Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? Aksjemarkedet ruinerer meg totalt...


khvm

Anbefalte innlegg

Ser at det er mange som leser første halvdel av posten min uten å se det i sammenheng med den andre halvdelen. Ingentig er furnuftig når man tar det ut av sammenhengen. Det jeg ville fram til var at dersom man kjøper aksjer og i utgangspunktet gjør dette som en langsiktig investering så der det dumt å selge etter kort tid forde de har sunket. Da er det viktigere å tenke hardt å nøye over om man tror disse aksjene vil stige igjenn i framtiden, eller om man frykter at bedriften vil gå konkurs. Dersom man ikke selger og aksjene stiger til samme nivå i løpet av et år eller to (eller kortere) så er det ikke tap. Dersom man må selge for å frigjøre midler er det tap.

 

Hvis planen er gjevnlig salg og kjøp så er situasjonen en helt annen, så ja, det var feil av meg å si "aldri". Dette utsagnet var farget av min persjonlighet som grunner på at langsiktig invistereing er grunnlaget til fornuftig invistering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er sier CDS markedet at risikoen for at Storbritannia eller Irland går konkurs er dobbelt så stor som risikoen for at mcdonalds går konkurs. Risikoen for Storbritannia har økt med over 10 ganger på kort tid og har sammenheng med pengene de ikke har, men trykker opp for å redde banker.

 

Irland og Storbritannia er bare som store utgaver av Island.

 

Utviklingen i dollar og andre valutaer mot Yen har sammenheng med denne risikoen. Krona har tapt seg 40 % mot Yen.

 

Det er ikke sikkert penger i banken er trygt engang i disse tider. Verdien kan bli helt borte, kort kan slutte å virke og hele systemet med elektroniske penger kan bryte sammen.

Endret av festen
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...