Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal holde Lan i et lokale som det er plass til ca 32-40 personer. Vi får ei internett linje på 100mbit.

Vi skal frem over satse på Gbit switcher mellom maskinene men har ikke anelse om hva som er bra switch og hva som bare er drit.

 

Kan noen hjelpe meg? c",) :shrug:

 

 

det blir vanvittig dyrt bare så du er klar over det.....

 

SMC Tiger Switch 10/100/1000 24 porter

med 4 mini-GBIC porter

denne koster ca 28000 :D (og detter vel noe av det "billigste" av denne typen switcher....)

 

Små med mindre du har 50000 å bruke på switch, glem det.

 

det beste er nok å gå for enten 2x24 100 mbit switcher med gb uplink eller 3stk 16 100mbit switcher med gb uplink. og så ha en 5port gb switch som et slags backbone hvor du kobler til linkene fra switchene og evnt spillservere og nettlinjen på 100mbit.

Lenke til kommentar

Helt enig. Vinninga går opp i spinninga... :smile:

Mener jeg så en 6-porter på komplett til 7-8000, dette er rett og slett bare å drite i. Hvis du vil ha MAX ytelse på nettverket på LAN'et ditt, unngå å koble sammen switcher. Skaff heller en 48-porter eller no'.

Det er ikke (understreker IKKE) behov for gigabit LAN slik som hjemme-dataverdenen er i dag. Kjøp en skikkelig 100MBit switch i steden. Du finner vel egentlig ikke kabler enda som støtter gigabit heller (ja, optisk eller kobber, men... :roll: )

Lenke til kommentar
Helt enig. Vinninga går opp i spinninga...  :smile:  

Mener jeg så en 6-porter på komplett til 7-8000, dette er rett og slett bare å drite i. Hvis du vil ha MAX ytelse på nettverket på LAN'et ditt, unngå å koble sammen switcher. Skaff heller en 48-porter eller no'.

Det er ikke (understreker IKKE) behov for gigabit LAN slik som hjemme-dataverdenen er i dag. Kjøp en skikkelig 100MBit switch i steden. Du finner vel egentlig ikke kabler enda som støtter gigabit heller (ja, optisk eller kobber, men... :roll: )

 

hmm ike dummt 48p 3com unmanaged koster ca10k og den har to gb porter som du kan brukt til feks spillserver, ftp server eller no sånt.

MEN, hvis alle eks 24 portene er koblet til pcer og du har gb uplink til et gb backbone så vil det trolig gå helt fint med det, også farten. Sansynligheten for at alle 24 trenger 100mbit hele tiden er liten.

 

Det er klart du kan kjøre på med 3com gb switcher 3Com SuperStack 3 Switch 4924 24-port

3C17701-ME, 10/100/1000MBit, managed

kun 78,932.00 kr :lol: 3stk sånne...... :lol:

 

men jeg er ikke helt enig i at det ikke finnes kabler som støtter gb nett, det ville vel uten dette vært umulig med noe internett i det hele tatt.

Ellers så kan man fint kjøre gb over kopper og fiber, men noe høyere enn 1gb er jeg ikke sikker på, men det finnes hvertfall 10gb switcher.(noe for oss :lol: .....)

 

 

 

Christian

(dere for ha meg unnskyldt enkelte forkortelser og skrive feil, er litt trøtt...)

Lenke til kommentar

Har selv kjøpt inn utstyr til vårt siste dataparty, da kjøpte vi en 3com superstack 4228G, denne har 24 10/100 porter og 2 gigabitporter (+2 GBIC-porter - GBIC'ene er dog usannsynlig dyre). Planen vår er å kjøpe en til etterhvert (når økonomien tillater det) og koble de sammen med gigabit... dette tror jeg er det beste oppsettet for dere også.

 

Men tror allerede dere ikke har høyt nok budsjett, en av disse koster ca. 6k

 

Forresten så er det helt syk ytelse på denne switchen, de få gangene vi spilte cs så var det vel nesten ikke noen som hadde ping over 3ms. Med unexswitchene vi brukte før så hadde vi 20 i snitt.

 

Morten

Lenke til kommentar
Helt enig. Vinninga går opp i spinninga...  :smile:  

Mener jeg så en 6-porter på komplett til 7-8000, dette er rett og slett bare å drite i. Hvis du vil ha MAX ytelse på nettverket på LAN'et ditt, unngå å koble sammen switcher. Skaff heller en 48-porter eller no'.

Det er ikke (understreker IKKE) behov for gigabit LAN slik som hjemme-dataverdenen er i dag. Kjøp en skikkelig 100MBit switch i steden. Du finner vel egentlig ikke kabler enda som støtter gigabit heller (ja, optisk eller kobber, men... :roll: )

 

ehem.

