Gå til innhold

Hvor mye må jeg gi for et godt primær objektiv til 450D?


Anbefalte innlegg

IS på en 18-55mm hjelper deg svært lite og i få tilfeller.

Et stativ hjelper deg mye bedre, eller rett og slett prøv å få stødig annlegg. Blits også foresten.

Å kjøpe nok et objektiv i samme zoomområde virker ikke smart - synes jeg

Nå er det ikke bare IS som skiller 18-55 IS fra 18-55 uten IS (selvom det virker slik i navnet). 18-55 IS er et optisk mye bedre objektiv.

 

Men, det er fullt mulig å få skarpe fine bilder med 18-55 uten IS, så trådstarter kan godt legge ut noen eksempel-bilder på ting han ikke er fornøyd med så kan vi kanskje se om det er innstillingene som ikke er maksimale.

 

Litt bort fra trådspørsmålet, men jeg har egentlig samme problemet ang. 18-55 IS på et 40D. På Elkjøp's Mørketids Judo Turnering i dag, tok jeg noen bilder av min søster. Kanskje det bare er fotografen, men noen av bildene ble veldig kornete. Jeg trenger eksperthjelp, og kommer til å legge ut eksempelbilder i morgen. Alle bildene er skutt i M modus.

Endret av stonhans
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt bort fra trådspørsmålet, men jeg har egentlig samme problemet ang. 18-55 IS på et 40D. På Elkjøp's Mørketids Judo Turnering i dag, tok jeg noen bilder av min søster. Kanskje det bare er fotografen, men noen av bildene ble veldig kornete. Jeg trenger eksperthjelp, og kommer til å legge ut eksempelbilder i morgen. Alle bildene er skutt i M modus.

 

Lag en ny tråd i forumdelen "fotografering" og legg ved noen bilder "1280 pixel i lengderetning" og gjerne informasjon "exif" på alle kamera-innstillinger,så skal vi prøve og hjelpe deg :)

Lenke til kommentar
IS er aldri std. på medfølgende objektiver i forbruker klassen speilrefleks.

EOS 1000D vil jeg nå påstå ligger nede i forbrukerklassen. Helt nede ved inngangspartiet faktisk. EOS 450D finner du også i forbrukerklassen, i etasjen over. Begge disse leveres vel med 18-55 IS som standardobjektiv i dag?

 

 

I utgangspunktet var både 450D og 1000D påtenkt 18-55 med IS fra Canon,sån som jeg har forstått det.Men endel butikker har begynt og selge dem med det gamle objektivet uten IS,det kun for og kunne presse prisene lengere ned.Vet ikke om de kitpakkene er i samarbeid med Canon eller om det er gråimport av butikkene selv.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Vil Sigma 18-125mm F3.8-5.6 DC OS HSM være noe? Har selv kjøpt et 450D, og vil gjerne ha litt mere "zoom". Billig er det jo også :)

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=89716

Jeg kjøpte dette objektivet av samme grunner i sommer, og er veldig fornøyd. Hakket skarpere enn 18-55 IS (som egentlig er et helt kurant objektiv), men mye mer fleksibelt. Lysstyrken er tilnærmet lik, så inne vil du være like avhengig av blitz som før. Men så er jo ikke innebilder noe dette objektivet er spesielt laget for.

 

Stod lenge og vurderte 18-125mm OS opp mot 18-200mm OS, men følte sistnevnte ble for stort og tungt til å brukes som standardobjektiv (610g mot 490g, 10cm mot 8,8cm lengde, 72 mot 67mm filterdiameter). Et veldig kjekt objektiv til utebruk i dagslys. Slipper mye styr med bytting.

 

Det er klart jeg i enkelte tilfeller med litt dunkel belysning gjerne skulle hatt et standardobjektiv med litt mer blender, som f.eks. Tamron 17-50mm eller Sigma 18-50mm med fast f2.8, men føler pr. nå at fleksibiliteten med den ekstra tele'n veier mer... Får se om det endrer seg etterhvert som jeg blir mer dreven og erfaren.

 

Har nå supplert med en Sigma 30mm F1.4 EX som inneobjektiv, slik jeg ikke lenger er låst til å bruke blitz inne. Veldig fornøyd med det. Vil nok klare med fint med disse to objektivene en stund.

 

Hva som blir mitt neste objektiv er jeg usikker på. Blir jeg en såpass krevende fotograf at jeg trenger mer blender på standardobjektivet blir det nok et Tamron 17-50mm f2.8, etterfulgt av et Canon EF-S 55-250mm IS. Blir det til at jeg beholder Sigma 18-125mm, blir det nok en vidvinkel-zoom, etterfulgt av samme telezoom, eller kanskje til og med Canon EF 70-300mm IS, for å fylle skalaen bedre.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...