Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avskjed med øyeblikkelig virkning etter jeg selv sa opp - Hva ville du gjort ?


kverna

Anbefalte innlegg

Hei alle.

 

Har en litt lei sak gående nå.

 

Har jobba for bedrift X i 2 år nå, og sa for en mnd. siden opp min stilling pga. sjefen regelrett er en forbanna tulling.

Leverte avskjed midt i november, og skulle dermed jobbe til 31. des 2008. Igår, 11. des, blei jeg sparka med øyeblikkelig virkning.

 

Det jeg lurer på, er hvor grovt jeg har gått utenfor regler og kontrakter, og om de har gyldig grunn til å sparke meg.

 

Saken:

 

Ca 1år og ett par mnd. ut i arbeidsperioden min, begynner det en ny sjef, heretter kaldt mr.A. Siden han har jobba 11år i samme kjede, og en kollega har jobba med han på en annen avdeling av bedrift X, visste han at han var "No good" og skjønte virkelig ikke hvorfor han fikk jobben. Kollegaen min har jobba på avdelingen min i 8år, og blei tilbudt stillingen som butikksjef før mr.A blei tilbudt den.

 

Mr.A har arbeidstid fra 10-16, men kommer ofte(50% av tiden har vi regna ut) ikke før 12-13, og drar 15.30. Iløpet av dagen sitter han kun bak og surfer, og er sjelden ute i butikken. Forsvarer seg med at "han har mye annet å gjøre enn å være i butikken å selge"(selv om han ikke gjør jobben sin bak heller).

Denne karen er altså talentløs, og ansvarsløs så det holder. Men egentlig en ganske ålreit kar.

 

Så til saken. Tidligere i år begynte det en ny sjef over sjefen min(mr.A). Den nye sjefen(mr.B) har fått en stilling, som gjør at han skal ta visse grep på de avdelingene som sliter litt med salget, og forbedre potensiale og salget hos disse. Han går fort ut og gjør visse grep, som i og for seg er ganske fornuftige.

 

For 1mnd. siden fikk vi plutselig beskjed om at arbeidstiden(som jeg blei ansatt på), 10-16, skulle økes til 9-16.30 uten ekstra lønn. Dette pga. vi EGENTLIG skulle jobbe mer, men hadde muntlig avtale med tidligere daglig leder om kortere arbeidsdag pga. vi holdt oppe til 21 på seinskiftet(alle andre avdelinger 20.00).

Denne blir skyvd til side, og vi må bare innfinne oss med ny arbeidstid.

 

Vi, kollegaen min og jeg, fortsetter å jobbe 10-16 helt til vi får en skriftlig advarsel fra Mr.B, om at hvis dette fortsatte ville "vårt arbeidsforhold bli tatt opp til vurdering". Denne skriftlige advarselen gikk også på følgende punkter:

-Arbeidstid ikke overholdt

- Surfing i butikken(har en del dødtid uten kunder, så har stått å lest litt aviser osv når det ikke var kunder)

- Leiking i butikken(Dette er kollegaen og jeg som ler og "kødder" rundt i dødtiden. Ingenting alvorlig, når kunder kommer slutter vi, og hjelper dem. De lider ingenting pga. denne "leikinga")

- Rabatter til venner(Etter mr.B blei ansatt gikk det først fra "rabatter kan man gi seg selv, familie, og nærmeste venner", til "rabatter skal kun gies til deg selv og familie. Men spør man om lov kan venner også få" til nåværende "Rabatter skal kun etter avtale med mr.A gies til deg selv")

Skal innrømme, og det gjorde jeg også på møtene, at jeg gir mye rabatt i forhold til resten av de ansatte. Men dette er utelukkende pga. jeg er eneste som bor i området og alle vennene kommer innom. Ser ikke på dette som noen big deal, siden vi ofte har både 50 og 60% fortjeneste på varene uansett, men ikke min lommebok det går ut av så jeg er inhabil i den saken.