Han skal hoste lan for 30 - 40 personer. Det er vel ikke"hjemme-dataverdenen"? :)

Prinsipielt enig med deg at det er best å gå for en 48 porter, med det kan jo bli en del lange kabler? Da er jo en utvei å kjøpe to 24-portere med gigabit-uplink.

Hva mener du egentlig med at det ikke finnes kabler som støtter gigabit?

Lenke til kommentar

Men tror allerede dere ikke har høyt nok budsjett, en av disse koster ca. 6k

 

Forresten så er det helt syk ytelse på denne switchen, de få gangene vi spilte cs så var det vel nesten ikke noen som hadde ping over 3ms. Med unexswitchene vi brukte før så hadde vi 20 i snitt.

 

Morten

 

altså tror jeg må si eg enig her, når det er snakk om mange som skal kjøre på med cs og fildeling så er det greit å kjøpe det som ligger litt over det billigste.

Lenke til kommentar
Du finner vel egentlig ikke kabler enda som støtter gigabit heller (ja, optisk eller kobber, men... :roll: )

 

Heh, åssen verden lever du i? (no offense)

Det finnes jo helt klart kabler som støtter Gbit.

Cat. 5e støtter det, og Cat 6/7 støtter sikkert ganske mange Gbit.

Lenke til kommentar
NiTro"]
Du finner vel egentlig ikke kabler enda som støtter gigabit heller (ja, optisk eller kobber, men... :roll: )

 

Heh, åssen verden lever du i? (no offense)

Det finnes jo helt klart kabler som støtter Gbit.

Cat. 5e støtter det, og Cat 6/7 støtter sikkert ganske mange Gbit.

 

jepp det gjør de, i tilegg fiber....ellers hadde det ikke vært mye internett i verden :lol:

 

hvis det ikke blir for langt med kabler gå for en 48p som noen andre og nevner, og ikke kjøpt så billig som mulig hvis du skal ha bra ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg for min del ville sett om det hadde gått an å fått sponsor-avtale med Komplett el. evt. fått lånt switcher eller leid, de jeg kjenner som styrer med dataparty's i Trondheim (alt fra 50 pers. til TiLT) kjøpte vel ikke stort sett switchene sine selv, leid lånt... :wink:

Lenke til kommentar
Har selv fått tilbud om å kjøpe 48-porters 10/100/1000 unmanaged (noe jeg trur vil duge for ett så lite LAN), til 6000..... ink. mva....

 

Tror du har lest feil på det tilbudet. Det er nok en 48 porter 10/100 med utvidelsesport for en gigabitport. Har selv ikke sett noen switcher med 48 gigabit-porter enda.

 

Hvilket merke er det? (Hvis det er 3com eller cisco så har du fått et ganske bra tilbud, synes ikke noe om cisco selv da men.)

 

Morten

Lenke til kommentar
Har selv fått tilbud om å kjøpe 48-porters 10/100/1000 unmanaged (noe jeg trur vil duge for ett så lite LAN), til 6000..... ink. mva....

 

Tror du har lest feil på det tilbudet. Det er nok en 48 porter 10/100 med utvidelsesport for en gigabitport. Har selv ikke sett noen switcher med 48 gigabit-porter enda.

 

Hvilket merke er det? (Hvis det er 3com eller cisco så har du fått et ganske bra tilbud, synes ikke noe om cisco selv da men.)

 

Morten

 

for å si det sånn, en 3com switch 48 port er bra til den prisen, er det cisco er det et enda bedre kjøp.

Cisco er jo hakket vassere en 3com :p

Lenke til kommentar
Tror du har lest feil på det tilbudet. Det er nok en 48 porter 10/100 med utvidelsesport for en gigabitport. Har selv ikke sett noen switcher med 48 gigabit-porter enda.

 

joda de finnes, dog er det da lag3 switcher med en prislapp i mangehundretusenkronersklassen :p

Lenke til kommentar
Tror du har lest feil på det tilbudet. Det er nok en 48 porter 10/100 med utvidelsesport for en gigabitport. Har selv ikke sett noen switcher med 48 gigabit-porter enda.

 

joda de finnes, dog er det da lag3 switcher med en prislapp i mangehundretusenkronersklassen :p

 

Som nevnt tidligere: 48 porters 10/100/1000 unmanaged layer 2 til 6 høvdinger.....

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere: 48 porters 10/100/1000 unmanaged layer 2 til 6 høvdinger.....

 

Da er det i tilfelle rett fra trailer og uten garanti :)

 

det er bare for godt til å være sant,

 

 

sikker på at det ikke er dette du hart sett

 

 

3Com SuperStack 3 Baseline Switch 48P

3C16476-ME, med 2 10/100/1000, unmanaged

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...