Gå til innhold

Hvor fort kan man kjøre uten å få bot?


Slacks

Anbefalte innlegg

Alle målene her er tatt med fartsmålerskiltet som står på strekningen Stjørdal - Trondheim, 90-sone. (Alle testene er foretatt i biler med analog måleskive)

 

Mazda 323 1.5L -85mod speedo 90km/t - måler 90 (denne kvar klin nøyaktig uansett hastighet

Mazda 626 2.2L -95mod speedo 90km/t - måler 84

Toyota Rav4 2.0L -06mod speedo 90km/t - måler 82

Toyota HiAce 2.4L -90mod speedo 90km/t - måler 85 (kjører fint 100km/t her og får vanligvis 89 på skiltet)

 

Her er det store avvik, og jeg er mest imponert over Raven som kom så "dårlig" ut. Dette er vel som oftest grunnen til at det går tregt på motorveien bak disse bilene. Og den gamleste bilen i denne "testen" var den mest nøyaktige.

Mulig jeg husker feil eller blander, men er den ikke i 80 sone og sier: "Over 80" på alle hastigheter over 80km/t?

 

Bra noen kommer med erfaringer og tester ut variasjonen mellom forskjellige biler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor kan jeg måle om bilen min (Opel Vectra 97mod) har kalibrert speedometer? Byttet dekk/felg på den i sommer, så skulle gjerne ha sjekket dette. Har lagt merke til at jeg kjører forbi nesten alle på E6 (strekning Gardermoen -> Oslo) selv om jeg ligger i 100-110. Så jeg lurer på om mitt viser litt lavere fart enn det jeg har.

Lenke til kommentar
Hvor kan jeg måle om bilen min (Opel Vectra 97mod) har kalibrert speedometer? Byttet dekk/felg på den i sommer, så skulle gjerne ha sjekket dette. Har lagt merke til at jeg kjører forbi nesten alle på E6 (strekning Gardermoen -> Oslo) selv om jeg ligger i 100-110. Så jeg lurer på om mitt viser litt lavere fart enn det jeg har.

En GPS har en fartsmåler som du ser helt nøyaktig hvor fort du kjører. Eller så må du finne en plass hvor det står en fartstavle som viser hvor fort du kjører, men skal ikke se bortifra at disse er manipulerte til å vise litt høyere fart og.

 

 

Og fartstavlene viser somregel 5 km/h over fartsgrensa, og bare "Over 80" for eksempel over det. Grunnen til det er at det ikke skal få motsatt virkning, altså ungdommer som mater på så fort de klarer over sletta for å se hvor høyt tall de får og konkurrere om det.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

NAF kan kjøre test på speedometeret ditt, da får du en lapp du kan klistre i bilen som sier noe sånt som:

"Når speedometeret ditt viser 60 kjører du egentlig 57, når speedometeret ditt viser 70 kjører du egentlig 65" osv... Men tror ikke dem justerer, for det er ikke barebare.

Lenke til kommentar

Det er veldig lite som skal til for at farten på speedometeret mot i virkeligheten skal endre seg. Bare dekkslitasje kan være noen kilometer, jo høyere fart jo større forskjell.

 

Det greieste hvis man vil vite nøyaktig hele tiden er å ha en GPS, den er ikke avhengig av bilen.

Endret av Eirikii
Lenke til kommentar

Eirikii, dekkslitasje er ikke mye:

 

Dette skjer når dekket mitt er slitt:

si at jeg har en diameter på 19"(17"felg+2"gummi), hvis man regner med gummien

19"=48,26cm

dette gir omkrets på 145.33cm (688,08 runder pr km)

hvis dekket er slitt 6mm vil omkretsen bli 145.14cm(688,98 runder pr km), altså en endring på hele 19mm på rullomkretsen(sett at dekker har en diameter på 19")

i løpet av 1km vil forskjellen tilsi neste 1 runde på dekket, altså ca 1,45m.

hva dette tilsier i foskjell i km/t aner jeg ikke, men det sier seg selv at det ikke er mye.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Dette skjer når dekket mitt er slitt:

si at jeg har en diameter på 19"(17"felg+2"gummi), hvis man regner med gummien

19"=48,26cm

dette gir omkrets på 145.33cm (688,08 runder pr km)

hvis dekket er slitt 6mm vil omkretsen bli 145.14cm(688,98 runder pr km), altså en endring på hele 19mm på rullomkretsen(sett at dekker har en diameter på 19")

i løpet av 1km vil forskjellen tilsi neste 1 runde på dekket, altså ca 1,45m.

hva dette tilsier i foskjell i km/t aner jeg ikke, men det sier seg selv at det ikke er mye.