 

Etter første møtet der vi fikk skriftlig advarsel ang. disse punktene leverte jeg inn skriftlig oppsigelse, og tenker at alt er i skjønneste orden etter desember når oppsigelsestiden gikk ut.

 

Men idag, blei jeg kalt inn på "teppet" med mr.a og mr.b. Jeg blei konfrontert med saken, og jeg innrømte som sant var, at jeg enda hadde gitt prosenter til meg selv og noen venner(har kutta kraftig ned på hvem jeg gir til), men ikke snakka med mr.a før rabattene blei gitt ut. Jeg hadde også svart på en mail som var addressert til "[email protected]", noe som tydeligvis ikke var gode greier.

Jeg sa som sant er, at siden mr.a ikke gir oss beskjed om tilbud og kampanjer som kommer, så må vi lese mailen selv for å være oppdatert. Står ellers som spørsmålstegn når kunden spør om vi har den og den tingen på tilbud.

Mailen kommer inn på outlook, og der kommer "[email protected]" og "[email protected]" inn i samme vindu.

[email protected] har vi lov til å lese, men ikke [email protected] - Ifølge mr.a og mr.b(ikke fått beskjed før dette møtet)

 

Jeg blei ganske paff og overrasket når jeg fikk slengt ett avskjedsbrev i ansiktet og bedt om å undertegne, levere nøkler og kort, og dra hjem. Men skrev under og dro hjem, følte meg ganske presset og vet ærlig talt ikke om jeg har "lov" til å nekte og undertegne.

 

 

Spørsmålet er egentlig, etter å ha lest arbeidsmiljøloven, var mitt tilfelle såpass grovt at det gir dem rett til å sparke meg med umiddelbar virkning, istedet for å la meg jobbe de 14 dagene som var igjen av oppsigelsestiden ?

 

Poenget er ikke at jeg vil fortsette å jobbe der, men jeg vil ikke ha "sparket" på cv'en, og at de kan fortsette sin "powertrip" uten grenser. Fra vår avdeling slutter det nå 3 stk(meg, kollega som har jobba der 8!!! år, og en ekstrahjelp) pga. mr.a og delvis mr.b, men spørs om det gir noe signaler innover til hovedkontoret om at feilen kanskje ikke ligger på "gulvet".

 

Ekstra informasjon: Iløpet av tiden jeg har jobbet der, har jeg solgt mest av alle fra min avdeling. Til nå i desember har jeg solgt for 30000kr, nærmeste "rival" har 20000.

 

Er ikke ute etter medlidenhet eller "medgangssupportere", kun din JURIDISKE vurdering av saken så jeg kan få den ut av verden. Legger ikke ut mer detaljert informasjon som dere skjønner, da name and shame ikke har noe her og gjøre.

 

Skal ta en telefon til jusbus imorgen og høre hva de mener også.

 

Beklager langt og surrete innlegg, men tenkte å skrive dette før jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange dårliger sjefer der ute men det rettferdiggjør ikke det du har gjort. Du har fått en skriftlig advarsel og har allikevel fortsatt å gjøre noe du har fått beskjed om å ikke gjøre. Det er dermed tvilsomt om du har noe du skal ha sagt i forhold til oppsigelsen.

 

Når det gjelder CV-en kan du kreve å få en attest for hvor lenge du har jobbet der. Der skal det ikke stå noe om grunnen til at arbeidsforholdet opphørte (om ikke du ønsker det selv). De fleste arbeidsgivere skriver "slutter etter eget ønske" om du ber om det.

Lenke til kommentar
Det finnes mange dårliger sjefer der ute men det rettferdiggjør ikke det du har gjort. Du har fått en skriftlig advarsel og har allikevel fortsatt å gjøre noe du har fått beskjed om å ikke gjøre. Det er dermed tvilsomt om du har noe du skal ha sagt i forhold til oppsigelsen.

 

Når det gjelder CV-en kan du kreve å få en attest for hvor lenge du har jobbet der. Der skal det ikke stå noe om grunnen til at arbeidsforholdet opphørte (om ikke du ønsker det selv). De fleste arbeidsgivere skriver "slutter etter eget ønske" om du ber om det.

