Gå til innhold

Fersking i Linux-verden og trenger tips og triks for å bli kjent med den.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noe jeg har oversett / skulle ha gjort?

Hehe, nei du gjorde forsåvidt alt riktig. Men du har lagt inn repoene til feil versjon av Ubuntu. 8.10 er kodenavn intrepid. Kodenavn gutsy er versjon 7.10 ;) Beklager at jeg ikke var mer våken og fanget opp dette litt tidligere. Her er linjene til ditt system:

deb http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-intrepid/ubuntu intrepid main
deb-src http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-intrepid/ubuntu intrepid main

Regner med at det vil fungere smertefritt etter du har gjort dette.

 

Personlig er jeg ikke noe glad i å måtte legge til egne pakkebrønner for et program, en del av vitsen med en brønn blir liksom litt borte. Men det er nå det valget ubuntu/xbmc gutta har tatt da.

 

EDIT: google fortalte meg om flere som kunne innstalere programvare fra pakkebrønner for andre versjoner, så det er mulig at det ikke var roten til problemet. Isåfall holder jeg muligens en knapp på at Add/Remove Programs skjuler programvare fra andre repo enn Ubuntu sine offisielle. Greieste løsningen er da å bruke Synaptic Package Manager som du finner under System/Administration et sted.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Det forklarer jo hvorfor det ikke gikk. Da prøver jeg og endre de to stringene i Terminal og gir det et nytt forsøk.

Visste ikke det gikk på kodenavn når det var pakker utenfor Ubuntu sin offisielle løsning.

 

Takker =)

 

Edit:

Da har jeg forsøkt og det kom hverken noe opp i "Synaptic Package Manager" eller "Legg til/Fjern programmer".

Og jeg ba for sikkerhets skylf Synaptic om å lese inn pakkene på nytt.

Merkelig at det ikke kommer opp noe når jeg søker etter XBMC der.

Til og med dobbelsjekka med Terminal for å se om de to stringene jeg la til ble lagra.

Hmm.. Dette får jeg la marinere litt i tenkeboksen og bruke litt tid med samboeren min som spiller Guitar Hero World tour =P

 

Uansett, kan aldri få sagt det nok, men takk for hjelpen så langt =)

Selv om ikke alt går i boks, så lærer jeg litt her og litt der og finner fortere ut hvor jeg skal feilsøke enn.

Endret av chriztr
Lenke til kommentar

Du kan forsøke følgende:

 

Start en terminal ved å klikke Programmer > Terminal

 

Så åpner du listen over pakkebrønner som ditt system har med å lime inn:

sudo gedit /etc/apt/sources.list

(trykk enter)

 

Fjern så de to linjene som du la inn feil:

deb http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-gutsy/ubuntu gutsy main

deb-src http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-gutsy/ubuntu gutsy main

 

Deretter limer du inn de to korrekte linjene(på bunnen av tekstfilen):

deb http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-intrepid/ubuntu intrepid main

deb-src http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-intrepid/ubuntu intrepid main

 

Så lagrer du tekstfilen med å trykke på "lagre" og lukk programmet.

 

Pakkeprogrammet har fått nye kilder og må derfor oppdateres, som du gjør med:

sudo aptitude update

 

Så installerer du xbmc med:

sudo aptitude install xbmc

 

Du skal finne programmet under: Programmer>Lyd&Bilde>XBMC

 

Lite tips:

Ta gjerne backup av filen /etc/apt/sources.list før du gjør endringer på den, da kan du legge den originale tilbake senere hvis noe går galt. Backup får du enkelt ved å gjøre som forklart her.

Lenke til kommentar
Så installerer du xbmc med:

sudo aptitude install xbmc

 

Du skal finne programmet under: Programmer>Lyd&Bilde>XBMC

 

Lite tips:

Ta gjerne backup av filen /etc/apt/sources.list før du gjør endringer på den, da kan du legge den originale tilbake senere hvis noe går galt. Backup får du enkelt ved å gjøre som forklart her.

Aha! Da tror jeg at jeg har fått den til å innstallere. Terminal begynte i hvert fall og jobbe ganske bra med spørsmål om godkjenninger av kilden min osv.

Tenkte kanskje at Xbmc ville legge seg inn i Synaptic, men det gjorde den ikke.

