Gå til innhold

TEST: HP HDX16 - En liten test


CaZpeR

Anbefalte innlegg

Har siklet etter denne maskina helt siden HP lanserte HDX16 og HDX18.

 

Produktdemo fra HP sine hjemmesider:

http://h41308.www4.hp.com/richmedia/show.p...point&popup

 

 

I dag kom dagen hvor jeg nå sitter med herligheten og hva kan jeg si? Fytti rakkern! Det var verdt ventetida :D

 

Første som slår deg er skjermen. Den må være noe av det beste jeg har sett på en bærbar PC. Sier jo litt når det er en FullHD skjerm fordelt på 16". Men over til testing, førsteinntrykket er uansett enstemt. Helt sinnsyk kvalitetsfølelse.

 

Spesifikasjonene på mitt system:

 

- 16" FullHD Ultra BrightView Skjerm

- Intel Core 2 Duo P8400, 2,26GHz m/Centrino 2

- 4GB DDR2 RAM

- 320GB HDD

- Intel WiFi 5100 (m/802,11n)

- Nvidia Geforce 9600M GT m/512MB DDR2 minne

- HP Integrated DVB-T TV Tuner

- Webcam

- Fingeravtrykkleser

- Blu-Ray ROM med SuperMulti DVD+/-R

- Windows Vista Home Premium 64-bits

 

Innhold i esken:

 

- Pc'en

- Strømadapter

- TV-antenne og overgang til Kabel-TV

- 2 stk. fjernkontroller (1 liten til å oppbevare i PC Express porten og 1 større)

- Oppbevaringspose (i samme stoff som en pusseklut)

- Manualer og garantinformasjon

 

Skal kjøre noen syntetiske tester som kommer i løpet av kvelden. Kom med ønsker om hva jeg skal ta bilder av (er ingen super pressefotograf)

 

 

 

Over til testen:

 

Hovedkortet består av PM45 Chipset i samarbeid med ICH9 fra Intel. Intel P8400 Intel Core 2 Duo CPU på 2,26GHz (45nm). 4GB DDR2 minne og Nvidia's Geforce 9600M GT på 512MB dedikert DDR2 minne.

 

I Bruk:

 

Maskina virker veldig godt skrudd sammen. Skal veldig mye til for å få fram noen knirking i chassiset. Har prøvd å klemme og bende litt, men kommer ikkeno merkbare lyder. En ting på min maskin er ved høyre håndleddhvile så lager den en klikkelyd dersom jeg lener meg for mye der. Bare en bagatell, maskina er veldig godt skrudd sammen og i ca. samme som f.eks. HP DV2526.

 

HP har også fått plass til et fullt tastatur, noe som gjør at maskina kan virke litt bred (men den er ikke mye bredere enn en 15,4"). Tastaturet har veldig god respons og gir veldig lite etter. Tastaturet er et av de bedre jeg har testet på en bærbar og dersom man liker store taster så vil dette tastaturet falle godt i smak.

 

Museflaten er i bredformat slik som skjermen og er litt glattere enn museflater flest, derfor kan denne være litt uvandt i starten, men er ikke et problem.

 

Over tastaturet finner vi snarveitastene. Vanlige utvalget med mediespillerknapper, volum, bass og treble volum. Vi finner også en knapp for HP's MediaSmart som jeg kommer tilbake til og av/på-knapp til WLAN og Bluetooth.

 

 

Tilkoblinger:

 

På venstre side finner vi følgende tilkoblinger:

- 1x USB

- 1x USB/eSATA (Delt kobling)

- 1x HDMI-utgang

- 1x Analog D-SUB utgang

- 1x Firewire

- 1x Ethernet-port

- 1x HP Docking Port

 

På høyre side finner vi:

- 2x USB

- Blu-Ray/DVD-R Drev

- 1x TV-Antenne inngang

- 1x Strømtilkobling

- 1x Kensington Låsehull

 

Baksiden er helt tildekket av skjermen da den går bak PC'en.

 

I front på venstre side finner vi en 5-i-1 Kortleser mens på høyre side finner vi Lydkort-tilkoblingene.

