Gå til innhold

Hjelp/spørsmål til Siviløkonom utdanning :)


Best_92

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skader ikke å leite litt selv: Opptakskrav:

 

Generell studiekompetanse og særkrav i matematikk: 2MX/2MY/3MZ.

 

Altså må du ha ekstra matte, enten R eller S, du bør ta så mye matte du klarer.

Økonomi-utdanning er veldig mye matte :)

 

Men, det holder med S matte:)? Trenger ikke R? Og går ikke å ta P?

Lenke til kommentar

Det aller lureste vil være å høre med din rådgiver, men jeg tror ikke R1+R2 er det riktige valget her. R-matten fokuserer på realfaglige ting, mens S-matte er mer samfunnsfaglig (og inkluderer mer økonomi). Jeg tror S-matte vil være optimalt, men som sagt, hør med rådgiver ;)

Lenke til kommentar
Det aller lureste vil være å høre med din rådgiver, men jeg tror ikke R1+R2 er det riktige valget her. R-matten fokuserer på realfaglige ting, mens S-matte er mer samfunnsfaglig (og inkluderer mer økonomi). Jeg tror S-matte vil være optimalt, men som sagt, hør med rådgiver ;)

For å lære seg matematikk, er det best med R-matte. det lille samfunnsfaglige du lærer i S-matte går du fort igjennom på universitetet uansett, det viktigste er å bli fortrolig med regneteknikk og vitenskapelig matematisk tankegang. Da er det bedre med mer og vanskeligere arbeid, og det får du med R-matte.

 

Best_92: Nei. På siv.øk.-studiet vil du jobbe MASSE med ligninger og spesielt funksjoner. Økonomisk teori er ikke så mye "regnskaper og budsjetter" som tørr matematisk teori.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg har forhørt meg litt rundt, og det sies at de ikke bruker noe ordentlig vanskelig matte i økonomi utdanning på BI. Er det sant?

 

Det er det reneste sludder. BI har mer matte enn noen andre siviløkonomutdannelser i Norge. Har du problemer med matematikk skal du holde deg langt unna økonomiutdanninger.

Lenke til kommentar
For å lære seg matematikk, er det best med R-matte. det lille samfunnsfaglige du lærer i S-matte går du fort igjennom på universitetet uansett, det viktigste er å bli fortrolig med regneteknikk og vitenskapelig matematisk tankegang. Da er det bedre med mer og vanskeligere arbeid, og det får du med R-matte.

 

Godt poeng. Forskjellen på r-matten og s-matten er stort sett at r-matten går raskere gjennom ting. "Samfunnsfaglig matte" er bare et fancy navn de har laget, for ikke å stigmatisere gruppen som velger den trege matematikken. Dessverre har navnet ført til at en del folk misforstår hva slags matte de bør ta.

Lenke til kommentar

Hehe. Du skal hvertfall ikke føle deg skremt av matten. Klem til med så mye matte du klarer på videregående, så blir studiene en dans på roser. Kjæresten min studerer økadm på HiST, og hun fikk en veldig god kickstart på det aller første matteemnet nettopp pga at hun har hatt 2- og spesielt 3mx.

Så selv om det ikke er et krav er det absolutt lurt å velge matte på videregående. :)

Lenke til kommentar
Hehe. Du skal hvertfall ikke føle deg skremt av matten. Klem til med så mye matte du klarer på videregående, så blir studiene en dans på roser. Kjæresten min studerer økadm på HiST, og hun fikk en veldig god kickstart på det aller første matteemnet nettopp pga at hun har hatt 2- og spesielt 3mx.

Så selv om det ikke er et krav er det absolutt lurt å velge matte på videregående. :)

 

Hva mener du med "at hun har hatt 2- og spesielt 3mx"? Hadde hun 2- i 3mx? Da er det kanskje håp for meg og! :p

Lenke til kommentar

Hun har hatt 2MX og 3MX. Karakteren er ikke så heftig viktig. Det viktigste er at du støter på ting som du har sett før, og lettere kan forholde deg til og lære mer om.

 

Her er noen flere eksempler for å forklare skrivemåten:

Jeg er glad i jule- og påskemat.

Jeg liker rock- og popmusikk.

Det er kult med gran- og furutrær.

Endret av fredrikg-
Lenke til kommentar
All matten de første årene får du med deg med 2- og 3MX (brukte selv oppgaveboken til "Matte for økonomi- og samfunnsfag" under 2MX). Velger du R-matte alle årene, så har du et godt grunnlag.

Ikke P? Så det hjelper lite med ekstrafag som Næringsøkonomi og markedsføring på vgs?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...