Gå til innhold

HTPC med blant annet spilleegenskaper for the love of God!

Anbefalte innlegg

Skrevet
@Filthpig:

Tilgang til handlevogn er alltid en fordel. Ellers så skal man være litt forsiktig med å kaste inn slike spørsmål i en annens tråd.

Jøss. Jeg har da krysset av for at den er lesbar for alle? her er url direkte: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=88937

Ja, jeg skal starte en ny tråd når prosjektet nærmer seg realisering, men nå er jeg bare ute etter noen impulser jeg kan tygge på til etter nyttår, ihvertfall :)

Det hjelper ikke å krysse av for lesbar når man bruker feil link da.

Du skal få noen kommentarer:

* Sempron LE-1200 vurderes som for svak til full HD av de fleste (noe jeg er 100 % enig i i). Athlon 64 X2 4450e er et glimrende HTPC valg.

* Dårlig PSU, både på filserver og HTPC er det viktig med gode PSU-er, ikke nødvendigvis mye effekt, men gode komponenter og stille. Seasonic sine 380/430 Wattere er glimrende

* Bruk HK basert på 780G brikkesettet til AMD i HTPC, da kan du faktisk glemme ekstern skjermkort.

* Hva er hensikten med Gizmoen, kjøre OS fra USB. Velg heller en 2,5'' disk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
@Filthpig:

Tilgang til handlevogn er alltid en fordel. Ellers så skal man være litt forsiktig med å kaste inn slike spørsmål i en annens tråd.

Jøss. Jeg har da krysset av for at den er lesbar for alle? her er url direkte: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=88937

Ja, jeg skal starte en ny tråd når prosjektet nærmer seg realisering, men nå er jeg bare ute etter noen impulser jeg kan tygge på til etter nyttår, ihvertfall :)

Det hjelper ikke å krysse av for lesbar når man bruker feil link da.

Du skal få noen kommentarer:

* Sempron LE-1200 vurderes som for svak til full HD av de fleste (noe jeg er 100 % enig i i). Athlon 64 X2 4450e er et glimrende HTPC valg.

* Dårlig PSU, både på filserver og HTPC er det viktig med gode PSU-er, ikke nødvendigvis mye effekt, men gode komponenter og stille. Seasonic sine 380/430 Wattere er glimrende

* Bruk HK basert på 780G brikkesettet til AMD i HTPC, da kan du faktisk glemme ekstern skjermkort.

* Hva er hensikten med Gizmoen, kjøre OS fra USB. Velg heller en 2,5'' disk.

Takk for innspill. Vi kan ta praten videre her. Svarer på innlegget ditt der.

Skrevet

Hvor langt ut på viddene er jeg med dette oppsettet?

alle forslag til deleskiftning taes imot. enten fordi de er for dyre for dårlige passer ikke eller det finnes bedre alternativer.

post-173538-1229091551_thumb.jpg

Skrevet

For det første har du ikke behov for ekstra lydkort og nettverkskortet. Begge deler er innebygd i moderne hovedkort. Aktuelle hovedkort har digital lydutgang, og det er garantert den du skal ha.

For det andre tror jeg nok du fremdeles vil få utfordringer knyttet til støy. Oppsettet vil produsere en del varme som skal vekk, selv om hverken E8500 eller HD 4870 er av de verste komponenentene. Problemet er ikke minst at HD 4870 avgir varme også når det ikke er i bruk. Og for alt utenom spill i en HTPC er egentlig HD 4870 grundig overkill.

Men nå har nVidia funnet på noe artig som heter Hybrid SLI, og i tillegg en funksjonalitet som heter Hybrid Power. Hybrid SLI er vel langt fra perfekt og optimalt fungerende, men Hybrid Power er interessant for en HTPC, fordi det gir muligheten til å slå av det separate grafikkortet når man ikke har behov for det (som er mesteparten av tida). Dessverre finnes ikke Hybrid Power på noen hovedkort med sokkel for Intel CPU-er pr dato.

Nå er det ellers slik at på høyere oppløsninger, f.eks 1920 x 1080, at det normalt er skjermkortet som begrenser spillbarheten, og ikke i samme grad cpu. Så forskjellen i spillytelse som vises på de fleste tester mellom ulike CPU-er er korrekte for den vanlige testoppløsningen på 1024 x 768, men blir helt annerledes ved høyere oppløsninger.

Derfor vil jeg tro at f.eks, følgende AMD oppsett, vil kunne være et interessant alternativ. Oppgraderes skjermkort til GF GTX 260, så vil ytelse ikke være så langt unna ditt eget forslag. Men bruke langt mindre effekt når man ikke spiller.

Skrevet (endret)
Hvis du får noen til å sette sammen pcen for deg har jeg et forslag her:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83858

For å dra rundt spill trenger du et skjermkort som støtter "hybrid power". Dvs at det skrur seg av når det ikke er i bruk:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375497

Dette er et intel oppsett som støtter Hybrid Power.

Intel prosessoren bruker 65W kontra AMD 125, aå i forhold til spill vil Intel være det beste valget. I tillegg yter c2d en del bedre enn AMD x2 prosessorene.

Endret av obergeru
Skrevet
Hvis du får noen til å sette sammen pcen for deg har jeg et forslag her:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83858

For å dra rundt spill trenger du et skjermkort som støtter "hybrid power". Dvs at det skrur seg av når det ikke er i bruk:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375497

Dette er et intel oppsett som støtter Hybrid Power.

Intel prosessoren bruker 65W kontra AMD 125, aå i forhold til spill vil Intel være det beste valget. I tillegg yter c2d en del bedre enn AMD x2 prosessorene.

Nei, det er spesifikt opplyst på nVidia sine sider at Hybrid Power ikke støttes av brikkesettene for Intel, gjelder nForce 730i, GeForce 9300/Geforce 9400. Kilden på nVidia.com. Bare GeForce Boost støttes på Intel.

AMD prosessoren jeg har valgt bruker ellers bare 76 Watt, en helt ny stepping.

Skrevet
OK I stand corrected :)

Hvorfor i all verden har Nvidia ikke støtte for geforce power på Intel??

Ingen grunn til å unnskylde seg, det var bare tilfeldig at jeg fant det ut. Og jeg aner ikke, har sikkert noe med "konflikten" mellom nVidia og Intel å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...