Gå til innhold

enda en nikon d40 tråd. (d40 vs d80)


Anbefalte innlegg

Hvor lenge har kameraet stått tilsalgs ?

Hvis han mailer deg og tilbyr mer,så kan det kanskje være rom for litt pruting.

 

28-80 kjenner jeg ikke til så skal ikke uttale meg om den,utenom at den er gått ut av produksjon og er laget av plast.Du får dem fra en 100 lapp og oppover,så ville ikke lagt så mye vekt på den.Var designet for filmkameraer,men skal gi greie bilder på digitalt speilrefleks.Problemet er at det blir for trangt når det starter på 28 mm "du får på cropp D80 28X1.5=42mm".Det er ikke noe galt med det,men du må nok regne med og kjøpe en vidvinkel etter hvert.

 

http://www.kenrockwell.com/nikon/28-80mm-g.htm :blush: eneste jeg fant i farta.

 

Men før du bestemmer deg så prøv og hold kameraene i hånden før du bestemmer deg.

 

Skal ikke være lett dette,men du lærer en del på veien håper jeg :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ligget til salgs ei uke. Begynte på 4700 for bare D80 + 70-300, så skulle jeg få den for 4500. Og nå sist 4600ink frakt og med 28-80.

 

Ikke enkelt nei, men lærer mye det er klart.

 

Virket jo som ei veldig god linse i følge linken din da.

 

Lurer på om jeg bare skal slå til jeg altså. Er vel større sjans for at jeg kommer til å angre om jeg sitter med et D40. Enn om jeg kjøper et D80. Tror jeg bare får sette over penger til karen og kalle det en deal. Greit å få det unnagjort så man får lært basics før julekvelden.

Endret av semtex
Lenke til kommentar

Jepp,du må bare passe på så det ikke blir som kjærringa på julekvelden :)

 

Du kan ikke ha D40 i lomma så at D80 er større spiller ikke så stor rolle,da du okkesom må ha det i en veske.

 

Det er viktig og få testet det ut og lære hvilken innstillinger du blir komfortabel med,husker ikke hva innstillingen heter men på Canon heter det P den fungerer som en fullauto modus men du har noen justeringer i tillegg som er greie med den så har du litt kontroll over kamera og kan bruke det bedre en i automodus.

 

Har du lest de to postene her som tar for seg bruken av digitalt speilreflekskamera,de gir en fin innsikt i justeringmuligheter.Noe og ha vedsiden av kameraet når du tester.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

 

Hvis du tar bilder i fullauto så kan du legge merke til innstillinger og prøve å ta det samme bildet i P og justere litt til du er fornøyd.

 

Eller så er det bare og spørre her så får du mange svar.

 

Edit:Kenrockwell er ganske radikal og veldig mye diskutert her.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Nettop brukt godt over en time på siden til Ken Rockwell,og nå er jeg jo overbevist om at jeg ikke trenger de ekstra funksjonene D80 har. Han virker jo litt over middels D40 frelst.

Hvis du ikke engang trenger de ekstra funksjonene til D80 er det vel et lett valg? Bruk pengene du sparer på å kjøpe D40 på optikk og/eller ekstrautstyr.

 

Ja sant det. Men om et nytt D40 med optikk, blir dyrere enn et brukt D80 med optikk så er jo det også et lett valg?

Lenke til kommentar

God ide å vente med telezoom til du har pengene til noe skikkelig. Du har gjort ditt valg, så nå kan du slutte å tenke på det. Du er åpenbart kun ute etter å ta gode bilder, og ikke imponere med avansert og stort kamera, så du er kommet på rett hylle.

 

Utenfor mitt vindu er det snø og sol. Kom deg ut og ta noen kule bilder når batteriet er ferdig ladet :thumbup:

Lenke til kommentar
Har fått knipset litt nå, og det er jo en helt annen verden en kompakt kameraet mitt. Autofokusen synes jeg ikke er treg i det hele tatt, det eneste jeg har å utsette på den er at jeg får fokus på feil fokuspunkt. Dette kan vel overstyres i menyene, men dog.

 

Du har tre fokuspunkter i søkeren,så fokuset blir på den som lyser.

 

Kjenner ikke D40,men du kan justere kameraet så du bare får det midterste fokus punktet til og virke.

 

Det du da kan gjøre er og rette senterpuntet mot det du vil ha i fokus og trykke utløserknappen halveis ned så justerer du kameraet så du får komponert bildet slik du vil ha det "fortsatt med utløserknappen halveis nedtrykt" da trykker du knappen helt ned,da har du et kontrollert fokuspunkt.

 

Vet ikke om dette går og gjøre i fullauto men i p går det an.

 

Forresten gratulere med kameraet :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...