Gå til innhold

kven er norges beste gitarist?


sveisar

Anbefalte innlegg

Her kan du skriva kva norsk gitarist som er best og kvifor du synest han/hun er best.

Mine favorittar er -

 

Eivind Skjærdal som spelte i vassendgutane før, men slutta i 2007. Eg synest han hadde bra riff som passa bra inn i musikken han spelte.

 

Magne Almås som spelar i Sie Gubba, han spelar god variert musikk.

 

Eg kjem sikkert på fleire etter kvart

Endret av sveisar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Øystein Sunde er helt klart norges beste gitarist. Det er faktisk ikke noe å diskutere engang.

 

Ja ganske god han. det tøffe med han, er at han klarer og synge like fort som han spiller, men han spiller viser. Eg trur ikkje han hadde fungert så godt som rockegitarist.

Lenke til kommentar

Jeg vil nevne Geir Sundstøl. En underkjent strengekunstner med hode for musikk uten å la teknikken overskygge. Også liker jeg den kompromissløse Vidar Busk. Gjennomført til fingerspissene, og som kan dra SRV-licks bedre enn gubben selv. (nesten)

 

Lars Håvard Haugen skal heller ikke glemmes, selv om jeg ikke er overbegeistret for Hellbillies kan jeg ikke overse hans brilliante teknikk innenfor flere sjangre. Han er ikke bare en rendyrka roots-gitarist, altså.

 

Øystein Sunde er nok en klassegitarist, men det han gjør rent musikalsk blir litt for snevert for meg. Noveltyfaktor.

Lenke til kommentar
De viktigste er nok nevnt her.

 

Nåja, da har du et litt snevert musikksyn vil jeg påstå. :)

 

Det er selvsagt helt umulig å kåre noen "beste gitarist". Det er kun i idretten man driver med sånt, men her er noen flere som er verdt å sjekke ut:

 

Robert Norman (riktignok død):

 

Se filmen hos Youtube

 

Jon Larsen (Hot Club de Norvege blant annet):

 

 

Eivind Aarseth:

 

 

Ellers kommer man ikke utenom en mann som Jon Eberson. Dessverre ingen funn på Youtube.

Lenke til kommentar

Lars Håvard Haugen, uten tvil. Denne mannen er virkelig en gitarist i verdensklasse! Teknikken hans er utrolig bra, han har en flott, dynamisk, spillestil, og behersker som Ivar (mr. Bønne) påpekte flere sjangre. Ellers så har og han også en utrolig flott gitarlyd, og klarer å utnytte forskjellige gitarers forskjellige karakter og egenskaper. Det kan også nevnes at han skriver god musikk, og har et bredt spekter av sjanger.

 

Jeg ambefaler alle musikkinteresserte å sjekke ut denne linken. Dette er den beste live preformansen noensinne (i Norge).

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/377243

 

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Ellers kommer man ikke utenom en mann som Jon Eberson. Dessverre ingen funn på Youtube.

Du hører ham på akustisk gitar i denne låta, i starten av låten og spesielt fra snaut 8 minutter og utover:

 

 

Ellers ligger det en del Eberson på iTunes, for de som vil ha en smakebit. Nå har Eberson skiftet stil en del opp gjennom de nesten 40 årene han har holdt på, så det krever litt innsats og sette seg inn i hva den mannen har gjort.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...