Gå til innhold

*sukk* Problemer med trådløst nettverkskort i Ubuntu


Anbefalte innlegg

Da var det min tur til å få problemer med trådløst nettverkskort i Ubuntu. Pokker heller, alt har jo gått knirkefritt hittil :p

 

Fikk en "ny" maskin her om dagen. Det er en Compaq D530 stasjonær PC. Så satt jeg i et trådløst kort jeg hadde liggende, et Jensen High Speed PCI II kort. Deretter installerte jeg Ubuntu Studio for å teste litt amatørproduksjon :p

 

Under installasjon får jeg melding om at nettverkskonfigurasjonen feilet pga. at nettverket mitt ikke kjører DHCP eller at nettverkskortet ikke fungerer som det skal. Har bootet Puppy på samme maskin, og da får jeg koblet til uten problem. Device-navnet i Puppy ble satt til wlan0 så jeg tenkte at Ubuntu ville gjøre det samme.

 

Under Ubuntu får jeg opp flere enheter som jeg ikke skjønner helt. Jeg får opp 'lo', 'wlan0', 'wmaster0' og 'wlan1'. Av lshw får jeg at Linux bruker rt2500pci driveren til kortet mitt, og selv etter en masse googling finner jeg ikke ut om det faktisk er dette brikkesettet (RaLink 2500) som er på kortet mitt.

 

Noen som har noen gode råd?

 

P.S holder på å installere på nytt nå, så kan poste lspci, iwconfig og lignende senere. :)

Endret av ilovebrownies
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har wireless tools, ja?

 

"ifconfig wlan0 up" dersom wlan0 ikke kommer når du gjør ifconfig.

"iwlist wlan0 scan" viser hvilke nettverk som er tilgjengelig. bytt ut wlan0 med wlan1 om det er det som er riktig kort.

"iwconfig wlan0 essid *navn på essid*" for å sette korrekt nettverk.

"dhcpcd wlan0" for å motta dynamisk ip.

 

si fra om du får noen feil og hvor de oppstår.

Lenke til kommentar

Du sier ikke noe om hvilken versjon av Ubuntu du kjører, men jeg tipper at det er 8.10?

 

I 8.10 så har du et 'wmasterX' for hver 'wlanX' hvis jeg har skjønt det rett. Hva wmaster er godt for vet jeg ikke, det er wlan-interfacet du skal bruke. Du nevner også wlan1. Kan det være at maskina di tror at du har flere trådløskort?

Slik ser det ut hos meg:

tingo@kg-home:~$ ifconfig wmaster0

wmaster0 Link encap:UNSPEC HWaddr 00-13-02-3E-D4-CE-E0-D3-00-00-00-00-00-00-00-00

UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1

RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:0 txqueuelen:1000

RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)

 

tingo@kg-home:~$ ifconfig wlan0

wlan0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:13:02:3e:d4:ce

inet addr:10.1.150.12 Bcast:10.1.255.255 Mask:255.255.0.0

inet6 addr: fe80::213:2ff:fe3e:d4ce/64 Scope:Link

UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1

RX packets:425223 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:364464 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:0 txqueuelen:1000

RX bytes:337011987 (337.0 MB) TX bytes:93628019 (93.6 MB)

 

tingo@kg-home:~$ iwconfig wmaster0

wmaster0 no wireless extensions.

 

tingo@kg-home:~$ iwconfig wlan0

wlan0 IEEE 802.11abg ESSID:"kg4"

Mode:Managed Frequency:2.437 GHz Access Point: 00:0F:66:51:AA:41

Bit Rate=1 Mb/s Tx-Power=15 dBm

Retry min limit:7 RTS thr:off Fragment thr=2352 B

Power Management:off

Link Quality=88/100 Signal level:-44 dBm Noise level=-72 dBm

Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0

Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

Og her er relevant output fra 'sudo lshw -C network':

*-network

description: Wireless interface

product: PRO/Wireless 3945ABG [Golan] Network Connection

vendor: Intel Corporation

physical id: 0

bus info: pci@0000:03:00.0

logical name: wmaster0

version: 02

serial: 00:13:02:3e:d4:ce

width: 32 bits

clock: 33MHz

capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list logical ethernet physical wireless

configuration: broadcast=yes driver=iwl3945 ip=10.1.150.12 latency=0 module=iwl3945 multicast=yes wireless=IEEE 802.11abg

Håper dette hjelper litt.

Lenke til kommentar

Det blir litt kronglete i og med jeg ikke har mulighet til å koble den maskinen til noe kablet nett heller. Finnes det en rask og enkel måte å dele nettverkstilkobling fra en annen PC som er tilkoblet trådløst nett?

 

Prøvde forresten å kjøre dhclient, men fikk:

 

DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 7

osv..

 

No DHCPOFFERS recieved.

No working leases in persistent database - sleeping.

Endret av ilovebrownies
Lenke til kommentar

ikke bruk dhclient. bruk dhcpcd. installer det om det ikke allerede er der.

 

dersom du er inærheten av bare et nett, "iwconfig wlan0 essid any && dhcpcd wlan0". ikke tenk på wmaster. er usikker på om det er med de nye driverne eller nye kjerna det kom. har det selv. fikk det etter at jeg skaffa meg 2.6.27 kjerne.

Endret av indietrash
Lenke til kommentar

Med nyeste network manager (er i ubuntu 8.10) så skal det være ganske enkelt å dele trådløst nett, skal være veldig rett frem. Finner det som opsjon samme sted som du koplet til vanlig trådløs. Selv ser jeg ikke noe problem med å bruke dhclient, regner med at indietrash har en god grunn til å si at man ikke skal bruke den?

Lenke til kommentar
Har ikke kompilert driver nei. Vet du om man kan stole på at Linux velger riktig driver? Det virker jo som om noe er skikkelig på trynet når jeg ikke får scannet etter nettverk eller noenting :p

 

Dersom enheten\kortet har støtte i Linuxversjonen man bruker så går det nok automatisk å få opp det trådløse nettet. Om man ikke ser noen trådløse nett så har man ofte et problem. Men her er uansett RALINK sine linux-drivere som jeg ikke har fått til å virke. Det vil si ; jeg fikk opp et nettverk, men uten forbindelse, og som så forsvant igjen uten å komme tilbake.........

 

http://www.ralinktech.com/ralink/Home/Support/Linux.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...