Gå til innhold

Linux distro til asus eee 901


Anbefalte innlegg

Hei hei, kan godt være at folk har spurt om dette før, men jeg er ikke så god til å lete, har også googlet litt, men fant ikke akkurat det jeg lurer på.

 

Som emnetittelen sier, har jeg bestilt meg en asus eee 901 med linux, jeg gadd ikke xp, fordi jeg er nyskjerrig på linux, og ville ikke ha noe valg til å bare drite i det, for å så gå til xp. Mange sier at den linux distroen som følger med på pcen er søppel, og jeg lurer på om dere har noe annet forslag til distro jeg kan velge istedenfor. Som alle andre vil dere nok si, gå for ubuntu, men vil det fungere out of the box, alt av tråløse driver vil fungere med en gang eller? Hvordan er oppstartstiden? Jeg vil gjerne ha pcen klar i løpt av 1 minutt, altså klar til bruk...

 

Ellers har jeg sett noe som heter ubuntu eee, er den noe... andre anbefalinger? Jeg er klar for å lære meg noe nytt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få ting som blir så bra som en god Arch. Men også få ting så blir så knotete som en dårlig oppsatt arch. Lett i tilpasse, meget rask og høy læringsverdi. Men kan ta litt tid å sette seg inn i.

 

Sjelden det beste valget som introduksjon til linux. For meg hadde det vært Arch eller Ubuntu... Bare å prøve selv ;)

Lenke til kommentar

Pcen har kommet nå, men jeg valgte å la den ligge under juletreet, så det faktisk ser ut som jeg får noen julegaver.

 

I den siste tiden har jeg søkt mye om guider om hvordan instalere ubuntu på eee 901, jeg har funnet mange gode, så jeg regner med at det bare er å kjøre, men hva hvis alt går galt, og jeg vil tin den lette distroen som følger med maskinen, er det mulighet for det? evt hvordan?

Lenke til kommentar

Ok, vet ikke hvordan man gjør det, men det kommer vi tilbake til ;)

Er ubuntu eee og vanlig ubuntu det samme? Skjønner ikke så mye akkurat der, hva er best?

 

Jeg har funnet denne guiden: http://tombuntu.com/index.php/2008/11/17/i...the-eee-pc-901/

Her virker det ganske lett å instalere, evt legge til de kernelne, er det bare å gjøre som der, for på ubuntu sine hjemmesider er det også litt hjelp, men der virker det dødsanvansert...

 

Noen innspill?

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så store forskjellene på eee-ubuntu og vanlig ubuntu. Nå har jeg ikke prøvd 8.10 versjonen, men i de tidligere versjonene var det for det meste kun lagt til og fjernet programmer, for å optimalisere så det skulle kjøre raskere på pc-en.

 

Selv så foretrekker jeg å optimalisere selv. Får på en måte følelsen av at det blir litt mer "peronlig" da.

 

mrbjoern, :)

Lenke til kommentar

Ok, jeg gikk for ubuntu eee. Jeg har lagd en sånn booteble minnepenn, fra windows dog, har jo ikke eee'en ennå. Men en ting jeg tenkte på. Hvis jeg tar å instalerer ubuntu eee, vil alt fungere med en gang? Med tanke på at det er EEE, så vil vel alt være oppe å¨kjøre med en gang?

Den linken jeg sendte, det gjelder bare vanlig ubuntu?

Lenke til kommentar

Ubuntu Eee er tut-og-kjør med én gang du har lagt det inn. Trenger ikke å knote med noe som helst av drivere eller annet fjas. Det eneste som mangler er vel codecs til Totem (mediaspilleren), men det tar pakkesystemet seg av når det merker at du trenger en codec. Eventuelt kan du legge inn VLC gjennom pakkesystemet (Adminstration -> Synaptic Package Manager).

 

Edit: God jul, hilsen 901-eier med Ubuntu Eee.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...