Gå til innhold

Hvordan finne MAC adresse på LAN?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan laste ned et program som heter languard, som scanner nettverket, dette vil da også finne mac-adressa til maskinen. Programmet kan bare brukes i windows.

Kan lastes ned fra følgende side:

http://www.gfi.com/languard/

Vet ikke om noe slikt program til Linux, men det finnes helt sikkert.

 

Hvis du skal gjøre det manuelt kan du bruke følgende kommandoer:

I Linux: ifconfig

Win 9x: winipcfg

2000/XP: ipconfig /all eller getmac

Lenke til kommentar
Det er en tråd ute om akkurat det samme temaet. Det hadde vært fint om du gadd å søke litt før du kommer hit og slenger problemene dine opp i trynet på oss...

 

Her er tråden...

 

MarcelSB

 

For det første har jeg hatt et nettverk med ellve misfornøyde brukere oppi trynet i to døgn nå og trenger derfor raskt en løsning. For det andre vet jeg godt om den tråden, det er jeg som startet den. For det tredje spurte jeg i den tråden om IP adresser. Det jeg nå spør om MAC adresser, altså noe helt annet. Altså har du ingen grunn til å være hverken sur eller frekk :grumpy:

Lenke til kommentar
Det er en tråd ute om akkurat det samme temaet. Det hadde vært fint om du gadd å søke litt før du kommer hit og slenger problemene dine opp i trynet på oss...

 

Her er tråden...

 

MarcelSB

 

YO SMARTEN!

Det var du som VALGE og gå inn på DENNE posten. Han SLENGDE den ikkje oppi trynet ditt. Dessuten er denne søk funksjonen på forumet her så bort på jordet at det går ikkje ann og beskrive det.

 

Kva med og finne ein litt finere tone neste gang du skal leike politi og sei FYYYYYY???

 

Yikes...

Lenke til kommentar
For det første har jeg hatt et nettverk med ellve misfornøyde brukere oppi trynet i to døgn nå og trenger derfor raskt en løsning. For det andre vet jeg godt om den tråden, det er jeg som startet den. For det tredje spurte jeg i den tråden om IP adresser. Det jeg nå spør om MAC adresser, altså noe helt annet. Altså har du ingen grunn til å være hverken sur eller frekk

 

Haha, da har jeg driti meg ut!!! :roll:

Var ikke meninga å være frekk...

Kanskje det var jeg som burde søkt litt ekstra???

 

Beklager :wink:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
YO SMARTEN!

Det var du som VALGE og gå inn på DENNE posten. Han SLENGDE den ikkje oppi trynet ditt. Dessuten er denne søk funksjonen på forumet her så bort på jordet at det går ikkje ann og beskrive det.

 

Kva med og finne ein litt finere tone neste gang du skal leike politi og sei FYYYYYY???

 

Yikes...

 

Er helt enig med deg! Jeg hadde ikke trengt å skrive det der!!!

Men hvis du syns det er dumt av meg å være frekk, så trenger du vel ikke være frekk tilbake...

 

Syns heller ikke det er noe i veien med søkefunksjonen :shrug:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
Som overskriften spør, hvordan kan jeg finne MAC-adressen til både linux og windows maksiner på LAN? Trenger å vite dette for å gi dem permanente IP adresse fra et Netopia modem.

Broadcast ping etterfulgt av arp:


ping xxx.xxx.xxx.255

arp -an

Der du bytter ut xxx.xxx.xxx med adressa til subdomenet ditt. Feks om maskinen din bak netopia-routeren har 10.24.44.44 så pinger du 10.24.44.255.

 

Hvorfor liker du ikke DHCP-adressen fra netopia-routeren, forresten?

Lenke til kommentar
Det er en tråd ute om akkurat det samme temaet. Det hadde vært fint om du gadd å søke litt før du kommer hit og slenger problemene dine opp i trynet på oss...

 

Her er tråden...

 

MarcelSB

 

ja ja, du er jaggu en fin kar her på forumet som er til god hjelp.

Lenke til kommentar
Det er en tråd ute om akkurat det samme temaet. Det hadde vært fint om du gadd å søke litt før du kommer hit og slenger problemene dine opp i trynet på oss...

