Gå til innhold

HTC Touch HD


jevel

Anbefalte innlegg

Jeg har nå installert HD Tweak og slått på alle features som skal gjøre Touch-FLO bedre, så får vi se om det stemmer...

 

-KJ

 

Nå har jeg brukt telefonen noen timer med HD Tweak, og det er som natt og dag. Ingen nevneverdig lag og kun små heftelser selv med opp mot 80 % fullt arbeidsminne.

 

Mitt neste sprøsmål blir da; hvorfor i helvete shipper HTC noe som ikke er optimalisert? Disse innstillingene er tydeligvis kjent fra før, så da hadde det vel vært snedigere å la brukere med spesielle behov slå det av for å spare litt minne i stedet for å tvinge brukeren til å installere spesialprogramvare for å skru det på?

 

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig at dette ikke er noe for meg allikevel da. Tenkte veldig på å kjøpe denne, men hvis hvis den er treg (som er grunnen til at jeg bytter telefon i det hele tatt) gidder jeg ikke det.

 

Vil uasett påpeke at den dårlig bildekvalitet på bildene du postet ikke bare er kameraet sin skyld. På så godt som alle er det mengder med bevegelsesuskarphet, noe som kommer av at telefonen ikke er holdt stille under eksponeringen.

Lenke til kommentar

Hvorfor får kameraet så mye oppmerksomhet på denne telefonen? For å få til et bra kamera kreves det fysisk plass, noe som ville ført til at telefonen ville fått en stygg sjenerende klump på baksiden. Er det kameratelefon, så burde dere syre unna alle lignenede telefoner. Kjøp heller et speilreflekskamera hvist det er bildene som skal avgjøre.

Lenke til kommentar
Er også veldig nysgjerrig på denne telefonen, men føler mest for å vente og se hvordan Windows Mobile 6.5 blir på nyåret.

6.5 kommer nok så sanynelig i mars om ikke senere...

 

Også, jeg merker ikke noe treghet med mobilen. Noe man bør huske er å stenge programmer som skjøres i bakrunden ;)

Lenke til kommentar

Fin test, dog jeg ikke er så veldig enig i den. Når det gjelder treghet så kan det rett og slett hende det er noe galt med telefonen. Har en Touch Pro selv, og den opplever jeg som generelt sett meget rask. Har hatt en del telefoner opp igjennom årene, ikke bare HTC.

 

iPhone opplever jeg faktisk som litt treg. Eneste forskjellen er at iPhone skjuler dette ved å ha flytende overgangsanimasjoner mellom applikasjonene. Med min tidligere iPhone 3G opplevde jeg at det fort kunne ta 3-4 sekunder å åpne en SMS, men det føltes som mindre da animasjonen i seg selv tok litt tid.

 

TouchHD sin skjerm er heller ikke kapasativ, slik som med iPhone, så er man vant til iPhone kan den raskt virke litt mindre responsiv da man ikke er vant til å trykke særlig fast på skjermen. Min opplevelse er likevel at responsen generelt sett er meget god så lenge man trykker litt ordentlig. Ellers har jeg ikke hatt noen problemer med Windows Live Messenger i form av å bli frakoblet.

 

For de som ikke liker Windows Mobile så skjer det mye spennende på Android fronten. Mange jobber intenst med å portere Android over til andre HTC telefoner (http://www.htc-android.com og forum.xda-developers.com).

 

Windows Mobile appelerer til de som vil "gjøre noe" med mobiltelefonen sin. Personlig liker jeg Windows Mobile veldig godt på grunn av den herlige synkroniseringen med Outlook, det talentfulle miljøet rundt som utvikler utrolig mange kule og nyttige programmer som så å si alle er gratis. Der man med iPhone har mange kule, men unyttige programmer.

 

Når det er sagt så må det sies at Windows Mobile har en del å hente på ulike områder, ikke minst på hvor mye maskinvare som kreves for å kjøre det bra. Jeg tror Windows Mobile 7 vil bringe med seg en liten revolusjon av hele operativsystemet. De har ikke avslørt mye, men det de har løftet sløret på virker svært imponerende.

 

For å avslutte min TouchHD erfaring, sier jeg følgende: Prøv den først. Enten finner du ut at denne telefonen er utrolig morsom og artig å bruke, ellers så vil du bli frustrert fordi den ikke fungerer helt på samme måte som den gamle Sony Ericsson telefonen du hadde fra før. ;)

Lenke til kommentar

SE X1 er minst like treg. Jeg prøvde den på ElectroWorld-messa og holdt på å le meg ihjel. Jeg har ikke hatt en god Qtek/HTC siden S100/S200 og P3600. WM6.1 krever raskere CPU enn den HTC har valgt å bruke i sine nyere modeller og ihvertfall med de forferdelige TouchFLO-funksjonene. :( Jeg holder meg til iPhone 3G til HTC putter kraftigere CPUer i sine modeller.

