Gå til innhold

Hvor mye tjener kirurger?


pfa87

Anbefalte innlegg

Det jeg sikter til er at det koster helt vanvittig mye å være innlagt i USA om man ikke er forsikret. Er visstnok snakk om tusenvis av dollar i døgnet. Mulig den faktiske kostnaden er like høy eller høyere i Norge, ikke vet jeg.

 

Koster 60.000kr å være innlagt ett døgn på norsk sykehus. Ikke billig nei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Noen som vet noe om du kan ta turnus+jobbe på sykehus i USA med norsk medisinutdanning?

Det virker jo sannsynlig, men er det noen som har gjort det?

 

Det er fullt mulig, men krever litt jobb og forbedredelse. Turnus vil jeg anbefale å ta i Norge, for å få norsk legeautorisasjon. Deretter kan du flytte og jobbe i USA.

 

For å jobbe i USA må man vanligvis ta USMLE (United States Medical Licencing Exam), samme eksamen som amerikanske medisinstudenter tar. Denne kan du ta under studiet i Norge eller under norsk turnus. Bare ta kontakt hvis du lurer på noe mer, jeg er medisinstudent på 2. året.

 

Og ja, det er noen som har gjort det, blant annet han her: http://www.dagbladet.no/tv/index.html?clipid=29166

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar
Noen som vet noe om du kan ta turnus+jobbe på sykehus i USA med norsk medisinutdanning?

Det virker jo sannsynlig, men er det noen som har gjort det?

 

Det er fullt mulig, men krever litt jobb og forbedredelse. Turnus vil jeg anbefale å ta i Norge, for å få norsk legeautorisasjon. Deretter kan du flytte og jobbe i USA.

 

For å jobbe i USA må man vanligvis ta USMLE (United States Medical Licencing Exam), samme eksamen som amerikanske medisinstudenter tar. Denne kan du ta under studiet i Norge eller under norsk turnus. Bare ta kontakt hvis du lurer på noe mer, jeg er medisinstudent på 2. året.

 

Og ja, det er noen som har gjort det, blant annet han her: http://www.dagbladet.no/tv/index.html?clipid=29166

 

Hva slags eksamen er det? Er det samme eksamen som vi må ta i 6. klasse, eller er det mer basalfagorientert?

Lenke til kommentar
Noen som vet noe om du kan ta turnus+jobbe på sykehus i USA med norsk medisinutdanning?

Det virker jo sannsynlig, men er det noen som har gjort det?

 

Det er fullt mulig, men krever litt jobb og forbedredelse. Turnus vil jeg anbefale å ta i Norge, for å få norsk legeautorisasjon. Deretter kan du flytte og jobbe i USA.

 

For å jobbe i USA må man vanligvis ta USMLE (United States Medical Licencing Exam), samme eksamen som amerikanske medisinstudenter tar. Denne kan du ta under studiet i Norge eller under norsk turnus. Bare ta kontakt hvis du lurer på noe mer, jeg er medisinstudent på 2. året.

 

Og ja, det er noen som har gjort det, blant annet han her: http://www.dagbladet.no/tv/index.html?clipid=29166

 

Hva slags eksamen er det? Er det samme eksamen som vi må ta i 6. klasse, eller er det mer basalfagorientert?

 

USMLE består av step 1, 2 og 3. Step 1 inneholder anatomi, fysiologi, biochem, mikrobiologi, patologi og farmalogi.

Amerikanske studenter tar denne vanligvis på slutten av 2. året sitt.

 

Step 2 består av CK og CS, clinical knowlegde og clinical skills. CK tar for seg indremedisin, kirurgi, pediatri, psykiatri osv. Clinical skills består av skuespillere som spiller pasienter, og så skal man tar opp anamnese, teste klinikk og finne diagnoser.

 

Step 3 vet jeg ikke så mye om, men den tas vanligvis etter "intern year" dvs etter amerikansk turnus.

 

Såvidt jeg vet pleier man å ta step 1 og 2 før man drar til USA, og step 3 etter å ha vært der i ett år. Karakteren på step 1 og 2 kan være avgjørende for hvilken jobb/spesialitet man får i USA.

 

Tror eksamenene er ganske arbeidskrevende, det er vanlig å sette av noen uker, opptil en måned til forbedrelse foran hver del. Dette kan man f. eks gjøre i ferier eller lignende perioder.

 

Studerer du medisin?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
ah, ok, muligens hjernekirurgi jeg tenkte på

 

men er nok bra betalt for å blåse opp puppene til kjendiser ;)

 

Gammel post, I know.

 

Nevrokirurgi er også en egen spesialitet, akkurat som plastikk og generell kirurgi. Kanskje du tenkte på hjerte- og karkirurgi eller noe i den dur?

 

Og jeg synes for så vidt det er rart at hjernekirurger ikke tjener mer.. De har jo en meget krevende jobb, og det er bare 55 praktiserende nevrokirurger under 70 år i Norge, i følge Legeforeningen.

Lenke til kommentar
Det jeg sikter til er at det koster helt vanvittig mye å være innlagt i USA om man ikke er forsikret. Er visstnok snakk om tusenvis av dollar i døgnet. Mulig den faktiske kostnaden er like høy eller høyere i Norge, ikke vet jeg.

 

Koster 60.000kr å være innlagt ett døgn på norsk sykehus. Ikke billig nei.

 

Er det så mye for å ligge på sykehus her uten forsikring? Eller med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...