Gå til innhold

Canon EOS 450d <-> Pentax K200D


Anbefalte innlegg

Valget mitt kommer nok til å falle på en av disse to, har sett på olympus 520, eos 1000d, sony 300 og syns bilderesultatene kommer dårligere ut enn på disse to!

 

Bildene disse to kameraene produserer syns jeg kommer rimelig likt ut.

Dere som har litt peiling kan kanskje si noe som gjør valget lettere? For akkurat nå veit ikke jeg hva jeg skal se etter for å velge riktig..

 

http://www.dpreview.com/gallery/pentaxk200d_samples/

 

http://www.dpreview.com/gallery/canoneos450d_samples/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det har noe å si for deg, men Pentaxen tåler langt mer ruskevær enn Canon-kameraet. Du må riktignok investere litt penger i optikk for å få det helt værtettet, men uansett er det i kamerahuset at det meste av elektronikken sitter.

 

Forøvrig vil det være hipp som happ. Pentax vil gi deg bildestabilisering uansett hva slags optikk du kjøper, mens Canon må ha stabilisering i objektivene. Ingen stor ulempe, men greit å være klar over - ikke minst fordi rimelig fastoptikk til Canon ikke finnes med stabilisering.

 

Tipset er som alltid - ta en tur i butikken og hold begge kameraene i hånden. Det som ligger best i hånden er det beste kameraet for deg. Det er ytterst marginale forskjeller på kameraene når man ser på bildene, og det er nyanser som ingen kan fortelle deg "den er best", fordi det dreier seg om smak og behag. Begge er fabelaktige kameraer, og uansett hva du velger vil du neppe bli misfornøyd. Selv har jeg forøvrig søstermodellen til Pentax K10D, som K200D i svært stor grad er basert på (K200D og K20D er begge avledet av K10D), og jeg er storfornøyd.

Lenke til kommentar

ok takk for svar, jeg kommer nok til å ta det kameraet som føles best å holde.

 

en annen ting, hvilke objektiver burde jeg ha? jeg har ikke peiling på sånne ting.

ettersom jeg har forstått skal man ha forskjellige linser for landskap og close up bilder?

hva er bra objektiver da?

har hørt at de objektivene som følger med som standard ikke er så bra.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe i veien med de som følger med, de er fine all-roundobjektiver. (Så lenge du får IS-versjonen av Canons objektiv.)

 

Bruk kit-objektivet en stund før du bestemmer deg for om du vil ha mer optikk eller ikke, siden det er lettere å vite hva man vil ha når man møter begrensningene i det man allerede har.

Lenke til kommentar

Når det gjelder objektiv til 450 så kan ihvertfall jeg anbefalle EF-S 55-250mm IS, og med tiden kan det være greit med et lysfølsomobjektiv også. Da er EF 50mm 1.4 veldig god. Ikke glem ekstern blits, det gjør susen innendørs. Still den rett i taket så får du flotte bilder på julaften:)

Lenke til kommentar
Når det gjelder objektiv til 450 så kan ihvertfall jeg anbefalle EF-S 55-250mm IS, og med tiden kan det være greit med et lysfølsomobjektiv også. Da er EF 50mm 1.4 veldig god. Ikke glem ekstern blits, det gjør susen innendørs. Still den rett i taket så får du flotte bilder på julaften:)

 

Må bare legge til at 50mm er ganske trangt inne på crop, men jeg ville gått under f/2 i dag, har 28mm f/2.8, og jeg må vanligvis opp i ISO 800-1600 for å få greie nok lukkertider inne, nå som det ikke er så veldig lyst. Minuset er jo støy, men er jo ikke sånn at jeg skal skrive de ut i stort format. Men blits ødelegger atmosfæren, særlig om en ikke har en softboks, skarpe skygger er ikke kult.

 

Det som er synd er at man ikke finner billige lysterke vidvinkel objektiver. Sigma sin 30mm f/1.4 koster 3000+ kr, den er nok perfekt til innendørsbruk, men jeg liker ikke bokeh'n den lager ( dont ask why ), selv om mange liker den. Er jo bare å ta en tur på flickr, og titte ( søke på objektivnavn ).

Lenke til kommentar
ok takk for svar, jeg kommer nok til å ta det kameraet som føles best å holde.

 

en annen ting, hvilke objektiver burde jeg ha? jeg har ikke peiling på sånne ting.

ettersom jeg har forstått skal man ha forskjellige linser for landskap og close up bilder?

hva er bra objektiver da?

har hørt at de objektivene som følger med som standard ikke er så bra.

