Gå til innhold

Hvilket polariseringsfilter, og fra hvor?


Anbefalte innlegg

Close-up => makrofilter..

 

Fordel:

+ Koster mindre enn makroobjektiv

+ Beholder lysstyrken. Forenkler bruken av blits uten TTL.

+ Kan brukes på (nesten) alle objektiver.

+ Tar mindre plass.

+ Veier mindre.

+ Slipper å skifte objektiv.

 

Ulempe:

- Litt mindre makro enn med et dedikert makroobjektiv.

- Ikke fullt så god skarphet.

- Må skrus av og på foran objektivet.

- Mulighet for vignettering og motlysproblemer.

 

Flickr har en mappe med slike bilder :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det filtret Japan foto har på bilde du peker til Karlson, er et ND (gråfilter).

De har vel ikke bilde av den close up saken :)

 

men kan man da bare bruke dette til makrofotografering?

Tja forsåvidt. Denne gjør at du kan kun fokusere på objekt i en viss avstand fra kameraet.

Jeg kjenner ikke denne close-up forsatsen, men den jeg har, Canon 500D, fokuserer ca 30cm.

Dvs jeg kan ta bilder av ting som er ca 65 til 95 cm fra kameraet (filmplanet).

Området vil forandre seg litt etter hvilken brennvidde du bruker.

Jeg vil tro dette er forskjellig fra de forskjellige forsatslinsene.

 

edit - når jeg setter min Canon 500D på en zoom jeg har som klarer 1:3,4 (0,3x) forstørrelse, så øker forstørrelsen til ca 1:2 (dvs 0,5x)

Endret av arela
Lenke til kommentar

Kan ellers gå god for Scandinavian Photosegne filtre. Se under Kameratilbehør -> Filtre.

Har både gråfilter og sirkulært pol.filter fra dem. Sistnevnte kan du se eksempelbilder på min kameraside under Diverse-menyen (selv om jeg linker til Hoyas side med forklaring der, er det altså filter fra Scandinavian jeg har).

 

Det kostet kun rundt en 300-lapp og har helt greit kvalitet til mitt bruk.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
i omgivelser hvor det er sne (fjellet opm vinteren) og ved sjøen (om sommeren)?

 

edit: hva oppnås ved bruk av filter annet enn å "ta bort" refleksjonen fra objekter en skal ta bilde av?

Polariseringsfilter. (til autofokuskamera må det ha betegnelsen "sirkulært"). Det tar ikke bort alle reflekser, men avhengig av vinkel og lysstyrke så reduserer de reflekser og mye av lyset, og du får bedre kontraster og klarere farger.

 

Gråfilter, "neutral density", kan brukes for å redusere mengden lys som slippes inn i objektivet, og når det er mye lys både fra himmel og hav (eller snø) kan det brukes for å gjøre det mulig å fotografere med lengre lukkertid eller større blender. Gråfilter påvirker i utgangspunktet ikke fargene, men det lages også utgaver som påvirker fargene.

 

Gradert gråfilter har gråfilter på halve filteret, sånn at du kan bruke det til å dempe himmelen og dermed få en redusere spennet fra det dårligst belyste delene av motivet til de med mest lys. Brukt edruelig kan det bli bra, men det har lett for å se ille ut.

 

Ellers øker alle filtere faren for "flare". Trenger man beskyttelse til objektivet er solblender mye bedre enn filtere. Solblender har ingen negativ innvirkning på det optiske, men ofte en veldig positv virking, ved å redusere strølys. Med mindre strølys for du bedre kontrast. I tillegg reduseres muligheten for "flare".

Lenke til kommentar
Et spørsmål vedrørende bestilling HvStar og BH photo... hvordan er blir det med frakt og moms? Blir det å lønne seg likevel?

Jeg fikk et filter fra hvStar nå i denne uka. Det var ikke mva på det. Så at den var merket med verdi på $10, så det er vel godt under de grensene som er satt. Frakten ble oppgitt når jeg bestilte, og den var $7.00 .

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, følte at jeg må reklamere for min nye filterpusher.

Har handlet her;http://foto.pixfiler.com//index.html

et par ganger nylig, og jeg tror ikke du får kjøpt Hoya sine filter billigere i Norge.

Prisene hans er med frakt og "ekspedisjonsgebyr". Han har ikke noen vanlig nettbutikk, det foregår via mail.Passer meg egentlig bedre enn å utlevere personnr overalt.Rask og suveren kundebehandling!

mvh Øystein :!:

Lenke til kommentar
Hei, følte at jeg må reklamere for min nye filterpusher.

Har handlet her;http://foto.pixfiler.com//index.html

et par ganger nylig, og jeg tror ikke du får kjøpt Hoya sine filter billigere i Norge.

Prisene hans er med frakt og "ekspedisjonsgebyr". Han har ikke noen vanlig nettbutikk, det foregår via mail.Passer meg egentlig bedre enn å utlevere personnr overalt.Rask og suveren kundebehandling!

mvh Øystein :!:

 

Slenger meg på denne, handlet en del filter og kamera-tilbehør fra denne karen, glimrende kundebehandling, gode priser, og kjapp levering. Topp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...