Gå til innhold

Er jeg sikkret jobb på grunnlag av min IT kompetanse?


Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en person som er veldig opptatt av karkaterer og ønsker å gjøre det bra på vidergående. Alikevell hører jeg stadig at folk jeg kjenner (som har høy IT kompetanse) sier at jeg ikke trenger å bekymre meg så mye for karakterene, fordi pga. kompetansen min innen for IT kommer jeg til å få jobb uansett?

 

Stemmer dette? Å jeg føler ikke jeg kan bruke dette som en "sovepute"?

 

Jeg er ikke mer en 17 år, men har bred erfaring innen for windows 2003server, IIS, databaser, exchange, citrix o.l. I tilegg at jeg kan microsoft sine operativsystemer meget tilfredstillende.

 

Det mener at jeg får jobb uansett, pga. min høye kompetanse. Å ser ingen vits i at jeg går på vidergående? Jeg ønsker meg alikevell studiekompetanse og har vertfall tenkt og gå VGS og da studere noe innenfor IT gjerne etterpå.

 

Men hva mener dere om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Nytter ikke med kompetanse hvis den ikke kan dokumenteres..

Gode karakterer er kun til positiv fordel. Gode karakterer har ingen negativ effekt.

 

Din brede eerfaring innenfor de områdene tar jeg med ei klype salt. Slår du i bordet med et MCSE sertefisering, så har du det på plass i allefall.

 

Anbefalning fra meg. Gjør deg ferdig med vgs og hovedvekt på matte og fysikk. Det får du iallefall veldig bruk for på høgskole. Om du ikke vil gå høgskole er MCSE sertifisering et must....

Lenke til kommentar

Diverre, udokumenterte IT-kunnskaper har ikkje gitt så mange jobb sidan tusentalskiftet.

 

Under dei værste "DotCom"-tida så blei det ansatt folk med lite dokumentert kunnskap, men dei blei primært plukka opp etter vidaregåande.

 

Å droppe vidaregåande vil berre lyse som eit stort varselsskilt for framtidige arbeidsgivere, dårlige karakterer likeså. Då det egentleg seier. Eg fullfører ikkje og greier ikkje å yte noko særleg".

 

Å få driftsansvar for servere utan å ha setifiseringer på kunnskapene er veldig sjeldan.

 

For MS så er det ein haug med setifiseringer:

http://www.microsoft.com/learning/mcp/certifications.mspx

 

Citrix krever sine setifiseringer

 

Sidan du lister opp 2003 Så Bør ein MCSE på 2003 vere avlagt, om det er rein administrasjon ein vil bedrive så kan MCSA duge.

Exchange har også sine.

 

 

For å få jobb må anten setifiseringene avlegges for å dokumentere kunnskapene ein har eller så tar ein høgare utdanning for å kunne bevise at du er i stand til å lære og forstå nye ting.

Dess høgare utdanning dess meir er den lagt opp til å kunne forstå metodikk og struktur istandenfor spesifikke detaljer.

Lenke til kommentar
..Alikevell hører jeg stadig at folk jeg kjenner (som har høy IT kompetanse) sier at jeg ikke trenger å bekymre meg så mye for karakterene, fordi pga. kompetansen min innen for IT kommer jeg til å få jobb uansett?..

Har man en universell it utdannelse vil man stå sterkere i perioder med omstillinger. Men samfunnet behøver gode spesialister og teknikkere også, så det finnes ikke noe fasittsvar på dette. :)

Lenke til kommentar
Det mener at jeg får jobb uansett, pga. min høye kompetanse. Å ser ingen vits i at jeg går på vidergående? Jeg ønsker meg alikevell studiekompetanse og har vertfall tenkt og gå VGS og da studere noe innenfor IT gjerne etterpå.

En 17-åring har ikke bred erfaring eller høy kompetanse, slik er det bare. Hvertfall ikke hvis man ikke har videregående. Hvis du vil føle deg ettertraktet, få deg en utdanning!

Lenke til kommentar
Det mener at jeg får jobb uansett, pga. min høye kompetanse. Å ser ingen vits i at jeg går på vidergående? Jeg ønsker meg alikevell studiekompetanse og har vertfall tenkt og gå VGS og da studere noe innenfor IT gjerne etterpå.

En 17-åring har ikke bred erfaring eller høy kompetanse, slik er det bare. Hvertfall ikke hvis man ikke har videregående. Hvis du vil føle deg ettertraktet, få deg en utdanning!

 

Akkurat det han sa.

 

Du er 17 år, ingen i hele verden ville ansatt deg som it-konsulent eller lignende. Om du absolutt skal drite i VGS, så er diverse MS sertifiseringer og feks Cisco sertifiseringer et must.

 

Gå skole, skaff deg utdanning, få deg jobb. ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...