Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? Aksjemarkedet ruinerer meg totalt...


khvm

Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Jeg er en student på 21 år, som har hatt mine oppgangstider og nedgangstider i aksjemarkedet.

 

Nå går det jo så klart nedover, og jeg har snart sittet inne med aksjer i over et år. Beholdningen min av aksjer (ODIM, ORKLA, GOLDEN OCEAN) var i utgangspunktet på 66 000 NOK, men er nå nede i 20 000 NOK.

Fondsbeholdningen min var i utgangspunktet 27 000 NOK, men er nå nede i snart 16 000 NOK.

 

Jeg har alltid hatt den oppfatning om at det det er best å sitte long, fremfor å selge seg ut, da jeg vil tape en del penger på det. Er dette det smarteste for meg å gjøre, eller bør jeg selge meg ut snart? Jeg begynner seriøst å få knapt med penger nå, og er urolig for hvordan min tilværelse vil bli fremover.

 

Håper på fornuftige svar...

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sunk Cost! Dette er allederede pådratte kostnader som er irrelevante i beslutningssammenheng. Det hjelper ikke gråte over spilt melk. Det er bare relevant å se fremover.

 

Hva tror du selv kommer til å skje? Selger du nå vil du selge det for en lavere sum. Har du tro på at kursen vil stige i løpet av en horisont på noen år? Har du behov for pengene nå?

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig jeg hadde solgt aksjene og trukket fra tapene på skatten, men det blir litt vanskelig for deg når du er student. Av selskapene dine har jeg størst tro på Orkla. Du kunne solgt alle aksjene og plassert det i fond sammen med det andre. Indeksfond er best. Det ville kanskje vært tryggere. Jeg tror du om 6 mnd vil se tilbake til nå og angre om du selger deg ut av alt.

Lenke til kommentar

Hvis det er noen trøst så har de fleste av oss tapt penger det siste året. De smarteste satte alt i banken for et års tid siden og er på vei inn i markedet igjen nå.

 

Det er bortimot umulig å gi gode råd nå som markedet er såpass uforutsigbart. Men som det er sagt må du se fremover. Det du har tapt er historie, og tapt for alltid.

 

Det eneste rådet jeg vil gi er at du ikke skal være i aksjemarkedet med penger du ikke her råd til å tape.

 

Et bittelite plaster å såret er at Kristin gir deg 28% skattefradrag på tapet hvis du selger.

Lenke til kommentar

Eg ville latt dei stå. Store delar av finansverda er på tå hev, det er naturleg at mange vil ha mista teoretiske penger i fond og aksjer. Det kan og vil sannsynlegvis gå opp igjen etter kvart. Store selskap i produksjon sjeldan konkurs, dei går ned i nedgangstider og tar seg opp igjen i gode tider.

 

Om du er i pengenød har du ikkje så mykje val, men om du klarer deg utan så ville eg latt dei stå.

 

Mythos har og eit godt poeng med at du aldri må putte penger du ikkje har råd til å tape i aksjer. Sjølv fond som banken seier har 99% sikkerhet kan gå nedover i ei finanskrise som me opplever no.

Lenke til kommentar

Det er det største fallet på Oslo Børs etter 1918, da falt det også like mye. Fra 1929-1932 falt Oslo Børs bare 50 %.

 

De store børsene er på samme nivåer som de var på når oslo børs var på rundt 100-120 i 2003, derfor tror jeg ikke 100 er aktuelt før de store børsene halverer seg igjen.

Lenke til kommentar

Se fremover. Penger i aksjer er ikke tapt før man selger med tap eller firmaet går konkurs. Tenk litt over vha tankene dine var den gangen du kjøpte aksjene. Var tanken langsiktig eller hadde de planer om å drive å selge og kjøpe over en lav sko? Hvis planene var langsiktige, hvorfor skal man da plutselig endre de planene? Mange lever i frykt for at man skal tape enda mer, men det viktigste sprøsmålet du kan stille deg er om du har tro på at disse selskapene kommer til å overleve krisa. Selge med tap er vel aldri å anbefale. Så sant man ikke er desperat etter å få frigjort midler så burde man vente.

Lenke til kommentar

Du vet at et salg nå er historisk uklokt da du selger nær bunnen.

 

Jeg hadde nok holdt Orkla. Om du har muligheten ikke selg den nå.

 

Golden legger vel frem tall neste mandag, tipper de kutte utbytte og for øvrig ser shipping ut som å gå inn i en soveperiode som er historisk vanlig i den bransjen.

Lenke til kommentar
Det er ikke umulig jeg hadde solgt aksjene og trukket fra tapene på skatten, men det blir litt vanskelig for deg når du er student. Av selskapene dine har jeg størst tro på Orkla. Du kunne solgt alle aksjene og plassert det i fond sammen med det andre. Indeksfond er best. Det ville kanskje vært tryggere. Jeg tror du om 6 mnd vil se tilbake til nå og angre om du selger deg ut av alt.

 

Det er Orkla jeg sitter størst i. Jeg kommer nok ikke til å selge noen av aksjene. Jeg sitter long hele veien. Problemet er bare at jeg ikke liker synet av hvordan aksjebeholdningen min ser ut om dagen. Det er et trist syn, men hva kan man vel gjøre? Får håpe på en oppgang i det lange perspektiv, fremfor panikk i nedgangstider.