Ja, ja. Da er det klart. Tror jeg skal prøve å lære meg Terminal skikkelig, den virker mest bruksom etter at man kan komandoene.

 

Igjen, takker.

Nå ser det ut som Xbmc straks er installert.

 

Ps.

Backup av "sources.list" kan kanskje ikke være så dum idè.

 

Bump for usefulness.

Noe jeg har gått glipp av?

 

Oppdatering:

Da er Xbmc på plass med avspilling av filmer over nettverk.

Endret av chriztr
Lenke til kommentar
Jeg synes tråden var nyttig, og ville ha den i mine innlegg. Derav "bumper".

 

Det er jo hyggelig og vite =)

 

Oppdatering:

Da har jeg også funnet ut hvordan jeg skal finne frem til nettverksmappene mine.

Etter utallige forsøk på å få Samba og fungere og de andre alternativene, som jeg ikke fikk helt til, så prøvde jeg og simpelt'en bruke adressefeltet i en mappe og skrev "smb://<navne på pc en>/<navne på mappen fra delte filer i Windows>".

Da kom de etterlengtene delte mediafilene mine opp.

Enten så er jeg vrang i vilja med de alternativene jeg fikk, ellers så var / er dette en metode som fungerer fra første stund. Uansett. Det fungerer nå, og det er bra.

 

Hittil så har jeg klart få følgene ting i gang:

- VMvare.

- Endre tema på Ubuntu-desktoppen

- Lagt inn aMSN som lar meg koble opp mot MSN Messenger (eller nå kjent som Live Messenger)

- Installert Xmbc (multimedia program)

- Lagt til AdBlock med mitt tidligere filter fra Vista maskinen i Firefox

- Installert og oppdatert Ubuntu og drivere til maskinen jeg sitter på.

- Prøvd ut Transmission (Standard BitTorrent klient i Ubuntu)

- Blitt bedre kjent med Terminal (komandolinjen i Linux-distroer) og noen komandoer.

 

Så langt så har Ubuntu-distroen gitt meg et godt inntrykk, og det er ikke så vanskelig som alle vil ha det til. Med god hjelp av bl.a. dette forumet, så ble det også enda enklere å forstå seg på hva som skjer under panseret på denne distroen.

 

Stor takk til alle som har hjulpet til.

Dere på dette forumet virker som jordnære mennesker med sunn fornuft og god forståelse for de som er helt grønne på nye ting.

Og det er det ikke bare jeg som mener. Drøfta dette forumet med en kollega på jobben, og han sa med en gang, at dette var et forum han hendvendte seg til med en gang, pga. gode svar og mennesker som er villige til å hjelpe andre.

 

Det kommer nok flere poster i denne tråden fra meg, ettersom jeg fortsetter å bruke Linux-distroen jeg har nå.

Og det er jo selvfølgelig fritt fram for alle de andre som også lurer på ting relatert til hva jeg har spurt og prøvd på, og stille spørsmål.

 

Mvh:

Christer Hansen

Endret av chriztr
Lenke til kommentar

Hvis du vil koble til de delte mappene i windows, så kan du legge inn dette i /etc/fstab, slik at de blir automatisk koblet til hver gang du starter.

sudo gedit /etc/fstab

 

I bunn av fila legg til

//ip_til_windows/delt_mappe	/hvor/skal/mappen_kobles_til	cifs	users,uid=ditt_brukernavn,credentials=/etc/samba/user,noexec,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777	0	0

file_mode og dir_mode bestemmer hva slags rettigheter du skal ha på den delte mappen. En liten oversikt over hva de forskjellig tallene (3 siste) betyr. I dette tilfellet, alle rettigheter til alle.

 

eks

//192.168.2.101/musikk	/home/crowly/Musikk	cifs	users,uid=crowly,credentials=/etc/samba/user,noexec,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777	0	0

 

Er ikke helt sikker på om du trenger credentials=... parameteret, jeg har det på fordi mine windows share krever brukernavn og passord.

Hvis du har behov for dette så ser /etc/samba/user fila slik ut hos meg,

username=windows_brukernavn_som_har_tilgang

password=windows_brukers_passord

sudo gedit /etc/samba/user

for å lage fila.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...