Gå til innhold

Fersking i Linux-verden og trenger tips og triks for å bli kjent med den.


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg er egentlig en Windows-bruker, men gir ubuntu 8.10 et forsøk på en laptop for å bli kjent med systemet.

Jeg er fullstendig klar over at Linux-distroer ikke er lik Windows, og forsøker så godt jeg kan å lese alle beskjeder som kommer opp på skjermen og tenke mest mulig logisk for å finne frem i systemet.

Hittil så har jeg klart å få oppdatert distroen og fått innstalleret manglene drivere (til f.eks. det tråsløse nettverkskortet) og fått det til å fungere. Jeg har også klart og laste ned VMvare for å se kompatibelheten med Win32-programmer og lagt inn Nintendo 64-emulator, pluss klart å bruke "transmissions" (torrent-klienten i ubuntu).

 

Det jeg står litt igjen med akkurat nå er hvordan jeg skal få byttet tema på desktopen (har sett på forskjellige "show me your desktops" tråder).

Hvor komplisert er dette, hvor evnt. finner jeg dette til Ubuntu (jeg vet at google finnes, men synes det er greit å høre andres erfaringer inn i mine besluttninger).

 

Det andre problemet mitt er å koble Ubuntu-distroen til nettverket mitt. Altså ikke for å få internett, men for å finne de delte filene mine fra de andre maskinene (De andre er Vista og Vista x64). Jeg prøvde med på å forstå "samba" ved å lese noen forumtråder her og der på nettet, og ved å legge til kode igjennom "terminalen" <-- (sammenligner "terminal" med "cmd" i Windows).

 

Jeg har kommet så langt at jeg kommer til "Windows-nettverk"-mappa i ubuntu, og noen ganger kommer jeg inn i nettverket, ser maskinene, prøver å komme inn, og kommer ikke noe spesielt lenger.

Det som dukker opp hos hver av maskinene er ikke noen av de delte mappene jeg har fra "Vista-nettverket" mitt. Jeg får bare opp en mappe som heter "My Files", og blir bare nektet adgang når jeg forsøker og åpne mappen.

 

Dette er det jeg lurer på i førsteomgang.

Jeg har virkelig lyst til å bli kjent med Linux-verden og forstå hvordan den er bygd opp, for å kunne bruke den som et alternativ ved siden av Windows-verden jeg har vokst opp med.

 

Takker på forhånd for alle gode svar.

Mvh:

Christer Hansen

Endret av chriztr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg står litt igjen med akkurat nå er hvordan jeg skal få byttet tema på desktopen (har sett på forskjellige "show me your desktops" tråder).

System - Preferences - Appearance

 

Det andre problemet mitt er å koble Ubuntu-distroen til nettverket mitt. Altså ikke for å få internett, men for å finne de delte filene mine fra de andre maskinene (De andre er Vista og Vista x64). Jeg prøvde med på å forstå "samba" ved å lese noen forumtråder her og der på nettet

Places - Connect to server - Windows share.

Evnt: smb://<ip>/share

Endret av Demantios
Lenke til kommentar
Det jeg står litt igjen med akkurat nå er hvordan jeg skal få byttet tema på desktopen (har sett på forskjellige "show me your desktops" tråder).

System - Preferences - Appearance

 

Det andre problemet mitt er å koble Ubuntu-distroen til nettverket mitt. Altså ikke for å få internett, men for å finne de delte filene mine fra de andre maskinene (De andre er Vista og Vista x64). Jeg prøvde med på å forstå "samba" ved å lese noen forumtråder her og der på nettet

Places - Connect to server - Windows share.

Evnt: smb://<ip>/share

 

Ikke for å være vrang, men jeg kjører distroen på norsk. =P

 

Prøvde meg på svare ditt til nettverks-delingen. Den ga meg som svar at den ikke kunne koble til den maskinen.

Har ikke prøvd kommandoen med ip enda, men skal prøve den om ikke alt så for lenge.

 

Og en ting til. Ikke for å være frekk eller noe, men se på meg som helt grønn på Linux-verden og mat meg med te-skje. Ved selvfølgelig at ting er like enkelt som Windows-verden jeg kommer fra, bare satt opp litt anderledes.

 

Og (igjen), la meg stille alle et spørsmål. Det går kanskje på at jeg ikke har utforsket nøye nok, men finnes det noe tilsvarende et kontrollpanel i Ubuntu-distroen? Noe lignende som i Vista? Der alt er satt opp i en logisk rekkefølge? Synes personlig at det kan/kunne være enklere.