 

Fullt klar over det, men betegnes det jeg har gjort som "grovt" ? Lurer også på hvordan det er å avslutte arbeidsforholdet når jeg er på oppsigelsestiden.

Lenke til kommentar
Vil tro at saken din står ganske sterkt. I slike saker som dette er nemmelig all bevisbyrde på arbeidsgiverens skuldre. Så om du går videre med dette igjennom advokat eller lignende så vil de nok raskt falle sammen.

 

Hvorfor står saken min sterkt ? Tenker jeg ringer jusbus imorgen og hører om jeg har opptrått grovt uansvarlig. Vil ikke ha sparken på cv'en akkurat.

Lenke til kommentar

Jeg mener den ikke står spesielt sterkt. Å bryte en skriftlig instruks etter en advarsel er et grovt pliktbrudd slik AML praktiseres. Du har jo også innrømmet å ha brutt den. Det du kan gjøre er å kreve å få diskutere det med arbeidsgiver og ha en tillitsvalgt tilstede. Det kan hende dere kommer frem til en ordning da.

 

Edit: Ser nå i AML § 15-15 at arbeidsgiver kan oppgi i attesten at du er avskjediget. Beklager tidligere feilinformasjon.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Kverna: Vel, det jeg mente uansett var at det er arbeidstakers plikt å måtte kunne bevise at du har gjort noe galt om en konflikt oppstår. Nå er det godt mulig at han skriftlige advarsel hjelper hans sak.

 

Men selv om det er et pliktbrudd som kjeklulf sier så vet jeg ikke om det er nok til en slike type avskjedigelse. Er iallefall ikke helt vanlig. Så vidt jeg vet er det strengere regler for når en avskjedigelse kan gjøres uten å følge avskjedigelseperioden.

Lenke til kommentar

* Dere får beskjed om ny arbeidstid, men ignorerer denne frem til skriftlig advarsel kommer.

* Dere får beskjed om å slutte med rabatter til venner, men du ignorerer dette.

 

Særlig det siste punktet er grovt, da du påfører arbeidsgiveren din tap gjennom å bryte en spesifikk instruks. Jeg vil si at det er god nok grunn til avskjedigelse.

Lenke til kommentar
For 1mnd. siden fikk vi plutselig beskjed om at arbeidstiden(som jeg blei ansatt på), 10-16, skulle økes til 9-16.30 uten ekstra lønn. Dette pga. vi EGENTLIG skulle jobbe mer, men hadde muntlig avtale med tidligere daglig leder om kortere arbeidsdag pga. vi holdt oppe til 21 på seinskiftet(alle andre avdelinger 20.00).

Denne blir skyvd til side, og vi må bare innfinne oss med ny arbeidstid.

 

Eller så kan man si at dere hadde en muntlig avtale med 1 sjef, så kommer den nye sjefen og gir dere en ny muntlig avtale som dere kan velge å akseptere, eller å la være. Jeg ser for å være helt ærlig ikke problemet, og ikke forskjell på 1 muntlig avtale til 1 annen. Og istedenfor å gjøre som de sier, og så ta dette på den RETTE måten ved å diskutere og debattere og sørge for en evt re-endring igjen, så bare bryter du et pålegg?

 

-Arbeidstid ikke overholdt

- Surfing i butikken(har en del dødtid uten kunder, så har stått å lest litt aviser osv når det ikke var kunder)

- Leiking i butikken(Dette er kollegaen og jeg som ler og "kødder" rundt i dødtiden. Ingenting alvorlig, når kunder kommer slutter vi, og hjelper dem. De lider ingenting pga. denne "leikinga")

 

Som ansatt i tilsvarende butikk som det her i 5 år, kan jeg si deg EN ting. Det er ALDRI dødtid i butikk! Det du skriver her ser jeg rett og slett på som slapphet og stillingsforsømmelse. At det ikke er kunder har ingenting med saken å gjøre, er det ikke kunder så skal støvsugeren fram, støvkluten fram, man skal gå over reoler, trekke fram varer, pusse og fikse og jobbe! Så når kunder kommer, kan man stoppe dette. Skravle gjerne mens man jobber, men ikke stå og heng med kaffekoppen i hånda og vg.no oppe..!