 

Her er tråden...

 

MarcelSB

 

ja ja, du er jaggu en fin kar her på forumet som er til god hjelp.

 

Nå har han allerede skrevet at han har beklaget det (i to postinger). Så da er det vel ikke noe poeng i å henge seg noe mer opp i det?! Han har sikkert lært sin lekse :-) Søk litt i forumet, og du finner nok ut at MarcelSB er veldig behjelpelig (når det ikke stilles alt for dumme spørsmål :-)).

Lenke til kommentar
YO SMARTEN!

Det var du som VALGE og gå inn på DENNE posten. Han SLENGDE den ikkje oppi trynet ditt. Dessuten er denne søk funksjonen på forumet her så bort på jordet at det går ikkje ann og beskrive det.

 

Kva med og finne ein litt finere tone neste gang du skal leike politi og sei FYYYYYY???

 

Yikes...

 

Er helt enig med deg! Jeg hadde ikke trengt å skrive det der!!!

Men hvis du syns det er dumt av meg å være frekk, så trenger du vel ikke være frekk tilbake...

 

Syns heller ikke det er noe i veien med søkefunksjonen :shrug:

 

MarcelSB

 

:lol::lol::lol: Nei, har du bæsja på deg må du tåle litt skjenn ass... :lol::lol::lol:

Lenke til kommentar

Skal sjekke ut metoden din imorra ibrotha. Er forsåvidt ikke noe galt med DHCP-adressen til Netopia. Jeg trenger i utgangspunktet litt verktøy for å fikse følgende problem. Har uansett funnet hvilken maksin det er som forårsaker problemet. I Netopia menyen valgte jeg å eksludere problem-maskinen IP. Jeg trodde jeg da stengte linja for brukeren, men alt jeg gjorde var å fjerne IP'en fra mulig IP'er som kan deles ut av routeren. Tenke jeg skulle gjøre den tilgjenglig igjen. Men fikk da beskjed om at den måtte kobles mot en MAC adresse.

 

Ellers er du tilgitt MarcelSB! Og det er fint om dere andre kan holde seg til tråden istedet for å sprute rundt med tennvæske.

Lenke til kommentar

Med et så "komplisert" opplegg kan du vurdere å sette inn en linuxbox mellom netopia routeren og resten an LANet. Da kan du også lage et internt domene, sette opp wins server (vha Samba), dns server og ha bedre kontroll over DHCP serveren.

 

Og dersom du virkelig ønsker en utfordring kan du kikke på "Traffic Shaping" muligheter i IP-tables for å se om du kan sikre at ikke nedlastning går utover pingen til de som spiller (vet ikke helt om dette er mulig, men jeg har en mistanke).

 

Selvfølgelig bare dersom du faktisk synes det er artig å tukle med slike ting :)

Lenke til kommentar
Joda, vi har hatt en smoothwall. Men vi fjerna den for noen dager siden, slik at vi kan opprette FTP. Dette blir litt vanskelig å gjennomføre med to brannmurer.

 

ftp tjener trenger vel ikke ligge bak brannmuren?

Sett opp tjenere forran brannmuren. Klientmaskiner bak.

Lenke til kommentar
Joda, vi har hatt en smoothwall. Men vi fjerna den for noen dager siden, slik at vi kan opprette FTP. Dette blir litt vanskelig å gjennomføre med to brannmurer.

 

Hvorfor er det vanskelig? Er ikke det bare å forwarde porten i den første brannmuren til den andre brannmuren, også sette opp ftp-service på den maskinen til å sende requesten videre til riktig maskin, eventuelt forwarde porten en gang til? Med xinetd så skal det så vidt jeg har forstått bare være å konfigurere ftp-service paa brannmur nr.2 til å sende request videre til riktig ftp server.. Eventuelt hvis det er mulig sette ftp-serveren mellom de to brannmurene slik som lif sier..

 

EDIT:

 

man xinetd

 

Der leser du deg frem til hvordan du skal forwarde ftp-service i brannmur nr 2 slik at den sender request fra brannmur1 som igjen har fått en request fra verdensveven, sender den videre til ftp-serveren som står sammen med klientene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...