Lenke til kommentar

Edit: Dette er et tilsvar til Lokii sitt innlegg. :)

 

Jeg gleder meg.

 

Nettopp det store miljøet rundt plattformen var en av grunnen til at jeg, til tross for min store skepsis, igjen valgte Windows Mobile.

 

Jeg gleder meg både til Android og Win Mobile 7 og håper at dette er ting som vil la seg porte til Touch HD etter hvert. :)

 

Når det gjelder dine betraktninger om iPhone, så er det vel noe av dette jeg savner. Det at det skjer noe underveis slik at jeg ikke rekker å klabbe det til med å trykke en gang til. Det er veldig god brukerpsykologi det å markere at noe skjer slik at vi holder labbene for oss selv til telefonen får gjort seg ferdig. Det er nettopp der Apple har lagt inn det lille ekstra i forhold til MS, synes jeg.

 

Men det er en helt annen diskusjon. En interessant sådan, men passer ikke i en test av Touch HD :)

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
SE X1 er minst like treg. Jeg prøvde den på ElectroWorld-messa og holdt på å le meg ihjel. Jeg har ikke hatt en god Qtek/HTC siden S100/S200 og P3600. WM6.1 krever raskere CPU enn den HTC har valgt å bruke i sine nyere modeller og ihvertfall med de forferdelige TouchFLO-funksjonene. :( Jeg holder meg til iPhone 3G til HTC putter kraftigere CPUer i sine modeller.

Det er vel ikke akkurat prosessorkraften et kommer an på her. Hvis TouchFLO er så forferdelig for deg kan du jo bare deaktivere det. WM 6.1 krever raskere prosessor enn hva? Jeg bytta fra 6.0 til 6.1 på min S710, og den har ihvertfall ikke blitt tregere. Jeg kan også kjøre flere programmer samtidig, som Explorer, Messenger og musikkavspilleren uten at det oppstår noen problemer, og min telefon har jo mye mindre mengde RAM enn Touch HD, så det syns jeg virka litt rart. I motsetning til jevel syns jeg S710 er den beste telefonen jeg har hatt, det er dog den eneste skikkelige smarttelefonen jeg har eid. Blir vel Touch Pro, HD eller arvtageren til en av disse som blir min neste telefonen tenker jeg. Syns det er litt drøyt å betale 5-6k kr for og få såpass lite ekstra enn det telefonen min kan tilby i dag.

Lenke til kommentar

fikk min hd i dag. Har ikke hatt wm-telefon siden den orginale touch som jeg byttet ut for 10 måneder siden.

 

Oppfatter den ikke som treg, men irriterende lagg i touchflo 3d. Skal prøve å legge inn hdtweak nå.

 

Veldig rask med opera, i forhold til min nokia. Siden jeg "har bruk for" to telefonnummer vil jeg også beholde min nokia, og bryr meg derfor ikke om at kameraet er dårlig. Men ærlig talt, man kjøper ikke en htc for kameraets skyld...

 

Edit: og har forresten ikke lagt merke til at den ikke reagerer på mine trykk i løpet av de mange intensive timene jeg har trykket på den i dag. Som nevnt bare litt lagg i touchflo 3d

Endret av bufodill
Lenke til kommentar
Nå ble jeg virkelig usikker her :no:

 

Har virkelig lyst på denne tlf, men jeg er meget utålmodig! Så om den er så treg som jevel sier så bør jeg nok ikke kjøpe den.

 

Jeg føyer meg til dem som har positive erfaringer med responsiviteten. Jeg har freløpig bare brukt telefonen slik den ble levert. De testene jeg har lest har også påpekt stor forbedring fra Diamond. Med en skjerm som denne tror jeg uansett jeg hadde tålt noen tregheter. Den er fantastisk!! FANTASTISK!!!

 

I mine øyne er kamera den store svakheten. Utrolig sårbar for moderate lysforhold. Og det er virkelig tregt. Sliter dessuten med synkroniseringen. Både trådløst og kablet. Til tross for at den tilsynelatende går sin gang havner ingen filer, kontaktdata eller annet over på telefonen. Mistenker at dette skyldes min egen inkompetanse, men synkronisering har ikke vært noe problem med andre telefoner og heller ikke PDAer som har brukt ActiveSync.

Lenke til kommentar
fikk min hd i dag. Har ikke hatt wm-telefon siden den orginale touch som jeg byttet ut for 10 måneder siden.

