Gå til innhold

BSD/UnixUmulig å spille av DVD filmer lagret på Solaris filserver?


NewGUY

Anbefalte innlegg

Har nå sittet i noen timer og forsøkt å få til dvd avspilling på min HTPC uten hell, så slo det meg plutselig at det kanskje ikke er HTPCen det er noe feil med, og ganske riktig, de samme filene spilles av helt fint uten problemer når jeg lagrer de enten på min HTPC, eller på WHServeren, så er dette en feil med Solaris, eller er det noen som har en ide om hvor feilen kan ligge? Som sagt.

 

- Avspilling fra DVD plate fungerer smertefritt

- Avspilling fra WHS = smertefritt

- Avspilling fra HTPC harddisk = smertefritt

 

- Avspilling fra Solaris server = bom stopp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en filserver som kjører Solaris 10. Har en "HTPC" som jeg bruker til å spille av filmer og musikk, og det fungerer som bare det. Avspillingsmaskinen kjører GNU/Linux, og jeg bruker NFS mellom filserveren og multimediaboksen. Har satt opp Samba for den/de maskinene som kjører Windows. Du må nok forklare litt grundigere hva problemet er.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye grundigere det kan forklares jeg, jeg kan spille av på alle mulige slags måter, både lokalt, og fra andre maskiner i nettverket, men ikke når filene ligger på Solaris serveren. Kan spille av andre mediafiler fra den, men ikke DVD'er.

 

Har installert Solaris 10/08 og brukte denne guiden for å sette det opp.

 

Jeg kan flytte og slette filene slik jeg ønsker på serveren fra HTPCen, så det kan umulig ha noe med tilatelser å gjøre.

Lenke til kommentar

Hva slags operativsystem har du på HTPCen din egentlig? Som jeg tidligere sa, jeg kjører Debian GNU/Linux på HTPCen, og spiller av alt av musikk og video på min multimediaboks. Alle filene ligger på filserveren som kjører Solaris 10. Som sagt bruker jeg NFSv4 mellom filserveren og multimediaboksen. Hvis du skal dele ut ressurser fra filserveren til f.eks. linux-maskiner er NFS avgjort å foretrekke. NFS er også veldig enkelt å sette opp i Solaris 10, mye enklere enn i f.eks. GNU/Linux. På linux-maskinen gjør du ganske enkelt en mount, og ressursen er tilgjengelig. Når systemet er oppe og går, som det som regel er, har jeg aldri hatt problemer med å spille av multimediafiler på min HTPC når filene ligger på filserveren. Samme gjelder DVD-image. Prøvde for moro skyld å mounte opp et DVD-image på en maskin på skolen, også en linux-maskin. Koblet til hjemmenettverket med VPN, og mountet så opp en mappe med NFS. Gikk fint å spille av en film, også et DVD-image. Begge type filer lå på filserveren. Eneste som forhindret meg fra perfekt avspilling er brannmuren, som rett og slett har en for svak CPU til å takle bitraten i forhold til den krypteringen som VPN-forbindelsen bruker. Prøvde akkurat det samme en gang til, men nå med Samba. Samme resultat, det fungerte. Så jeg ser ikke helt problemet. Du må nok være litt mer spesifikk når det gjelder hva slags feilmeldinger du får.

 

Hva oppsett av samba angår: jeg brukte SWAT til å sette opp samba på min filserver. Det startes slik:

 

# svcadm enable swat

 

Stoppe swat:

svcadm disable swat

 

Du bruker nettleseren til å bruke swat til oppsett av samba, og adressen er http://*adresse*:901

 

user/pass = root/*passord*

 

Her setter du enkelt opp alle de delte mappene, med hvilke brukere som skal få tilgang til hva. Jeg vet at kommandoen zfs også gir mulighet å dele ut via samba, men her vil jeg faktisk anbefale at du gjør det slik jeg foreslår.

 

Å ha en filserver som kjører Solaris 10 har for meg vært svært vellykket. Jeg har fått en bedre oppdeling i forhold til hva som var tilfellet før, og ting fungerer faktisk meget bra.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...