 

En av hovedårsakene til at man velger seg et speilreflekskamera, er jo akkurat det at man kan bytte ut optikken slik at den passer til forskjellige motiver og anledninger.

 

Det betyr jo at man etterhvert må ut og shoppe mer optikk hvis man synes denne virksomheten har noe for seg. Men som andre har sagt her, bruk standardoptikken en stund og finn ut om du vil satse videre. Hvis du finner ut at du vil satse videre, og vil gå for mer optikk, så går mange for den enkle, relativt rimelige og praktiske løsningen med tre zoom objektiver som dekker det meste. Ett som dekker innefotografering med rimelig vidvinkel og noe oppover, så senterobjektivet som vanligvis sitter på kameraet (ofte ca. 35-80mm i fullformat) og til slutt en telezoom derfra og opp til 200-300mm.

 

Objektiver med fast brennvidde (ikke zoom) er normalt langt mer lyssterke (du kan få bra bilder der det blir for mørkt for zoom'en), men til gjengjeld må du ha en haug av dem, og det blir dyrt, og tungvint!

 

Standardobjektivene som følger med kameraene er normalt orginale, og ikke dårlige. Men det finnes selvfølgelig mye bedre, men det koster armer og ben. Ett gromt objektiv til din standard kamerapakke koster mer enn kameraet ditt med linse og utstyr som fulgte med!

 

Noe som har plaget meg ofte etter at jeg skaffet meg min Canon 400D, er at den ikke er beregnet for å brukes i ruskevær. Og hvor ofte begynner det ikke å regne når du er ute og skal fotografere noe, 17. mai f.eks.?! Da er det jo bare å pakke sammen for å unngå katastrofe.

 

Pentaxen er beregnet til å tåle noe fuktighet, og det kan være gull verd. Hadde Pentaxen vært tilgjengelig da jeg kjøpte mitt, så tror jeg nok jeg ville gått for den. Mitt neste speilrefleksoppsett skal tåle og gå ut i all slags vær!

Lenke til kommentar

takk for alle tips. kjøpte pentax k200d og sitter her med den nå.

det eos 450d syns jeg var horribelt å holde.

klarte å få til fine og skarpe bilder etter bare 10 minutter med fikling.

blir nok å kjøpe meg et x-200/250mm objektiv etterhvert, zoom er bra.

 

gleder meg som en unge til å trykke på alle knappene!

Endret av jagarock
Lenke til kommentar
takk for alle tips. kjøpte pentax k200d og sitter her med den nå.

det eos 450d syns jeg var horribelt å holde.

klarte å få til fine og skarpe bilder etter bare 10 minutter med fikling.

blir nok å kjøpe meg et x-200/250mm objektiv etterhvert, zoom er bra.

 

gleder meg som en unge til å trykke på alle knappene!

 

Gratulerer!

Tror du blir fornøyd med dette, og et kjempepluss at det tåler VÆR!

Lenke til kommentar

Du skal ikke kjøpe noe som er horribelt å holde for deg. Altfor mange gjør det, og angrer etter en tid når de har fått tafset litt for mye på andres kameraer. Så du har unngått en typisk nybegynnerfeil; å velge uten reklamefilteret slått på. Og siden det ikke er mulig å gjøre teknisk dårlige valg kan jeg bare gratulere deg med et godt valg av kamera.

Lenke til kommentar
Noe som har plaget meg ofte etter at jeg skaffet meg min Canon 400D, er at den ikke er beregnet for å brukes i ruskevær. Og hvor ofte begynner det ikke å regne når du er ute og skal fotografere noe, 17. mai f.eks.?! Da er det jo bare å pakke sammen for å unngå katastrofe.

 

Pentaxen er beregnet til å tåle noe fuktighet, og det kan være gull verd. Hadde Pentaxen vært tilgjengelig da jeg kjøpte mitt, så tror jeg nok jeg ville gått for den. Mitt neste speilrefleksoppsett skal tåle og gå ut i all slags vær!

Enten er aTrond veldig forsiktig, eller så kommer kameraet mitt til å ha et kort liv. Kameraet mitt har vært mye vått, fullt av snø, tatt bilder med dryppende våte hender etc. Min påstand er hvis du er ute på 17 mai, kan du også ta bilder. Først når griseværet gjør at du holder deg inne ville jeg tenkt meg om. Fint med værtetting, vil gjerne ha det men litt fuktighet går greit. Min holdning til utstyr er at det skal brukes, når det går i stykker (ikke hvis) er det bare å kjøpe nytt.

 

Er det noen som har fått ødelagt ustyr pga regn her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...