Gå til innhold

Powershot G10 og Leica D-Lux 3: Er de like nok?


Anbefalte innlegg

Hei, for en "nybegynner" som ønsker å starte med et bra kompaktkamera

er det store forskjeller på disse to eller blir det omtrent som å velge mellom

Audi og Mercedes? Ikke start en bildiskusjon nå :cry:

 

Hva er eventuelt de store forskjellene på disse to kameraene?

Jeg tenker selv at muligens Leica gir et mer realistisk fargegjengivelse på bildene.

Dette er selvsagt bare noe jeg har lest meg til og ikke selv erfart :)

 

Link til produkt

Leica D-Lux 3

Canon Powershot G10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om de er 'greie nok' for deg, kan selvsagt ingen svare på.

Ville nok uansett ikke handlet noen av disse uten å ha også vurdert Panasonic LX3.

Slik jeg kan se det er det et minst like bra valg som noen av disse, mye pga dobbelt så lyssterk optikk (2.0 vs 2.8)samt videre vinkel (24mm vs 28mm). I tillegg er ISO egenskapene blant de beste i klassen.

Skulle jeg hatt en kompakt ville det blitt denne.

Lenke til kommentar

Ser at LX3 gjør det bra i tester og at denne benytter Leica optikk.

Av en eller annen grunn, sikkert ubegrunnet, får jeg inntrykk av at Leica'en er et bedre kjøp enn Panasonicen. Alle brukerfora skryter denne hemningsløst opp i skyene. Men som sagt jeg vurderer nå Leica mot Canon, ønsker å minske listen med kandidater og lurer da på om noen kan si noe for eller i mot disse to kandidatene.

Endret av Knusse
Lenke til kommentar
Leica d-lux 3 er det samme som Panasonic lumix lx2, kom i 2006 og har Leica 28-112/2.8-4.9 objektiv.

Siste (årets) versjon heter henholdsvis D-Lux 4 og LX3, og har Leica 24-60/2.0-2.8 objektiv.

 

Canon G10 (2008) har 28-140/2.8-4.5 objektiv.

 

Hvorfor vurderer du et kamera fra 2006 mot et fra 2008?

 

D-Lux 3 gjør det fortsatt veldig bra, mulig jeg burde vurdere D-lux 4.

Hva tror du? Leica vs Canon? Er det opplagt hvilken som er bedre, sånn generelt?

Lenke til kommentar
D-Lux 3 gjør det fortsatt veldig bra, mulig jeg burde vurdere D-lux 4.

Hva tror du? Leica vs Canon? Er det opplagt hvilken som er bedre, sånn generelt?

D-Lux 3 er bra nok den, men kjøp mye heller LX3 da. Det er et opplagt mye bedre valg...

 

Når det gjelder G10 vs D-Lux 3 er Canon opplagt bedre. Når det er G10 vs LX3 er det langt fra like opplagt, og jeg ville verdsatt en meget god bildestabilisator kombinert med svært lyssterk vidvinkeloptikk mye høyere enn den ekstra rekkevidden til G10. ISO-egenskapene er i praksis ganske like. Erfaringsmessig er Panasonic sin stabilisator mer effektiv enn Canon sin, men jeg har ikke prøvd G10 eller LX3 - jeg har bare lest at Panasonic er på sitt vanlige nivå - altså meget bra.

Lenke til kommentar

Det kan virke fo rmeg at det ikke er noen opplagt valg om hvilken som er best, D-Lux4 vs G10 vs LX3.

Men Tom, du spør hva som er viktigst for meg... jeg er neimen ikke sikker da jeg er rookie og ønsker ekspert uttalelser fra dere :)

 

Ville noen protestere hvis jeg gikk for en G10 fremfor de andre alternativene? Hva skulle argumentet være?

Lenke til kommentar
D-Lux4 / LX3 og G10 er alle gode kameraer.

Den viktigste forskjellen er objektivene. -Brennvidde og lysstyrke. (Og pris.)

Du må selv avgjøre om det er tilstrekkelig med vidvinkel 28mm vs tele 60mm.

 

Hva er egentlig forskjellen på disse, hvem er best på brennvidde og lysstyrke?

Kanskje vidvinkel er vikigere en tele... må bare ta et valg tror jeg.

Erfare selv. Jeg vil nok ikke bli skuffet av noen av disse kameraene tror jeg.

Kan gjøre mye morro i photoshop også.

 

 

Ville noen protestere hvis jeg gikk for en G10 fremfor de andre alternativene? Hva skulle argumentet være?
Nei, G10 er et supert kamera. Spørsmålet er om du vil ha mest vidvinkel eller mest tele...

 

Vidvinkel er viktigere en tele, hvilken er da "bedre"?

Lenke til kommentar
Jeg mener at G10 er bedre egnet enn D-lux4/LX3 til "generelt" bruk, pga. objektivets brennvidden.

-Så om du ikke vet hva du skal ta bilde av, så er G10 tryggest.

 

G10 fremstår som allrounder, jeg ble litt klokere og fikk bekreftet at det ikke

var noen opplagte valg hvis ikke tele/vidvinkel er spesielt viktig.

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Jeg mener at G10 er bedre egnet enn D-lux4/LX3 til "generelt" bruk, pga. objektivets brennvidden.
Joda, men 24-60mm (35mm-ekvivalent) er i 16:9-format. Bruker man 4:3 format har man effektivt lenger brennvidde enn 60mm...

 

Dersom vidvinkel er viktig, er LX3/D-Lux 4 det beste valget. Du kan croppe deg til tettere utsnitt, men ikke legge på informasjon som ikke finnes.

Lenke til kommentar
Jeg mener at G10 er bedre egnet enn D-lux4/LX3 til "generelt" bruk, pga. objektivets brennvidden.
Joda, men 24-60mm (35mm-ekvivalent) er i 16:9-format. Bruker man 4:3 format har man effektivt lenger brennvidde enn 60mm...

 

Dersom vidvinkel er viktig, er LX3/D-Lux 4 det beste valget. Du kan croppe deg til tettere utsnitt, men ikke legge på informasjon som ikke finnes.

 

Måtte du komme med dette nå, he he... var neste ferdig med valget og er nå tilbake på start.

Føler meg som Vinglepetter.

 

Finnes det ikke "vidvinkel-objektiver" som kan settes på G10?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...