest i Lightroom 2 (LR2 er mye mer krevende enn LR1) og jobber med RAW-filer så det er krever litt fart for at det skal være gøy. Elements brukes også. Pt bruker jeg ikke Photoshop CS4 eller eldre (men en vet aldri..)

Pinnacle, Premier eller VEGA er aktuelle videoredigeringsverktøy.

 

 

Du kan laste ned gratisprogrammer som tilsvarer alle mac programmene du får med en pc fra apple. det du betaler 3* pc pris for er design. Hvis du har råd til å betale 3* pc pris for en pc du eventuelt synes er kulere, så gjør du det.

 

Selv skjønner jeg ikke for fuka i hua man må være for å velge mac

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir en smaksak.

Eneste skikkelige positive med mac er at man kan legge inn windows hvis man skulle ønske det.

 

Jeg synes ikke prisen forsvarer ytelsen, men hvis jeg brukte Final Cut framfor Avid og Premiere, ville jeg helt klart gått for en mac.

 

De er kjempegode maskiner, bare ikke for meg. (jeg driver mye foto og video)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig liten forskjell på å jobbe i Photoshop og Illustrator på OSX og XP.

En ting du bør tenke på: Vet ikke hvordan skjermen er på Pro, men skjermen på Macbook er helt forferdelig. Går ikke an å redigere bilder på den. Den er såkalt "glossy" og har så elendig innsynsvinkel at øverste og nederste del av bilde ser annerledes ut. Kan egentlig ikke tenke meg bærbar som bilderedigeringsmaskin i det hele tatt på grunn av skjermen.

Lenke til kommentar
En ting du bør tenke på: Vet ikke hvordan skjermen er på Pro, men skjermen på Macbook er helt forferdelig. Går ikke an å redigere bilder på den. Den er såkalt "glossy" og har så elendig innsynsvinkel at øverste og nederste del av bilde ser annerledes ut. Kan egentlig ikke tenke meg bærbar som bilderedigeringsmaskin i det hele tatt på grunn av skjermen.

 

 

Pro skjermen er også glossy, men er mye bedre enn MAcbook'en. Ikke noe problem med innsynsvinkel i det hele tatt. Var også skeptisk til glossy skjerm, men den er faktisk mye bedre enn ventet.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar.

 

Har glossy skjerm på maskinen jeg har nå og det funker egentlig bra. Men vet det sies at det er bedre med matt skjerm

 

Hvis jeg skal gå for PC hva anbefales. Prismessig kan jeg gå opp til tilsvarende pris som Macbook Pro, men antar jeg kommer langt med lavere pris. Veldig mange modeller å velge mellom og ser samme modell har forskjellig spec hos de ulike butikkene slik at det ikke uten videre er lett å sammenligne.

 

Eks er Acer 5930G:

Hos MPX har den Core 2 Duo P7350 prosessor og Geforce 9600GT , mens hos Datakjeden har den T5800 prosessor og Geforce 9300M GS skjermkort. Syns dette er unødvendig. Diff i pris på 500 kr.

 

Er det NVIDA som har best skjermkort? GT bedre enn GS? Antar skjermkortet spiller en stor rolle når det gjelder jobbing med store bildefiler og ikke minst rendring av video? Eller spiller det ikke noen rolle og at det er CPU og RAM som er avgjørende?

 

Acer virker bra. Virker også som Asus har gode priser sammenlignet med ytelse.

Hvilket merke og modell anbfaler dere?

 

Edit: En stor jungel av pc'er på markedet. Lettere med Macbook Pro hvor det er mindre å velge i :p

Endret av El chico
Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere PC`er parallelt mad Mac i flere år.

Bl.a. kjøpte jeg meg en Powerbook titanium 1GHz for ca 6 år siden. Denne funker fortsatt (sett bort fra batteriet som ikke holder lading lenger, men dette er helt normalt etter så lang tid), men selvfølgelig er det utdatert med tanke på spesifikasjoner opp mot dagens programvare.

Jeg har samtidig parkert et uttall av windowsbaserte maskiner.

Når vi nå i høst skulle ha ny maskin var valget soleklart, Imac 24" 3,06GHz.

Når jeg etterhvert skal ha ny bærbar er valget like soleklart, ny Mac.

Valgene mine baseres utelukkende på egne erfaringer, og spesielt kan nevnes brukervennlighet, stabilitet osv.

Jeg har til dags dato enda ikke formattert og re-innstallert noe på mine Mac maskiner. Dette kan ikke sies om mine windowsbaserte maskiner. Jeg har heller aldri opplevd driver-problemer el.l. på Mac.

Som eks måtte jeg derimot parkere epson scanneren når jeg innstallerte vista. På min nye Imac fungerer den like godt.

 

Om prisen forsvarer å gå for Mac i stedet for windowsbasert laptop kan du bare svare for selv. For meg gjør den helt klart det, jeg sparer heller litt lenger for å få råd til den Mac`en jeg ønsker i stedet for PC.

Det skal også sies at jeg ikke er noen Apple fanatiker, jeg er bare veldig glad i å ha utstyr som fungerer uten å måtte bruke store mengder tid på feilsøking etc.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt flere PC`er parallelt mad Mac i flere år.

Bl.a. kjøpte jeg meg en Powerbook titanium 1GHz for ca 6 år siden. Denne funker fortsatt (sett bort fra batteriet som ikke holder lading lenger, men dette er helt normalt etter så lang tid), men selvfølgelig er det utdatert med tanke på spesifikasjoner opp mot dagens programvare.

Jeg har samtidig parkert et uttall av windowsbaserte maskiner.

Når vi nå i høst skulle ha ny maskin var valget soleklart, Imac 24" 3,06GHz.