 

Men som sagt, jeg er grønn. Dere er mine eksperter. Jeg prøver ikke å se noe negativt på Linux-verden uten og få prøvd det skikkelig og fått rista meg rundt i det en stund.

Lenke til kommentar

For å forandre på tema og liknande (min språkpakke er godt nynorsk):

 

"Systemet -> Innstillingar -> Utsjåande (nesten heilt nederst) "

Der kan du velje drakt, bakgrunn og liknande.

 

I grunn vil eg sei det er knappen "systemet" som vil likne mest på Windows' gode gamle "kontrollpanel". Der finn du i alle fall alt du treng i vite om systemet, vha. det grafiske brukergrensesnittet. Ellers kan du ty til Terminal, som vil fortelje deg ABSOLUTT alt om systemet ditt :)

 

Gå på http://www.gnome-look.org/ for alt du treng av eye-candy til din Ubuntu.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Ah, takker for gode svar.

Jeg er fullstendig klar over at Linux-distroene ikke skal ligne på Windows. Det er jo såklart et helt annet OS.

Da skal jeg prøve meg frem litt mer løpet av kvelden. Skal om ikke alt for lenge på jobb i noen timer. (uff, ut i dette snøværet...)

 

Et siste spørsmål / forespørsmål.

Hvis dere har noen brukbare tips og triks, evnt. programmer jeg kan bruke, så bare tast dem inn. Som sagt, så er jeg ganske så villig og prøve og utforske dette området. Mer villig enn å hoppe på OS X (mac-verden).

Hvis dere har noen fine tips til hjemmekino-oppsett, så er det også bare å kaste det inn i tråden. Tankene er etterhvert som jeg blir mer vant til og bruke Linux å bygge en liten, pen stue-pc som multimedia-senter.

 

Igjen så takker jeg for alle gode svar, og takker for å bli godt tatt i mot i Linux-verden.

 

Mvh:

Christer Hansen

Lenke til kommentar

Lykke til med den videre utforskingen av GNU/Linux sin verden. Bare og spørre om det er noe du lurer på. men de fleste spørsmål er det svar på enten på ubuntuforums eller google eller her på forumet.

 

 

Når det gjelder planen fr en multimedia pc har jeg selv ingen erfaring. men har lest mye bra om MythTV. Kan kanskje være verdt og ta en kikk på det og se hva du synes.

 

Når det gjelder linux alternativer til windows programmer er det en tråd/tråder her på forumet med anbefalinger. et eller annet sted. Men det finnes også mange sider med oversikt over programmer det er verd og ta en kikk på. feks denne

Endret av Ördög
Lenke til kommentar
Lykke til med den videre utforskingen av GNU/Linux sin verden. Bare og spørre om det er noe du lurer på. men de fleste spørsmål er det svar på enten på ubuntuforums eller google eller her på forumet.

 

 

Når det gjelder planen fr en multimedia pc har jeg selv ingen erfaring. men har lest mye bra om MythTV. Kan kanskje være verdt og ta en kikk på det og se hva du synes.

 

Hmm.. Dette skal sjekkes ut.

 

Skal vi se.

Nå prøver jeg å koble meg til delte filer på nettverket, og jeg får en forespørsel etter passord.

Jeg har ikke satt noe passord på de delte filene, men har bare passord på det trådløse.

Noen som vet hvilket passord dette kan være?

 

(For de som lurer på hva jeg prøver nå, så prøver jeg å åpne nettverksmappa mi fra Vista-pcen min på Ubuntu-laptoppen ved å gå "Steder --> Koble til tjener --> og har lagt til datamaskinens navn på nettverket.)

Lenke til kommentar
Lykke til med den videre utforskingen av GNU/Linux sin verden. Bare og spørre om det er noe du lurer på. men de fleste spørsmål er det svar på enten på ubuntuforums eller google eller her på forumet.

 

 

Når det gjelder planen fr en multimedia pc har jeg selv ingen erfaring. men har lest mye bra om MythTV. Kan kanskje være verdt og ta en kikk på det og se hva du synes.

 

Hmm.. Dette skal sjekkes ut.

 

Skal vi se.

Nå prøver jeg å koble meg til delte filer på nettverket, og jeg får en forespørsel etter passord.