Det er bare det at jeg må jobbe mer, på deltidsjobben min, noe jeg ikke hadde behov for før, da jeg nærmest levde av aksjebeholdningen min.

 

Hva er dette med at fond i det lange løp uansett vil ha et positivt utslag? For min del har jo fondsbeholdningen min gått ned over 10 K.

Lenke til kommentar

Aksjebehaldningen er vel det einaste som er stabilt her, du har like mange aksjer, men verdien er gått litt ned. :p

 

Poenget er at du må vente til det går i pluss. Så klart, er det snakk om eitt eller fleire firma som går konkurs eller kuttar kraftig ned så kan du tape, men dei fleste store bedrifter som lir i ei krise vil ta seg opp igjen, aksjekursen vil følge etter.

Lenke til kommentar

Historisk sett så går fond (og alt annet) opp over tid, men så klart det kommer til å svinge. Noen ganger går det mye over trenden, og noen ganger langt under. Nå er den langt under, og i teorien skal det jo da gå opp igjen, og fortsette å stige (totalt sett, finnes jo selvsagt enkelte firmaer som går konken). Så med mindre du har ett stort behov for å få pengene dine nå, så sitter du på dem!

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål du må stille deg er hvorfor du ikke solgte etter du hadde fått god avkastning. Denne krisen hadde jeg regnet med ville komme nå eller overgang til 2009. Jeg er ikke noen stor trader. Om man har sittet med aksjer i flere år har man fått stor avkastning. Hvor langt skal man trekke det før man selger ut? Griskheten tar overhånd for mange.

Lenke til kommentar
Et annet spørsmål du må stille deg er hvorfor du ikke solgte etter du hadde fått god avkastning. Denne krisen hadde jeg regnet med ville komme nå eller overgang til 2009. Jeg er ikke noen stor trader. Om man har sittet med aksjer i flere år har man fått stor avkastning. Hvor langt skal man trekke det før man selger ut? Griskheten tar overhånd for mange.

 

Du har et godt poeng. I mitt tilfelle har det vært slik at jeg har sittet med enda større aksjebeholdning enn det overnevnte. Jeg har for en tid tilbake sittet inne med aksjer til en verdi av over 200 K. Jeg hadde en fin inntjening i Odim for 1-2 års tid tilbake. Da tjente jeg nærmere 40 K, og tok ut dette i gevinst. Senere har jeg tatt ut større kapital, som følge av leilighetskjøp. Derfor har jeg nå kun den overnevnte beholdningen. Men selv for alle de positive sidene ved min tid i aksjemarkedet, så er det jo aldri gøy når det er tider, som vi er inne i nå. Jeg lar absolutt ikke griskheten ta overhånd, og har lært å ikke undervurdere markedet. Men som du sier, så tar nok griskheten overhånd for mange mennesker, som igjen resulterer i dårlig utfall...

Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke troa på at det vil skje noe enormt framover. Kanskje litt mer nedgang neste år for så å bygge seg opp. Personlig vurderer jeg å kjøpe over jul, fordi jeg tror man er ganske nærme bunnen nå. Derfor er mitt råd å la de stå. Eller trader rådet. Selg nå, kjøp om noen måneder, men da sjanser man ennå mere.

 

Så litt visdom av Matteus: Den som har han skal få. Men den som ikke har, skal bli fratatt selv det han tror han har

Endret av hoot
Lenke til kommentar

Situasjonen som utvikler seg i Norge, gjør at faren for konkurs i mange børsnoterte selskaper er reell. Dette er problemet ved å sitte langsiktig nå. Du vet ikke hva soim konker i løpet av et par år, men mange blir det.

 

Det eneste selskapet du nevner som jeg tror ikke kan gå konk er Orkla. Men også her kan det bli problemer. Orkla er storeier i REC, og REC kan gå konk hvis deres enorme investeringer slår feil.

Lenke til kommentar

Hvis du har en jobb som gjør at du må betale skatt så er det en ting du kan gjøre. Selg skiten! Da får du realisert tapene og trukket disse fra på skatten(sett utifra at du kjøpte aksjene for mer enn de er verd nå).

 

Etter du har solgt de så kjøper du deg inn igjen. Enten på samme plass eller en annen plass du har tro på.

 

Orkla-aksjen reduseres i verdi som følge av

aksjemarkedets nedgang. Når det er sagt, så har

Orklas aksjekurs bare de siste ti årene halvert seg tre

ganger, og alle ganger stoppet nedgangen på et høyere

kursnivå enn ved forrige halvering. Etter en halvering

har kursen så steget igjen.

http://www.orkla.no/eway/default.aspx?pid=...:0:7838:1:::0:0

Lenke til kommentar
Se fremover. Penger i aksjer er ikke tapt før man selger med tap eller firmaet går konkurs. (..) Selge med tap er vel aldri å anbefale. Så sant man ikke er desperat etter å få frigjort midler så burde man vente.

 

Jo, tapt er tapt! Som en annen så klokt sa her: Sunk cost. Ikke se tilbake, vurder fremover. Trådstarter hadde en gang en formue i aksjer som var mer enn det dobbelte av hva han har nå. Er ikke det et tap liksom?

 

"Selge med tap er aldri å anbefale". Enda mer tull. Hvis han ikke lengre har tro på fremtidsutsiktene til de posisjonene han har så bør han selge, uavhengig av hvordan dette har gått tidligere. Han bør også selge hvis han mener det er andre posisjoner som han er mer positiv til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...