Gå til innhold

hvor kan jeg få isdn/sambandslinje?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg ny leilighet og her er det ikke telefon eller isdn eller noentingen lagt inn.

Dataguard som jeg har adsl2+ abonnement hos fra før sa at jeg da burde få meg en isdn linje og når jeg har et telefonnummer kan jeg flytte abonnementet mitt til den nye leiligheten.

Men hvor bestiller jeg isdn? Og må jeg bestille isdn telefoni abonnement hos telenor som koster penger pr.mnd bare for å få en linje til adsl? Jeg vil jo ikke ha telefon jeg vil kun ha adsl2+. Går det ikke an å bare få lagt inn en rein linje slik at jeg får koblet opp adsl modemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke linje inn i leiligheten i det hele tatt? Eller ligger den der, men det er ikke knyttet noen abonnement til den?

 

Det er ingen linjer inn, hvertfall ikke synlige. Husker den forrige leiligheten der var det kun en rein sambandslinje tror jeg, et uttak i veggen der jeg kobla adsl2+ modemet rett inn. Telenor leverer ingen "reine" linjer fikk jeg svar på mail..det er litt dumt at jeg må bestille full isdn pakke da når jeg bare skal bruke linja og ikke alt det isdnopplegget som følger med isdn-abonnementet.

Lenke til kommentar
Er det ikke linje inn i leiligheten i det hele tatt? Eller ligger den der, men det er ikke knyttet noen abonnement til den?

 

Det er ingen linjer inn, hvertfall ikke synlige. Husker den forrige leiligheten der var det kun en rein sambandslinje tror jeg, et uttak i veggen der jeg kobla adsl2+ modemet rett inn. Telenor leverer ingen "reine" linjer fikk jeg svar på mail..det er litt dumt at jeg må bestille full isdn pakke da når jeg bare skal bruke linja og ikke alt det isdnopplegget som følger med isdn-abonnementet.

 

Det skal holde å bestille en analog linje. Dette får man uten binding og kan sies opp når ADSL er koblet opp. Ventelo, Tele2 og Telenor kan levere dette. Man må gjøre dette fordi det ikke er lagt opp linje inn til leilighet/hus. Ellers kunne man bestilt ADSL på ren linje.

Lenke til kommentar

Når du ikke har fysisk linje inn til huset er faktisk dette den enkleste måten.

 

Ring Telenor og bestill analog PSTN tlf.

Av en rar grunn greier de å bestille og legge dette inn på ca 1 uke, når alle andre bruker 4-5 uker.

Og de gjør det for noen par 200-300kr.

 

Jaja, Telenor og Telenor Networks går vell hånd i hånd.

Lenke til kommentar
Når du ikke har fysisk linje inn til huset er faktisk dette den enkleste måten.

 

Ring Telenor og bestill analog PSTN tlf.

Av en rar grunn greier de å bestille og legge dette inn på ca 1 uke, når alle andre bruker 4-5 uker.

Og de gjør det for noen par 200-300kr.

 

Jaja, Telenor og Telenor Networks går vell hånd i hånd.

 

Det er nok fysisk linje inn til huset, det er 3 andre leiligheter her + politi og nav i 1.etasje.

Endret av zulo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er nok fysisk linje inn til huset, det er 3 andre leiligheter her + politi og nav i 1.etasje.

 

Du har jo sikkert fått nett by now, men ettersom du ikke har oppdatert posten så fortsetter jeg å "tipse".

 

Dataguard kan bestille flytting til din nye leilighet ved å oppgi leilihetsnummer og etasje etc, bare å kjøre på full aksess.

Wierd at man i utgangspunktet får slike meldinger.

 

Værste som kan skje er at montøren blingser og at nav (eventuelt politiet) mister sin nettforbindelse :s

Men igjen, det påvirker jo ikke deg (så who cares?)

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er linjeføring eller ledig trådpar til din boenhet så vil det ikke være mulig for ISP å bestille flytting. Siden det allerede er folk som nok har linjer her så tipper jeg det ikke er ledig linjeføring og det er derfor de tipset deg om at du kunne bestille ISDN. Telenor er pliktig å levere analog fasttelefoni, men de kan sette opp utstyr i endefordeler (digital tokanal og annet møk) som kan levere telefoni til flere over samme trådpar. Dette vil, om du får nett i hele tatt, gå kraftig utover hastigheten og stabiliteten. ISDN krever 2 trådpar og er ikke mulig å levere over utjevningskabel eller med elektronisk utstyr. Telenor blir da tvunget til å legge ny kabel fra endefordeler og din ISP kan levere deg bredbånd. Det kan selvfølgelig skje at det holder å bestille vanlig analog telefoni og du får en helt fin linje, men eneste måten å garantere dette er ISDN. Desverre. Du er ikke den eneste som stanger hodet i telenorbygget.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke er linjeføring eller ledig trådpar til din boenhet så vil det ikke være mulig for ISP å bestille flytting. Siden det allerede er folk som nok har linjer her så tipper jeg det ikke er ledig linjeføring og det er derfor de tipset deg om at du kunne bestille ISDN. Telenor er pliktig å levere analog fasttelefoni, men de kan sette opp utstyr i endefordeler (digital tokanal og annet møk) som kan levere telefoni til flere over samme trådpar. Dette vil, om du får nett i hele tatt, gå kraftig utover hastigheten og stabiliteten. ISDN krever 2 trådpar og er ikke mulig å levere over utjevningskabel eller med elektronisk utstyr. Telenor blir da tvunget til å legge ny kabel fra endefordeler og din ISP kan levere deg bredbånd. Det kan selvfølgelig skje at det holder å bestille vanlig analog telefoni og du får en helt fin linje, men eneste måten å garantere dette er ISDN. Desverre. Du er ikke den eneste som stanger hodet i telenorbygget.

 

Det du sier her er bare tullpreik.

 

ISDN krever 1 trådpar, ikke 2 som du skriver. ISDN kan gå over utjevningskabel, det samme kan ADSL om kabelen er retningsstyrt.

ISDN er heller ingen plikttjeneste, akkurat som ADSL. 2kanal og ADSL går heller ikke. Så den stabiliteten du snakker om er fraværende.

 

Siden de sier nei mens du bestiller, er det antakelig fullt enten mellom sentralen og hovedskap ute, eller mellom hovedskap og endefordeler. Telenor kan ikke sjekke om inntakskabelen er full, da den ikke er registrert.

 

hilsen telemontør.

Lenke til kommentar

Hei, jeg avbestilte likgsågreit dataguard og bestilte adsl hos telenor :p da kom det jammen en montør dagen før abonnementet skulle bli aktivt, og det lå en kabel inni veggen men han måtte ned i kjelleren å koble noe der også.. men det blei hvertfall i orden :D Da kosta det 300kr for å få montør hjem. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...