Jeg har ikke satt noe passord på de delte filene, men har bare passord på det trådløse.

Noen som vet hvilket passord dette kan være?

 

(For de som lurer på hva jeg prøver nå, så prøver jeg å åpne nettverksmappa mi fra Vista-pcen min på Ubuntu-laptoppen ved å gå "Steder --> Koble til tjener --> og har lagt til datamaskinens navn på nettverket.)

 

hvordan man setter opp deling av filer på windows aner jeg ikke. Men skal du dele filer mellom en linux maskin og en windows maskin så sjekk denne tråden

Lenke til kommentar
Det jeg står litt igjen med akkurat nå er hvordan jeg skal få byttet tema på desktopen
Foruten nye tema fra http://www.gnome-look.org/, finnes det også noen i pakkebrønn for Ubuntu. Du kan åpne Synaptic og installere feks. community-themes som gir deg tre nye tema og velge mellom. Andre er ubuntu studio, bluebuntu og noen til.

 

Du kan også bytte tema ved å høyreklikke på skrivebordet og velg "Change Desktop Background". I vinduet som dukker opp velger du fanen "Theme".

 

Hvis du synes tekst ser dårlig ut i Firefox så kan du enkelt forbedre den ved å installere ttf-liberation I Firefox går du til innstillinger og setter serif som forvalgt skrifttype.

 

Det andre problemet mitt er å koble Ubuntu-distroen til nettverket mitt.

For å kunne montere delte mapper fra Windows mener jeg du først må installere pakken smbfs som du gjør via Synaptic. Når det er gjort kan du forsøke som nevnt ovenfor.

 

men finnes det noe tilsvarende et kontrollpanel i Ubuntu-distroen? Noe lignende som i Vista? Der alt er satt opp i en logisk rekkefølge?

Høyreklikk på panelet på toppen hvor det står "Programmer, Steder og System" og velg "Endre menyer". Vinduet som dukker opp lar deg bestemme hvilke programmer som skal vises i menyen din(de som ikke er haket av blir skjult). Under "Administration" kan du hake av for "Control Center". Lukk så vinduet, og du kan nå finne Control Center Under System>Administration>Control Center.

 

Hvis dere har noen fine tips til hjemmekino-oppsett

Dersom du ikke er ute etter tvfunksjon, men bare vil kunne spille av film, musikk, bilder osv. så anbefaler jeg XBMC Det ser fint ut, er veldig raskt, kan spille av en haug med filtyper(inkludert iso filer direkte uten å måtte montere dem først), lar deg rimelig enkelt bruke (media)kiler på ditt lokale nettverk til(feks en filserver).

 

Når det gjelder programanbefaling så er det bedre du spør konkret om hva du er ute etter. Er du ute etter samme funksjonalitet som et konkret windows program kan du søke her http://linuxappfinder.com/ på navnet for å få opplistet Linux alternativer.

Lenke til kommentar

Når du leter etter et program som gjør "ditt eller datt" så bør første stopp være pakkebehandleren. I Ubuntu blir det enten via Add/Remove Programs på Program-menyen eller Synaptic på System-menyen. Her kan du søke på "ditt eller datt" og få opp programmer som har det i tittel og eller beskrivelse. De er ferdig pakket for ditt system, og kan lastes ned og innstaleres med 1 museklikk.

Lenke til kommentar
Hvis dere har noen brukbare tips og triks, evnt. programmer jeg kan bruke, så bare tast dem inn.

 

lage mapper, f.eks en plass til å mounte .ISO filer :p

f.ex:

* mkdir "media/cdromX"

 

mkdir er kommandoen, det andre som er lista er mappa so skal bli lagd

 

mount .iso filer:

* mount -o loop "/en/path/til/fil.iso" "/media/cdromX"

En path som heter "/media/cdrom" skal være der fra starten av(ingen grunn til å lage nye).

 

fjerne .ISO filer eller mounta filer for å mounte nye eventuelt annet:

* umount "media/cdromX"

Vis du virkelig ikke har lyst til å skrive noe kopier inn: "umount -a" og derreter "mount -a".

 

Lage .ISO filer :p

* dd if=/dev/cdrom of=/media/windowsC/DIV/NAVN.iso

"dd" = kommandko

"if=/dev/cdrom" = fra hvor(aka der CD'n er)

"of=/media/windowsC/DIV/NAVN.iso" = hvor den skal brennes til(IKKE LOV MED mellomrom i navnet!), og .ISO gjør den til en .ISO fil.

