Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kloning av harddisk og problemer med booting etterpå!


Anbefalte innlegg

Har klonet min interne harddisk på laptopen (Acer Aspire 5670) til en ny WD Scorpio Black Edition 320GB, 7200RPM. Jeg brukte Acronis true image Home 2009 med funksjonen "Clone disk" til å klone disken, slik at den er helt identisk med eksisterende disk.

 

 

Etter kloningen av disken brukte jeg Partition Magic til å distribuere den ledige plassen til eksisterende partisjoner (på den nye disken). Men da jeg satte den nye disken inn i laptopen fikk jeg følgende feilmelding: "Windows kan ikke starte på grunn av problemer med konfigurasjon av ARC-fastvare i genererte ARC-navn for HAL og systembaner. Se Windows-dokumentasjonen om alternativer for ARC-konfigurasjon og i brukerhåndboken for ytterligere informasjon"..

 

Noen som har vært borti dette?

 

Jeg har Bios versjon v1.3221 og vet at det finnes langt nyere Bios (v1.3234). MÅ (eller bør) jeg oppdatere Bios?

 

Andre tips? Bør jeg heller prøve med Norton Ghost? Eller andre tips?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

smekk disken inn i stasjonen som klonet den, og sjekk filen boot.ini

Lurer på om ikke oppstart av nyere stasjoner kan finne på å skrive inn disk-id der i stedet for den gamle tiltalemåten :

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Lenke til kommentar
smekk disken inn i stasjonen som klonet den, og sjekk filen boot.ini

Lurer på om ikke oppstart av nyere stasjoner kan finne på å skrive inn disk-id der i stedet for den gamle tiltalemåten :

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

 

Jeg har sjekket boot.ini både på orginal og ny disk..

 

Original disk:

[boot loader]

timeout=30

default=signature(f6219a87)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

[operating systems]

signature(f6219a87)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

 

 

Ny disk:

[boot loader]

timeout=30

default=signature(0381D029Dh)disk(0)rdisk(0)partition(2)\windows

[operating systems]

signature(0381D029Dh)disk(0)rdisk(0)partition(2)\windows="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

 

 

C (Windows) ligger altså på partisjon nr 2 (av 3) på begge diskene. Lang historie hvorfor det ble sånn og jeg ønsker heller ikke å endre det...hvis ikke jeg må da...fordi da blir en haug med "hardware-changes" og må registrere programmer på nytt...

 

 

Har det noe å si at windows er skrevet med småbokstaver på den nye disken, mens på den originale er det WINDOWS med store bokstaver...kanskje et dumt spørsmål? :)

 

....

Lenke til kommentar
iogmed at filene har blitt forandret på den nye disken kan det se ut som at ghost programmet ditt ikke er helt bra. Prøv norton ghost.

Finnes på hirens boot cd ;)

 

Hmm. Men kanskje det er mulig å gjøre en endring i boot.ini - filen + oppdatere Bios og se om det hjelper?

 

Dersom jeg prøver Norton... hvor? :)

Endret av hkjetil
Lenke til kommentar

 

Lastet ned Hiren`s BootCD WinTools, men der finner jeg bare Symantec Ghost Explorer...

 

 

Btw: Har flashet/oppgradert Bios til nyeste versjon..men vet ikke om det har noe å si..dvs: jeg har ikke prøvd å ta den nye disken inn i laptopen igjen.. :)

Endret av hkjetil
Lenke til kommentar
smekk disken inn i stasjonen som klonet den, og sjekk filen boot.ini

Lurer på om ikke oppstart av nyere stasjoner kan finne på å skrive inn disk-id der i stedet for den gamle tiltalemåten :

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

 

Jeg har sjekket boot.ini både på orginal og ny disk..