 

 

Skjerm/temperatur:

 

Skjermen er i en litt uvanlig størrelse. 16" i 16:9 formatet. Den er av den blanke typen med plast over seg (veldig kopiert fra de nye Macbook Pro). Har prøvd, men klarer ikke å få skjermen til å gi etter ved å presse bak, foran gir den lettere etter, men sammenliknet med andre maskiner skal det mer til. Oppløsningen er på hele 1920x1080 og tar virkelig pusten fra en. Dersom man har litt dårlig syn på mindre tekst så vil det å kjøre windows i fullHD være et problem.

 

Temperaturen på maskina er helt grei. Under full load så merkes det, men er ikke ubehagelig. Når den er varmest merkes det mest øverst til venstre på tastaturet der CPU'en sitter.

 

 

Ytelse:

 

Skal fylle ut mer her etterhvert, men har kjørt følgende syntetiske tester:

 

PCMark Vantage: 3456 Poeng

3DMark06: 4057 Poeng

3DMark05: 8116 Poeng

3DMark03: 12663 Poeng

3DMark Vantage: P1353 Poeng

 

 

Prøvde å spille litt Fallout 3 og maskina klarte det helt greit på 1920x1080 oppløsning uten noe AA og AF på. Dersom man satte opp AA eller AF så begynte ting å gå litt seigere.

 

 

Programvare:

Jeg er sjeldent noe fan av programvare lagt inn på forhånd fra produsenter. Vanlig prosedyre hos meg er å formatere alt og legge inn en clean utgave av operativsystemet. Hadde gjort litt forhåndsarbeid før jeg bestilte denne pcen og var veldig spent på å prøve ut HP's MediaSmart. Og jeg må virkelig si at HP har gjort en bra jobb med dette programmet. For de av dere som har sett video og evt. prøvd HP's TouchSmart så vil dere kjenne dere igjen i MediaSmart. MediaSmart er et multimediaprogram som dekker DVD/Blu-Ray avspilling, Bilder, Musikk, Lagret Video og TV. Programmet starter skremmende fort og fungerer knirkefritt. Flyten og logikken i programmet minner mye om iPod/iPhone. MP3-delen kan også importere iTunes bibliotek.

Beste med programmet er at alt styres kjempelett med en av de medfølgende fjernkontrollene. Koblet PC'en til TV'en min hjemme via HDMI og kjørte både bilde og lyd via HDMI og kjørte på FullHD oppløsning og styrte Musikk og video med fjernkontrollen fra sofaen.

 

Kommer tilbake med mer og bilder etterhvert :) Stay tuned.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Her sikles det også, venter å få denne innen jul!

 

Men er selvsagt veldig spent, så jeg må bare spørre: har du kjørt 1080p mkv-filer kodet i x264/h.264 uten problemer? Dette er jo mer krevende enn f.eks ukomprimert blueray.

 

Du er sikkert klar over det, men det er bare å stille opp skriftstørrelse/PPT-instilling i Windows for å få større tekst og mer lesbare ikoner samtidig som du kjører full HD.

Endret av WheelMan
Fjernet enorm quote
Lenke til kommentar
Her sikles det også, venter å få denne innen jul!

 

Men er selvsagt veldig spent, så jeg må bare spørre: har du kjørt 1080p mkv-filer kodet i x264/h.264 uten problemer? Dette er jo mer krevende enn f.eks ukomprimert blueray.

 

Du er sikkert klar over det, men det er bare å stille opp skriftstørrelse/PPT-instilling i Windows for å få større tekst og mer lesbare ikoner samtidig som du kjører full HD.

 

Skal ta å gi det en test. Blu-Ray fungerer iallefall knirkefritt.

 

Ja. Er klar over det :) Selv har jeg ingen problemer med tekst ved FullHD, men er vel andre som kommer til å slite, men de kan jo justere opp :)

 

Skal ta å teste ut mkv-filer seinere i kveld. Kommer med oppdateringer på det :)

Lenke til kommentar
vet du om er mulig med 2 disker i denne? Vet hdx18 har det. Veit det bare er en disk i denne men noen laptopper har en luke til for disk. Og vet du om dvb-t tuneren støtter "rikstv"?

 

Ikke mulig med 2 disker nei. Ikke som jeg kan se utifra lukene bak maskina.

 

Om den støtter RiksTV vet jeg ikke, men den er nok neppe godkjent fra RiksTV (men bør da være en måte å få den til å dekode det).

