Gå til innhold

Bytte hovedkort. Må jeg reistallere?


olais

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det skal ikke være nødvendig. Drivere ligger ved kjernen og lastes etter behov i oppstarten, så systemet vil ikke tenke to ganger på at du får andre diskkontrollere o.l.

 

Men jeg ville tatt backup hvis ikke du har det fra før uansett. Og pass på at diskene dine er montert med UUID i /etc/fstab! Hvis ikke kan det bli et problem.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

du kan i prinsippet ta ut harddisken og sette det i en totalt annen maskin med helt annen maskinvare, og det vil virke som bare juling. dersom du har en meget spesiell kjerne må du kanskje bygge den på nytt, men siden du har Debian så er den vel stor og bloata med støtte for nærmest alt. dermed - null problem :)

 

men ta backup i tilfelle. det er jo alltid lurt.

Lenke til kommentar

2.6.18 begynner å bli gammel ja, jeg bruker 2.6.23 som er fra 2007, så du ligger nok litt bak for å si det mildt. Hvis du fortsatt skal bruke den kernel må du være _veldig_ forsiktig med hva du kjøper. Nå dukker det vel opp snart en ny Debian Stable, tar jeg ikke helt feil er det 2.6.24 eller lignende der, den greier nok det meste av hovedkort på markedet.

Lenke til kommentar

Debian baserer seg på ferdigkompilerte binærpakker. dette gjelder også for kjernen. så du finner den i apt-get. men problemet med operativsystem som bruker pakker àla .debs er at du ikke helt egentlig har 100% kontroll på hva som blir installert. du må dermed følge litt med og kanskje ordne litt på din boot manager/os loader. les mer om det her: http://www.crazysquirrel.com/computing/deb...el-upgrade.jspx

Lenke til kommentar

...uansett tviler jeg særdeles sterkt på at dette skulle være noe problem. Ta oppgradering om du får problemer. Data blir ikke borte når du bytter hovedkort, skulle maskinen skjære seg fullstendig kan du boote med Live-CD.

 

...forøvrig ville ikke dette ha gått i det hele tatt om du hadde kjørt WinXP (eller senere) 8--)

Lenke til kommentar
2.6.18 begynner å bli gammel ja, jeg bruker 2.6.23 som er fra 2007, så du ligger nok litt bak for å si det mildt. Hvis du fortsatt skal bruke den kernel må du være _veldig_ forsiktig med hva du kjøper. Nå dukker det vel opp snart en ny Debian Stable, tar jeg ikke helt feil er det 2.6.24 eller lignende der, den greier nok det meste av hovedkort på markedet.

Bruker selv Debian, og 2.6.18 er alt for gammel for min maskin, derfor må jeg dessverre bruke Debian Testing. Versjonen som ligger i Debian Testing for øyeblikket er 2.6.26. Men nå synes jeg Debian bør få ut fingeren og lansere neste stabile versjon. Hørte noe om at "Lenny" skulle komme i september, altså for 3 måneder siden.

Lenke til kommentar
Men etter det dere skriver begynner jeg å fundere på om jeg skulle prøve noe annet en Debian.

 

olear, ..så du har gitt opp Debian? Hva skulle du anbefale da?

Ubuntu ligger jo relativt nærme, men den er langt mer up to date, med 6 mnd release cycle.

 

Eller du kan kjøre Debian testing istedenfor stable.

 

Personlig foretrekker jeg Ubuntu til desktop, mens jeg kjører Debian stable på server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...