 

Original disk:

[boot loader]

timeout=30

default=signature(f6219a87)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

[operating systems]

signature(f6219a87)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

 

 

Ny disk:

[boot loader]

timeout=30

default=signature(0381D029Dh)disk(0)rdisk(0)partition(2)\windows

[operating systems]

signature(0381D029Dh)disk(0)rdisk(0)partition(2)\windows="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

 

 

C (Windows) ligger altså på partisjon nr 2 (av 3) på begge diskene. Lang historie hvorfor det ble sånn og jeg ønsker heller ikke å endre det...hvis ikke jeg må da...fordi da blir en haug med "hardware-changes" og må registrere programmer på nytt...

 

 

Har det noe å si at windows er skrevet med småbokstaver på den nye disken, mens på den originale er det WINDOWS med store bokstaver...kanskje et dumt spørsmål? :)

 

....

 

 

Erstatt linjene:

default=signature(0381D029Dh)disk(0)rdisk(0)partition(2)\windows

signature(0381D029Dh)disk(0)rdisk(0)partition(2)\windows="Microsoft Windows XP

med:

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\windows

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\windows="Microsoft Windows XP

 

Alternativt er at du cloner disk signaturen.

 

Multi0 står for at du disken du laster fra er en IDE disk (også sata).

Det er uvanlig å legge disk signaturen i boot.ini.

Endret av Tnet
Lenke til kommentar

Tnet: Jeg så meldingen din etter at jeg slettet alt på den nye disken og begynte helt på nytt...typisk...

 

Trrunde: Jeg fikk tak i Norton Ghost 14 og kopierte eksisterende partisjoner til den nye disken via funksjonen "Copy my hard drive"l. Alt ble gjort fra windows...

 

Jeg kopierte stasjon C helt likt uten å endre på størrelsen. D ble kopiert med en utvidelse av partisjonen, slik at jeg fikk brukt all ledig plass på disken. D brukes kun til filer og ikke system/windows. Da jeg var ferdig måtte jeg også velge stasjonnavn. Da valgte jeg F på windos og G på filpartisjonen. Vi snakker altså om den nye disken.

 

Boot.ini viser nå på den nye disken:

 

[boot loader]

timeout=30

default=signature(f6219a87)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

[operating systems]

signature(f6219a87)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

 

mens på den gamle disken (original C) står det:

[boot loader]

timeout=30

default=signature(f6219a87)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

[operating systems]

signature(f6219a87)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="Windows XP/2003"

 

Dette var langt vanskeligere enn jeg hadde trodd. Når jeg tok den nye disken inn i laptopen igjen og bootet fikk jeg følgende feilmld (samme som sist):

Windows kan ikke starte på grunn av problemer med konfigurasjon av ARC-fastvare i genererte ARC-navn for HAL og systembaner. Se Windows-dokumentasjonen om alternativer for ARC-konfigurasjon og i brukerhåndboken for ytterligere informasjon"

 

 

Jeg har også prøvd å boote med den nye disken via USB (integral boks) og ekskludere min gamle disk ved oppstart/booting. Det gikk heller ikke..

 

Jeg vurderer å ta en ny kloning med Acronis og ikke bruke Partition Magic etterpå...hmmm... Det begynner å haste nå. Bruker disken til musikk og har mye som må gjøres fremover...og er helt avhengig av en rask system/datadisk...

 

Jeg har altså oppgradet/flashet siste Bios-versjon. Kan det være at maskinen min ikke støtter disken? Eller har det kun med konfigurasjon av booting og windows?

Endret av hkjetil
Lenke til kommentar

Tnet: Jeg gjorde som du sa og vips så funket det! Hurra!

 

Men så fikk jeg også en ny variant ved oppstart av windows på den nye disken

 

Jeg får muligheten til å velge mellom 2 ulike windows (standard). Når jeg velger den første får jeg følgende feilmelding "windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet (windows root) system32\hal.dll. Installer en kopi av filen ovenfor på nytt.

 

Hvordan kan jeg få fjernet valgmuligheten til å velge windows som altså "ikke er der"...?

 

Boot.ini: [boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\windows

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\windows="Microsoft Windows XP

Endret av hkjetil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...