 

Når det kommer til .mkv filer så kjører den disse glatt. Kjørte en film nå på 1080p i .mkv filformatet uten noe stress på maskina (via VideoLAN (VLC)). Full skjerm og alt ser helt nydelig ut!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
vet du om er mulig med 2 disker i denne? Vet hdx18 har det. Veit det bare er en disk i denne men noen laptopper har en luke til for disk. Og vet du om dvb-t tuneren støtter "rikstv"?

 

Ikke mulig med 2 disker nei. Ikke som jeg kan se utifra lukene bak maskina.

 

Om den støtter RiksTV vet jeg ikke, men den er nok neppe godkjent fra RiksTV (men bør da være en måte å få den til å dekode det).

 

Når det kommer til .mkv filer så kjører den disse glatt. Kjørte en film nå på 1080p i .mkv filformatet uten noe stress på maskina (via VideoLAN (VLC)). Full skjerm og alt ser helt nydelig ut!

 

Hei,

 

Jeg fikk en HDX18 i går. Flott maskin! Men fikk ikke inn noen signaler via digital TV. Noen som har forsøkt det? NRK burde jo funke.

 

Stian...

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg fikk en HDX18 i går. Flott maskin! Men fikk ikke inn noen signaler via digital TV. Noen som har forsøkt det? NRK burde jo funke.

 

Stian...

 

Har ikke forsøkt så mye på min. Har prøvd en gang og fikk det ikke til. Kan sette meg ned litt i kveld og tukle litt med det. Se hva jeg får til. Får også 12-Cellers batteriet til min i dag. Spennende å se hvor stort det er :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bra test! Bidro bare til å gjøre ventetiden min enda mer u-utholdelig, antar den kommer på mandag, med akkurat samme specs - Gleder meg :dribble:

 

Fint om du finner ut hvordan det funker med TV-kortet ;)

 

Driver å tester ut litt med tv kortet nå. Tester med antenna som fulgte med. Men får ingen kanaler :( Har nå hengt antenna ute og se om det hjelper. Will report back.

 

Har noen bilder av HDX16 med 12-cellers batteri om dere vil ha det?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Det er utrolig hvor mye mer stillegående denne maskinen (P7350) er sammenlignet med den gamle AMD-QL60 DV9000-maskinen.

 

Jeg er fornøyd nå, enn så lenge. Jeg la forøvrig merke til at byggekvaliteten er ikke mye mer annerledes enn Pavilion maskinene. Det er denne overopphetingen som jeg er redd for - det var det som drepte den forrige maskinen... Og litt varm vil den garantert bli, da jeg har store planer om å kjøre OPF2, COD:MW2 og bittelitt WiC på den :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har hatt min HP HDX 18,4" p9400 2.53ghz, 9600M GT, 500gb (2x250 5400rpm), BD - siden juni. Fortsatt utrolig fornøyd! Overgår alt. Har også akkurat bestilt en HP HDX 18.4" p8800 2.4ghz, GT130M, 500gb (7200rpm) tror bare det er en disk (siden det er 18,4" er håper jeg det er plass til en til etter hvert).

 

Pcen er ikke særlig bærbar når den veier 4.1kg, men hallo. Når mann ser på pakken, og trenger noe kraftig, og i samme slengen får full hd, bluray, knallgode taster og numpad, er det ingen grunn til å gå for noe annet. Skjermkortet på min kunne vært litt kraftigere, men nå spiller ikke jeg så allverden uansett.

 

Anbefales, både 16 og 18 tommerne. 18 er som sagt ikke så bærbart lenger men du aner ikke hvor deilig det er før du har hatt en!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Eh, jeg har ikke noe lyd. Overhodet. Og den har det samme hurtigknapp-panel-problemet (touchpanel ovenfor tastaturet) som med de gamle Pavilion-maskinene. Panelet lever sitt eget liv! HP support mente at en BIOS oppdatering samt en recovery aksjon burde kunne fikse problemet. Jeje... Er ikke så veldig imponert. Maskinen er vel en 5mnd gammel :o

 

Google kan fortelle meg at dette er en av veldig mange, vanlige problem på både gamle og nyere Pavilion-maskiner inkl HDX16/18/9000. Denne tråden var spesielt interressant: http://www.topix.com/forum/computers/hp/TVGQUNO6QN4O41RQA

*YIKES*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...