 

Oppfatter den ikke som treg, men irriterende lagg i touchflo 3d. Skal prøve å legge inn hdtweak nå.

 

Veldig rask med opera, i forhold til min nokia. Siden jeg "har bruk for" to telefonnummer vil jeg også beholde min nokia, og bryr meg derfor ikke om at kameraet er dårlig. Men ærlig talt, man kjøper ikke en htc for kameraets skyld...

 

Edit: og har forresten ikke lagt merke til at den ikke reagerer på mine trykk i løpet av de mange intensive timene jeg har trykket på den i dag. Som nevnt bare litt lagg i touchflo 3d

 

Dette er veldig merkelig. Jeg ba en kollega her på jobb om å trykke litt på min og gi en tilbakemelding, og akkurat som meg så slet han med at hvis han brukte fingrene på en del ting, så registrerer ikke telefonen det. Dette fører igjen til at man fort trykker en del ganger for å få frem ting, noe som kan eller ikke kan være registrert, og så sitter man med en applikasjon som åpner seg, lukker seg, åpner seg osv. :) Spesielt den snedige task manageren som kommer ned som en rullemeny oppfører seg slik.

 

Bruker du skjermbeskytter? Begynner å mistenke at jeg har gjort en litt slapp jobb i å sette på min og at noen av problemene kan skyldes dette. :S

 

-KJ

Lenke til kommentar
SE X1 er minst like treg. Jeg prøvde den på ElectroWorld-messa og holdt på å le meg ihjel. Jeg har ikke hatt en god Qtek/HTC siden S100/S200 og P3600. WM6.1 krever raskere CPU enn den HTC har valgt å bruke i sine nyere modeller og ihvertfall med de forferdelige TouchFLO-funksjonene. :( Jeg holder meg til iPhone 3G til HTC putter kraftigere CPUer i sine modeller.

Det er vel ikke akkurat prosessorkraften et kommer an på her. Hvis TouchFLO er så forferdelig for deg kan du jo bare deaktivere det. WM 6.1 krever raskere prosessor enn hva? Jeg bytta fra 6.0 til 6.1 på min S710, og den har ihvertfall ikke blitt tregere. Jeg kan også kjøre flere programmer samtidig, som Explorer, Messenger og musikkavspilleren uten at det oppstår noen problemer, og min telefon har jo mye mindre mengde RAM enn Touch HD, så det syns jeg virka litt rart. I motsetning til jevel syns jeg S710 er den beste telefonen jeg har hatt, det er dog den eneste skikkelige smarttelefonen jeg har eid. Blir vel Touch Pro, HD eller arvtageren til en av disse som blir min neste telefonen tenker jeg. Syns det er litt drøyt å betale 5-6k kr for og få såpass lite ekstra enn det telefonen min kan tilby i dag.

 

Vel hvis du ikke har hatt noen annen "smarttelefon" enn S710 så har du jo ikke mye å sammenligne med. HTC Touch Pro/Diamond/HD er for trege. End of discussion.

Lenke til kommentar

Må si meg uenig i en del ting der. Har selv hatt telefonen i nesten en uke. Jeg syns responsen i skjermen var overraskende bra. Den krever litt hardere trykk en iPhone, så hvis du har brukt den lenge kan jeg skjønne det er irriterende, men hvis du ikke er Apple-fantast, så har du ingen problem med å bruke Touch HD.

 

Det skjer inn i mellom at telefonen "låser seg" i 1-2 sekunder, men det virker bare som en softwarefeil, og har ikke virket på meg som om det har noe med hvor mange programmer du har kjørende.

 

Når det gjelder bildene dine, så ser det nesten ut som du ikke har gått inn på instillingene. Default innstillingene på telefonen gjør at bildene blir UTTER CRAP, men med litt tweaking blir de helt greie. Funker dårlig hvis det er lite lys, men er du inne med normal belysning så er de ikke direkte dårlige.

 

Jeg har ikke møtt på de mange av de problemene du har, så det kan hende du har fått deg en DOA eller no, men jeg kan si at dette er en bra telefonen, selv med sine små flaws! Den er absolutt å anbefale hvis du ikke er stor Apple fan :) Folk glemmer at det er ingen telefon som er perfekt! ;)

Endret av Eskilden
Lenke til kommentar
Må si meg uenig i en del ting der. Har selv hatt telefonen i nesten en uke. Jeg syns responsen i skjermen var overraskende bra. Den krever litt hardere trykk en iPhone, så hvis du har brukt den lenge kan jeg skjønne det er irriterende, men hvis du ikke er Apple-fantast, så har du ingen problem med å bruke Touch HD.