Ca 0.1% forskjell på farta på speedometeret i ditt eksempel med 19" gummi. Altså svært lite.

Lenke til kommentar
Eirikii, dekkslitasje er ikke mye:

 

Dette skjer når dekket mitt er slitt:

si at jeg har en diameter på 19"(17"felg+2"gummi), hvis man regner med gummien

19"=48,26cm

dette gir omkrets på 145.33cm (688,08 runder pr km)

hvis dekket er slitt 6mm vil omkretsen bli 145.14cm(688,98 runder pr km), altså en endring på hele 19mm på rullomkretsen(sett at dekker har en diameter på 19")

i løpet av 1km vil forskjellen tilsi neste 1 runde på dekket, altså ca 1,45m.

hva dette tilsier i foskjell i km/t aner jeg ikke, men det sier seg selv at det ikke er mye.

Har du i det hele tatt sett på dette regnestykket? Det stemmer dårlig med virkeligheten... Siden når blir dekkene bare slitt på én "side"?

Lenke til kommentar

Har ikke finregnet på det, men i det eksempelet over så det ut som radien bare minket med 3mm..

 

Hvis vi tar utgangspunkt i en ganske normal dimensjon (195/65-15) vil tallene være slik:

 

Vi antar at dekket har totalt 8mm mønsterdybde når det er nytt og at total omkrets da er 1993mm (STRO).

Det vil da bli 500,18runder pr km.

2*pi*r=1993mm gir r=317,2mm

Hvis dekket slites ned til en mønsterdybde på 1,6mm jevnt over vil det si at den totale omkretsen blir 1952,81mm.

Det tilsvarer 512,05 runder pr km.

Altså en forskjell på 11,9runder.

Det vil tilsvare 23,24meter pr kilometer forskjell. Ikke 1,45meter....

 

Kommer ikke på noen fin måte å regne ut dette, så jeg brukte en kalkulator på internett som sier at dette tilsvarer ca 2% mindre rulleomkrets og at når speedometer viser 80 så er reell fart 78,36 (her tar man utgangspunkt i at speedometer viser 100% rett med 1993mm omkrets).

Lenke til kommentar

Erik Braseth, dere har ikke regnet ut i fra samme dekket, men skjønner poenget ditt. Men det blir jo uansett ikke veldig mange prosent forskjell.

 

Men, kan noen fatte dette. Hadde det litt travelt med å komme på jobb i dag, så speedoen lå på rundt 110km/t (på motorveien ja...) og fartsmålertavla langs 90sonen viste 92 ... Trodde jeg kjørte fort jeg. Kan dette ha noe med at det er kaldt i været? Men hadde kjørt rundt 2 mil før skiltet, så motoren og dens drivdeler skulle da være varme til da?

Lenke til kommentar
Erik Braseth, dere har ikke regnet ut i fra samme dekket, men skjønner poenget ditt. Men det blir jo uansett ikke veldig mange prosent forskjell.

 

Men, kan noen fatte dette. Hadde det litt travelt med å komme på jobb i dag, så speedoen lå på rundt 110km/t (på motorveien ja...) og fartsmålertavla langs 90sonen viste 92 ... Trodde jeg kjørte fort jeg. Kan dette ha noe med at det er kaldt i været? Men hadde kjørt rundt 2 mil før skiltet, så motoren og dens drivdeler skulle da være varme til da?

Utvekslingen fra motoren og bakover forandrer seg neppe med temperaturen. Speedometeret er somregel bare en føler som teller et hjul med hull i på drivakselen så blir det regnet ut hvor fort du kjører, så det er neppe det eller.

 

Det viser nok så feil hele tia.

Lenke til kommentar
Nei, det var ikke akuratt drivlinjen jeg tenkte på. Mer på speedowiren og dens små deler.

Men mulig den viser så feil hele tiden.

Åssen bil har du? Er ikke noe som heter speedowire på nyere biler hvertfall. Om den skulle hatt en speedowire, så roterer den med hastigheten til hjulet, så det er ikke der det skjer. Da måtte det såfall vært blant det mekaniske i speedometerhuset, noe jeg tviler på da det ikke blir varmt eller når bilen blir varm.

 

Så den viser nok så feil hele tia.

 

Min Volvo 940 95 modell har et hjul inni klokka som går med farta til bakakselen som det er masse hull på. Så sitter det en føler der som gir ut pulser til speedometer elektronikken for hvert hull som passerer. Så regnes fart, trip og alt det der utifra antall pulser i sekundet.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...