Når jeg etterhvert skal ha ny bærbar er valget like soleklart, ny Mac.

Valgene mine baseres utelukkende på egne erfaringer, og spesielt kan nevnes brukervennlighet, stabilitet osv.

Jeg har til dags dato enda ikke formattert og re-innstallert noe på mine Mac maskiner. Dette kan ikke sies om mine windowsbaserte maskiner. Jeg har heller aldri opplevd driver-problemer el.l. på Mac.

Som eks måtte jeg derimot parkere epson scanneren når jeg innstallerte vista. På min nye Imac fungerer den like godt.

 

Om prisen forsvarer å gå for Mac i stedet for windowsbasert laptop kan du bare svare for selv. For meg gjør den helt klart det, jeg sparer heller litt lenger for å få råd til den Mac`en jeg ønsker i stedet for PC.

Det skal også sies at jeg ikke er noen Apple fanatiker, jeg er bare veldig glad i å ha utstyr som fungerer uten å måtte bruke store mengder tid på feilsøking etc.

 

Det er denne type tanker som gjør at Macbook Pro frister. Har selv XP men hørt at Vista på mange måter er mer tungvint. Nå kommer vel Windows 7 på nyåret og da blir kanskje brukervennligheten forbedret?

 

LED-skjerm og 2 grafikkort (bl.a Geforce 9600GT som skal være veldig bra) på MBP er også plusser. Men savner HDMI (selv om det det ikke er avgjørende så er det en minus)

Lenke til kommentar

Flere som har forslag eller synspunkter

 

Hva med DV5-1196 fra HP?

 

Noen som vet hvordan støynivået er på denne? Vil helst ha en som er stillegående.

 

Hvordan er viftestøy på HP sammenlignet med andre merker? Har som sagt HP fra før (en zd8390) og der går vifta absolutt hele tiden)

Endret av El chico
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mac Fanboys ja ;)

 

Det er enkelt hvorfor folk flest (spesielt de Fanboys) trur at Mac er bedre en PC, bare for at den er Mac og har ett eple :)

 

Ett annet grunn, er fordi en mac maskin er en grei nok maskin, og i PC verdenen finnes maaange drit maskiner, men også noen bedre en MAC!

 

Husker ett kompis hadde en AMD Thunderbird 1ghz stasjoner i maaange år, med topp komponenter (i den tiden) og han har kjørt photoshop på den med ganske mange problemmer (spesielt for lite siden, da han begynte å jobbe med store raw bilder, så... for noen mnd. siden kjøpte han seg en macbook pro!... og nå er han en som sier at han går aldri back til PC! :p (ikke rart da!), men det han egentlig skulle si.. er at han ikke skal gå tilbake til "sin gamle" pc!, fordi den er såklart en drit maskin i forhold til nye mbp.

 

 

Ok... no litt mer teknisk! :) hvis du kjøper en pc bærbar (gjelder også med stasjonære), som har samme eller bedre spesifikasjoner en en mbp, det er klart du for en bedre maskin enn en mbp! (og det kan du for rundt 9000 kr), så da er det litt drøyt å gå for mac sine 20k og oppover maskiner!

 

Er OSX så bedre enn Vista?... la os si, at ja, det er den (trur jeg neppe, men ok)... da i like grad man kan instalere vista i mac, så kan man instalere OSX i PC!! ;) (ok, med litt mere tweaking, men det går an, jeg har prøvd det).

 

 

Nå, litt om meg. Jeg er ikke norsk (og derfor mange gramatiske feil sikkert i det jeg skriver), men, er 30 år og har drevet med data siden jeg var 7 (Spectrum ZX med 48k og gummi tastatur.. yeah!) :p er også Grafisk Designer og fotograf. Har jobbet i trykk, design, og foto i en del år, med PC og MAC, og de har funket like bra (eller ikke så like bra egentlig (les helt ned)), men det jeg aller meste villet var å komme meg hjem til PC'n min! oh yes, den var bedre en G5 og iMac, og den var jo bare en 2003? - 2.8 ghz pentium 4! (men med topp hovedkort (asus p4c800e-deluxe, topp 3gb ddr minne (Geil, med fin CL), topp hardisker (wd og andre), og en (topp i sin tid) Ati Radeon 9800pro, etc..).

 

Som ett lite pekepinn, kan jeg si at windows og blå-skjermen, skjer når dårlig minne (eller ikke 100% riktig minne for hovedkortet), jeg i min gamle 486 (den som var før Pentium 1 kom til markedet), med windows 95 og 98, fikk jeg maaaange sånne!.. men siden pentium 2-3 og windows xp, har jeg aldri hadd en eneste. (heller ikke system-hang eller nå, og heller ikke i VISTA). ..Prøvde ME i noen dager, haha... den var jo drit ja. :p

 

(med MAC (G3-G4-G5-iMAC24"), har jeg hadd slitsomme arbeidstimer, med heng, hd-server kræsj og printer gjenkjenning i skole/jobb/fritid, og er ikke sikker jeg gidder å prøve meg på nytt med en. Vi for se hva som skjer i pc-fronten, og mac-fronten for den del om noen år, man skal aldri si aldri, men for nå, skal jeg nok ikke kjøpe meg mac.. blir nok en bærbar PC :) og pengene jeg sparer går til en 24" skjerm.

 

 

Ang. skjermer?... liker ikke spesielt glossy skjermer heller, men ettersom at å redigere bilder i 13, 15.4 eller 17 er jo ikke noe jeg tenker.. så bryr meg ikke om den har glossy., men 24" skjermen jeg skal koble den til skal neppe være glossy! <-- skulle bare mangle.

 

 

 

hehe... der har dere mine 2,5 minutter! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...