 

Har vel ikke noe med det å være fantast å gjøre at man er vant til å bare subbe fingeren bortover skjermen og oppleve at det registreres? iPhone har sine styrker, men som andre ting så har den også svakheter.

 

Skill mellom teknologi og brand. :)

 

Det skjer inn i mellom at telefonen "låser seg" i 1-2 sekunder, men det virker bare som en softwarefeil, og har ikke virket på meg som om det har noe med hvor mange programmer du har kjørende.

 

Enig med deg på denne. Synes ikke dette er så innmari irriterende lenger. Utrolig hva man venner seg til, gitt. ;) Men håper de kan klare å fjerne dette i en oppdatering.

 

Når det gjelder bildene dine, så ser det nesten ut som du ikke har gått inn på instillingene. Default innstillingene på telefonen gjør at bildene blir UTTER CRAP, men med litt tweaking blir de helt greie. Funker dårlig hvis det er lite lys, men er du inne med normal belysning så er de ikke direkte dårlige.

 

Kameraet står på full auto. Hvis du kan gi meg liste over hva jeg bør gjøre for å sette den opp best mulig så skal jeg mer enn gjerne gjøre dette og legge ut bilder for sammenligning. (Selvfølgelig med kred til deg. :) )

 

Jeg har ikke møtt på de mange av de problemene du har, så det kan hende du har fått deg en DOA eller no, men jeg kan si at dette er en bra telefonen, selv med sine små flaws! Den er absolutt å anbefale hvis du ikke er stor Apple fan :) Folk glemmer at det er ingen telefon som er perfekt! ;)

 

De fleste av problemene mine ser det ut til at det går an å komme seg rundt ved hjelp av tredjepart programmer. Det er imidlertid litt fortærende at man skal måtte laste innpå med modifikasjoner for at noe såpass dyrt skal bli brukanes. Jeg synes dette er som om Toyta skulle selge en bil med dører om var trege å åpne, blinklys som virket av og til og en stereo som spiller musikk på bare en høyttaler. Ingen som kjøper biler i dag godtar sånt, så hvorfor skal mobiljøperen godta det?

 

-KJ

 

jevel: Takk for videreformidling av innstillingene i HD tweak. Jeg synes ikke at HDen var særlig treig tidligere (og det er min første WM-telefon), men den er likevel merkbart mer responsiv med endringene.

 

Godt å høre! :)

 

Tror det vanker noen euro til utvikleren herfra i alle fall... :)

 

-KJ

Lenke til kommentar
Vel hvis du ikke har hatt noen annen "smarttelefon" enn S710 så har du jo ikke mye å sammenligne med. HTC Touch Pro/Diamond/HD er for trege. End of discussion.

 

Jamen så fint at du har bestemt det da...

Og alternativet er? iLocked 3g?

 

Jeg har hatt stort sett alle modeller fra HTC/Qtek og de tidligere modellene er betydelig raskere i bruk. Det jeg prøver å få frem her, er at dersom HTC skal implementere nye krevende funksjoner som TouchFLO (+ at WM6.1 faktisk krever mer ressurser), så må de også benytte en kraftigere CPU i modellene sine.

Lenke til kommentar

Må si meg sterkt uenig. Synes i alle fall ikke hd er tregere enn tytn, touch (elf) og hva nå den gamle q-teken jeg en gang testet het...

 

At de er tregere enn en nokia s40-telefon er det jo ingen som helst tvil om, heller ikke at det finnes telefoner med bedre kamera. Men i de timene jeg nå har sittet og trykket på hd-en står den absolutt ikke tilbake for andre smarte telefoner jeg har testet.

Lenke til kommentar
Vel hvis du ikke har hatt noen annen "smarttelefon" enn S710 så har du jo ikke mye å sammenligne med. HTC Touch Pro/Diamond/HD er for trege. End of discussion.

At det er den eneste jeg har eid betyr ikke at det er den eneste jeg har vært borti.

 

Jamen så fint at du har bestemt det da...

Og alternativet er? iLocked 3g?

Jeg har hatt stort sett alle modeller fra HTC/Qtek og de tidligere modellene er betydelig raskere i bruk. Det jeg prøver å få frem her, er at dersom HTC skal implementere nye krevende funksjoner som TouchFLO (+ at WM6.1 faktisk krever mer ressurser), så må de også benytte en kraftigere CPU i modellene sine.

Hvordan forklarer du da at eldre modeller som er flere år gamle glatt klarer å kjøre Wm 6.1? Hvis du misliker TouchFLO så sterkt så kan du jo bare skru det av. Det finnes mange andre alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...