Gå til innhold

om du kunne anbefale kun en bok, hvilken ville det være?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

"Forestilling om det 20. århundre" av Peter Høeg. Dansk forfatter med mye tankevekkende litteratur. Forøvrig mest kjent for "Frøken Smillas fornemmelse for snø". Kan også hive meg på Erik Fossnes Hansen-bølgen. Fantastisk litteratur. Morro med sitatene han har innimellom i "Reise ved salmens slutt" (Slik, i dette velde / drukner min tanke / og det er godt å lide skibbrud / i dette hav (eller noe sånt) (L'infinito av Giacomo Leopardi)) Beretninger om beskyttelse er også en favoritt av ham.

Lenke til kommentar

Ultimate hitchhikers kan umulig slå feil.

For mer åpenbar lærdom og mindre humor, har man Alkymisten eller A Brave New World.

 

Jeg ønsker meg selv en blow-my-mind-bok - joda, hitchhikers og Dark Tower-serien gjør jo det på en måte, men jeg savner kanskje noe i den realistiske genren, som en biografi, som bare er udiskutabelt fantastisk.

Lenke til kommentar

Hvis kun én bok, ville jeg gått for en jeg tviler på at personen kommer til å høre om i andre sammenhenger. Derfor ville jeg sagt "Battle Royal av Koushun Takami (og slengt på at en hvilken som helst bok av Erlend Loe bør leses).

Battle Royale er grotesk og fantastisk. Det finnes også to japanske filmer av den, men det er boka som anbefales av meg.

 

Her er det som står på bokens vaskeseddel:

Den stor-østasiatiske republikk er full av restriksjoner og sensur. Rock er like forbudt som narkotika -og internett kun et lukket nett med innskrenket informasjon. Den mest effektive metoden for å skape frykt i befolkningen og unngå opprør, er imidlertid «Programmet»: Hvert år velges femti tilfeldige ungdomsskoleklasser ut, dopes ned og tran-sporteres til et ukjent sted for å drepe hverandre inntil én vinner står igjen. Battle Royale handler om 42 utvalgte elever fra Shiroiwa ung-domsskole som fraktes til en øde øy, utstyres med eksplosive halsbånd og hvert sitt tilfeldige våpen. Deretter er oppgaven enkel: Drep hverandre, og det raskt: Går det mer enn tjuefire timer uten at noen drepes, detoneres halslenkene og alle dør

 

 

Srsly - READ IT.

Lenke til kommentar

Jeg synes måten forfatteren skriver på er anderledes og gjør boken interessant. Det er masse splatting osv, men også mye handling, og taktikk. Forfatteren skriver med en humoristisk vri, uten å nødvendigvis gjøre det til en humorbok. Dog jeg må innrømme at det er splattinga og volden som fanger min interesse. (Knuste skaller, brukne ben og blodfontener - finnes det noe bedre? :thumbs: ) Man får høre historien til en del av de 40 elevene, og det er varierende historier. Ja, JEG synes det er en GOD bok, kan ikke svare for andre. Den er på 600 sider og er delt inn i tre deler. Men det går raskere unna enn å lese f.eks Harry Potter.

Den har btw fått en femmer av bokkilden.

 

Edit: skriveleif

Endret av Katta0
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Paper Towns med John Green.

Les den. Den er fantastisk!

 

Er du mellom 14 og 40 kommer du til å elske den. Anbefaler den ikke for yngre, men du kommer sikkert til å like den selv om du er over 40 og =P

 

Det jeg liker med boka er at den ikke går ut ifra att ungdommer er dumme, noe mange andre ungdomsbøker gjør. (Young adult books)

 

John Green er mest sannsyneligvis den beste forfatteren jeg vet om. Bøkene er på engelsk, og språket er ikke det enkleste, men med passe engelsk kunnskaper så er det ingen problemer. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

The shining!

 

(Jeg ville vanligvis anbefalt De Fire, men det er allerede tatt :) )

 

En mer spennende bok skal man lete lenge etter. Den er kanskje litt kjedelig i begynnelsen, siden Steven King liker å dype ut om hver eneste persons bakgrunn. Men når man har passert et par kapitler kan man virkelig begynne å nyte den fullt ut :D

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...