Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har gitt bud på hus - hvor bindende er det? Kontrakt er ikke undertegnet


John-B

Anbefalte innlegg

Etter at et kjapt møte med en overivrig selger la jeg inn et bud på et hus, som ble akseptert. Hvor bindende er et slikt bud?

 

Problemet er at jeg nå kanskje synes ting gikk litt i overkant raskt. Jeg har f.eks. nå oppdaget flere ting på tegninger/illustrasjoner (huset er ikke bygget enda) som ikke stemmer overens, og en del opplysninger som mangler. Jeg forstår jo at det er dumt av meg å gi et bud, uten at alt er undersøkt svært nøye. Men samtidig skulle en jo tro at når huset ikke eksisterer burde illustrasjonene være temmlig nøyaktige. Et bud er vel antagelig like bindende som selve kontrakten, men om illustrasjoner viser feil har jo jeg levert budet på falske premisser.

 

En annen ting er at megleren er Notar, og der er det jo mye rot nå som muligens kan resultere i konkurs. Dette gjør jo at jeg blir litt usikker på hvor lurt det er å signere kontrakten.

 

Er det noen regler for hvor kjapt kontrakten må undertegnes etter at bud er akseptert? Meglerene har det jo naturligvis svært travelt med å få kontrakten i havn. Jeg kunne imidlertid tenkt meg bedre tid på å gå gjennom alt. Jeg har det på ingen måte travelt, i motsetning til Notar.

 

 

Har aldri kjøpt bolig før, så har ikke så mye peiling på nøyaktig hvilken rolle en megler har ved huskjøp, så lurer litt på hva som er risikoen hvis Notar går konkurs. Er Notar's eksistens irrelevant for meg så lenge kontrakt er skrevet og utbygger er gått i gang med å bygge huset?

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å si om du er bundet eller ikke.

 

Dersom man har gitt et tilbud og dette er blitt akseptert, foreligger som soleklar hovedregel en bindende avtale.

 

Unntak kan tenkes bl.a. hvor man ikke hadde tilstrekkelig kunnskap om avtalens nærmere innhold da tilbudet ble gitt, og den andre parten skjønte eller burde skjønne at man ikke bandt seg før denne uvissheten var ryddet av veien. Siden du imidlertid åpenbart har hatt tegninger og andre opplysninger tilgjengelig, kommer du dessverre ingen vei med dette.

 

Videre kan det tenkes at et tilbud ikke er bindende fordi partene forutsatte at avtale først skulle inngås ved kontraktssignering. Men denne forutsetningen må komme til uttrykk på et eller annet vis - det er ikke slik at et tilbud ikke er bindende bare fordi et kontraktsdokument skal signeres i etterkant.

 

Så jeg vil nok tippe at du er bundet.

 

Jeg tror ikke det skal gå ut over deg at Notar evt. går konkurs. Det er jo ikke de som skal ha pengene eller overlevere boligen.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Men hvordan blir dette når illustrasjonene i prospektet er misvisende?

 

Prospektet har ett stort bilde av en datagenerert modell som ser rimelig "ekte" ut. Inni prospektet finnes det også noen små simple tegninger som viser huset fra alle sidene.

 

Når jeg ser på tegningen fra ene siden viser det seg at her er terassen (som også er tak for carport) er ca 5 meter kortere enn den er vist på modellen. Modellen er altså særdeles misvisende (forutsatt at tegningen er korrekt). Det er også noen vinduer som mangler på tegningene, men er med på modellen.

 

Plantegningene viser også tydelig at et rom er fliselagt, men det er ikke nevnt noe om fliser på dette rommet i noen tekst-beskrivelser (det er heller ikke nevnt noe som skulle tilsi noe annet). Megleren "lurte" imidlertid oss til å "oppgradere" slik at vi fikk fliser på dette rommet. Men nå lurer jo vi på om det egentlig skulle vært fliser der i utgangspunktet, siden illustrasjonen viser det og det ikke står spesifisert andre steder at det skal være annen type gulv.

 

Rent juridisk, er dette ting som er nok til at det burde være mulig å reforhandle kontrakten?

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Takk for svar. Men hvordan blir dette når illustrasjonene i prospektet er misvisende?

 

Prospektet har ett stort bilde av en datagenerert modell som ser rimelig "ekte" ut. Inni prospektet finnes det også noen små simple tegninger som viser huset fra alle sidene.

 

Når jeg ser på tegningen fra ene siden viser det seg at her er terassen (som også er tak for carport) er ca 5 meter kortere enn den er vist på modellen. Modellen er altså særdeles misvisende (forutsatt at tegningen er korrekt). Det er også noen vinduer som mangler på tegningene, men er med på modellen.

 

Plantegningene viser også tydelig at et rom er fliselagt, men det er ikke nevnt noe om fliser på dette rommet i noen tekst-beskrivelser (det er heller ikke nevnt noe som skulle tilsi noe annet). Megleren "lurte" imidlertid oss til å "oppgradere" slik at vi fikk fliser på dette rommet. Men nå lurer jo vi på om det egentlig skulle vært fliser der i utgangspunktet, siden illustrasjonen viser det og det ikke står spesifisert andre steder at det skal være annen type gulv.

 

Rent juridisk, er dette ting som er nok til at det burde være mulig å reforhandle kontrakten?

 

Vel, det kommer litt an på, tror jeg.

 

Dersom selgeren visste om disse uoverensstemmelsene, kan det tenkes at han ikke kunne ha noen berettiget forventning om at du bandt deg. I så fall er du ikke bundet heller.

 

Noe som er prinsipielt annerledes, men som leder til samme resultat, er at avtalen riktignok anses inngått, men at den er ugyldig pga. avtalelovens regler om svik m.m.

 

Alternativt - og det er nok mer plausibelt her - er du bundet, men kan påberope deg at eiendommen er mangelfull. Det vil kunne gi deg krav på retting, prisavslag og endog hevning.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Strengt talt så skal vel ganske mye til før heving blir aktuelt i slike situasjoner, ihvertfall så lenge retting og prisavslag kan rette ulemper og mangler.

 

Men det er vanskelig å si noe mer konkret når man ikke har lest papirene. Husk også å sikre pengene dine hvis du skulle betale noe til Notar på forskudd, slik at du får de tilbake uten problemer hvis de skulle gå konkurs.

 

Strengt talt så skal vel ganske mye til før heving blir aktuelt i slike situasjoner, ihvertfall så lenge retting og prisavslag kan rette ulemper og mangler.

 

Men det er vanskelig å si noe mer konkret når man ikke har lest papirene. Husk også å sikre pengene dine hvis du skulle betale noe til Notar på forskudd, slik at du får de tilbake uten problemer hvis de skulle gå konkurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...