 

- Rabatter til venner(Etter mr.B blei ansatt gikk det først fra "rabatter kan man gi seg selv, familie, og nærmeste venner", til "rabatter skal kun gies til deg selv og familie. Men spør man om lov kan venner også få" til nåværende "Rabatter skal kun etter avtale med mr.A gies til deg selv")

Skal innrømme, og det gjorde jeg også på møtene, at jeg gir mye rabatt i forhold til resten av de ansatte. Men dette er utelukkende pga. jeg er eneste som bor i området og alle vennene kommer innom. Ser ikke på dette som noen big deal, siden vi ofte har både 50 og 60% fortjeneste på varene uansett, men ikke min lommebok det går ut av så jeg er inhabil i den saken.

 

Men idag, blei jeg kalt inn på "teppet" med mr.a og mr.b. Jeg blei konfrontert med saken, og jeg innrømte som sant var, at jeg enda hadde gitt prosenter til meg selv og noen venner(har kutta kraftig ned på hvem jeg gir til), men ikke snakka med mr.a før rabattene blei gitt ut. Jeg hadde også svart på en mail som var addressert til "[email protected]", noe som tydeligvis ikke var gode greier.

 

Du fortsatte altså å gi rabatter selv etter den skriftlige advarselen? Dette var litt uklart, så jeg spør.

 

Nå skal det sies at det selvfølgelig er kritikkverdige forhold ved arbeidsplassen din. Uten tvil. MEN - det gir deg ingen rett til å være slapp. Den skriftlige advarselen fortjente du, etter hva jeg kan se.

 

Om du FORTSATTE med bruddene etter den skriftlige advarselen, så kan de sparke deg med umiddelbar virkning. Om du har kutta det ut osv, så kan de ikke sparke deg for forhold de allerede har gitt deg advarsel for.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg skeptisk til om du kan bli gitt avskjed på dagen etter forholdene du nevner her. Grovt pliktbrudd eller vesentlig mislighold er ganske strenge krav.

 

Hvis jeg var i denne situasjonen ville jeg kanskje prøvd å få til en avtale der man slutter med en gang mot at man får en god/nøytral attest. Dermed blir arbeidsgiver "kvitt deg" med en gang, samtidig som attesten ikke inneholder avskjed. En vinn-vinn situasjon.

 

Hvis dette ikke er noe arbeidsgiver er villig til, ville jeg gått videre med saken juridisk. En attest med "avskjed" er ikke noe man ønsker seg. Du har kanskje en arbeidstakerorganisasjon å forholde deg til som kan hjelpe med juridisk bistand?

Lenke til kommentar
Personlig er jeg skeptisk til om du kan bli gitt avskjed på dagen etter forholdene du nevner her. Grovt pliktbrudd eller vesentlig mislighold er ganske strenge krav.

Det å bevisst påføre arbeidsgiver økonomiske tap må da kunne gå under vesentlig mislighold eller grovt pliktbrudd?

Lenke til kommentar
Personlig er jeg skeptisk til om du kan bli gitt avskjed på dagen etter forholdene du nevner her. Grovt pliktbrudd eller vesentlig mislighold er ganske strenge krav.

Det å bevisst påføre arbeidsgiver økonomiske tap må da kunne gå under vesentlig mislighold eller grovt pliktbrudd?

Ja, kanskje. Men i denne saken er det jo mer snakk om "mindre fortjeneste" enn direkte tap. Dvs, salgsprisen han har gitt har vel ikke vært under innkjøpspris. Tyveri og underslag er eksempler på ting som kan medføre avskjedigelse.

 

Men nå har jeg ikke sett på en eneste dom angående tilsvarende saker, så jeg uttaler meg bare fra egne meninger her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...