 

Liker å bruke vista partisionen min som lager, har ikke mye mer å bruke den til uansett :p Derfor er det jeg bruker den pathen.

 

Konvertere til .ISO filer:

 

* iat "filer.noe" "nyefilen.iso"

 

Mener iat ikke er innebygd, apt-get install iat burde fikse det. Finnes noe GUI også, men lekkert å bruker terminal(anbefaler også en textfil å rippe kommandoer fra, har en selv med b.an mounting paths, osv).

Lenke til kommentar

Takker så langt igjen for gode tips, nå har jeg løpt inn i et nytt problem.

 

Jeg prøver meg på å få innstallert xbmc som "Dy§no" anbefalte, men har ikke helt fått grepet på hvordan jeg skal få Terminal til å forstå at jeg prøver å installere det.

 

Har prøvd:

deb http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-gutsy/ubuntu gutsy main

 

og:

sudo apt-get install http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-gutsy/ubuntu gutsy main

 

Den sistnevnte får Terminal til lese tilstandsinfo og spør etter brukerpassordet mitt, men etter det så mener den at den ikke kan finne "http:"

Skal jeg ikke skrive inn protokoll på "apt-get" komandoer?

Lenke til kommentar

Det du har der er adresser til pakkebrønner. De må inn i /etc/source.list filen, for at apt skal bruke de når du innstalerer. Mange måter å gjøre dette på, enkleste fra terminal er nok:

sudo echo "deb http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-gutsy/ubuntu gutsy main" >> /etc/sources.list

Eller du kan selvfølgelig åpne filen i en teksteditor og legge inn linja manuelt. Merk at teksteditoren må ha root-rettigheter for å kunne lagre filen, fordi det er en systemfil.

 

EDIT: obs, syntaxfeil i den originale linja. Alle pakkebrønner for dkpg må ha deb forran adressen.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Det du har der er adresser til pakkebrønner. De må inn i /etc/source.list filen, for at apt skal bruke de når du innstalerer. Mange måter å gjøre dette på, enkleste fra terminal er nok:
sudo echo "http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-gutsy/ubuntu gutsy main" >> /etc/apt/sources.list

Eller du kan selvfølgelig åpne filen i en teksteditor og legge inn linja manuelt. Merk at teksteditoren må ha root-rettigheter for å kunne lagre filen, fordi det er en systemfil.

:dremel:

Lenke til kommentar
Det du har der er adresser til pakkebrønner. De må inn i /etc/source.list filen, for at apt skal bruke de når du innstalerer. Mange måter å gjøre dette på, enkleste fra terminal er nok:
sudo echo "http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-gutsy/ubuntu gutsy main" >> /etc/sources.list

Eller du kan selvfølgelig åpne filen i en teksteditor og legge inn linja manuelt. Merk at teksteditoren må ha root-rettigheter for å kunne lagre filen, fordi det er en systemfil.

 

Okey, det forklarer hvorfor Terminal ikke ville installere.

Nå leste jeg meg til hvordan jeg skulle legge til en "pakkebrønn" og har lagt den til i "programvare-kilder"

Får se om det jeg selv har klart å finne ut fungerer først, ellers så får jeg prøve ditt tips.

 

Uansett, takk =)

Lenke til kommentar
Okey, det forklarer hvorfor Terminal ikke ville installere.

Nå leste jeg meg til hvordan jeg skulle legge til en "pakkebrønn" og har lagt den til i "programvare-kilder"

Får se om det jeg selv har klart å finne ut fungerer først, ellers så får jeg prøve ditt tips.

 

Uansett, takk =)

Programvarekilder kan du lese og redigere ved å gå i terminalen og skrive "sudo gedit /etc/apt/sources.list"

Alle kildene med # foran seg er ikke aktive, så anbefaler å fjerne # ved alle linjer som begynner på #deb, unntatt den øverste (CD)

Lenke til kommentar
Nå leste jeg meg til hvordan jeg skulle legge til en "pakkebrønn" og har lagt den til i "programvare-kilder"

Får se om det jeg selv har klart å finne ut fungerer først, ellers så får jeg prøve ditt tips.

Den metoden skal fungere like bra som min den. Til syvende og sist gjør alle metodene det samme, det er bare ulike måter å gjøre det på. Etter pakkebrønnen er blitt lagt til, så skal alle pakkene der være tilgjengelig for systemet gjennom enten apt-get, Synaptic Package Manager eller Add/Remove Programs. Disse tre programmene er også ulike måter å gjøre akkurat det samme på, nemlig å håndtere programvare via pakkebehandleren.

Slikt vil du se mange ganger i Linux, ofte fordi (ihvertfall mer avanserte, og velskrevne) programmer typisk er delt inn i to deler. En "back-end" som er den delen som faktisk gjør selve operasjonene, enten det er håndtering av programvare eller avspilling av musikk, og "front-enden" som er brukerens måte å bruke denne funksjonaliteten på. En front-end kan være et kommandolinje program, et GUI program eller kanskje til og med en webside. Dette gir god valgfrihet i hvordan man vil bruke systemet sitt.

 

Forøvrig er det forfriskende å se en som tar Linux for det det er, og er oppriktig nysgjerrig og interessert, ikke bare forventer at det er en gratisversjon av Windows "som er mye bedre" men alikevel skal være helt likt. EDIT-> slike brukere er det bare moro å hjelpe :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Bare for å ha nevnt det; du kan også legge til ny kilde for pakkeprogrammet via et grafisk grensesnitt i Ubuntu.

 

Gå til System > Administration >Software Sources og trykk på "Third-Party Software". Her klikke du på "Add" og limer inn kilden du ønsker. Når så er gjort må pakkelisten oppdateres - og du vil finne nye pakker i pakkeprogrammet(som her xbmc).

 

Siden dette var ukjent for deg så antar jeg du ikke har lagt til kilde fra Medibuntu. Dersom du legger til den vil du enkelt kunne installere nødvendige kodeker for avspilling av mp3, dvd osv. via pakkeprogrammet.

Lenke til kommentar
Forøvrig er det forfriskende å se en som tar Linux for det det er, og er oppriktig nysgjerrig og interessert, ikke bare forventer at det er en gratisversjon av Windows "som er mye bedre" men alikevel skal være helt likt. EDIT-> slike brukere er det bare moro å hjelpe :)

Det er hyggelig og høre. =)

Jeg har lest veldig mye om Linux-OS. Som regel positivt, og har vært nysgjerrig på hvordan systemet fungerer. Jeg legger ingen forventninger til verken Ubuntu-distroen eller Windows eller OS X før jeg har prøvd dem skikkelig og brukt dem.

Jeg liker måte Linux er bygd på, og du kan selv velge hvordan du vil utvide en hver distro på (hvis det er riktig formulering).

Veldig hyggelig å få høre at det er morsom og hjelpe nykommere inn i denne verden også. Sånne mennesker setter jeg stor pris på både i Internett-verden og den virkelige verden. Personlig så har jeg sett for mange som er alt for rastløse og tror at alt er gjort med et knips i fingrene, uten og lese vilkårene.

De siste dagene nå, helt siden fredagskvelden / lørdag har jeg konstant 95 % av pc-tiden min brukt denne laptoppen med Linux og brukt de andre 5 % brukt på den stasjonære WinVista pc'en min (bare for å spille av filmer / tv-serier for meg og min samboer, i og med at den står tilkoblet tv'en for øyeblikket).

 

Jo mer jeg klarer og mestre ut av Linux-OS, jo mer har jeg å si, og flere alternativer har jeg for fremtiden innenfor IT.

 

Bare for å ha nevnt det; du kan også legge til ny kilde for pakkeprogrammet via et grafisk grensesnitt i Ubuntu.

 

Gå til System > Administration >Software Sources og trykk på "Third-Party Software". Her klikke du på "Add" og limer inn kilden du ønsker. Når så er gjort må pakkelisten oppdateres - og du vil finne nye pakker i pakkeprogrammet(som her xbmc).

 

Her stopper jeg opp. Jeg gikk inn i terminal og la til de to stringene med kode for å få inn XBMC, men fortsatt så dukker den ikke opp i "Legg til/Fjern programmer".

 

Alt jeg gjorde var og lime inn disse to stringene i "sudo gedit /etc/apt/sources.list"

deb http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-gutsy/ubuntu gutsy main
deb-src http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-gutsy/ubuntu gutsy main

.., og så lagra jeg vinduet og lukket.

 

Noe jeg har oversett / skulle ha gjort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...