Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vista 64-bit booter ikke med mer enn 4gb ram

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Har en nylig bygget pc som jeg har litt problemer med angående Vista Home Premium 64-bit.

Den vil boote om jeg har 4gb ram i pcen, men om jeg har 6gb eller 8gb så booter den halvveis opp. Altså jeg får blue screen of death i et halvt sekund og deretter så restarter pcen seg og repeterer dette.

Hjelp er alltids velkommen. :)

Kan tilføye at jeg har testet hver eneste rambrikke, en etter en. De fungerer som de skal, utnom når alle 4 sitter i.

Endret av simensk
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan og hende hovedkortet trenger meir guffe for å drive 4 rambrikker skikkelig. Prøv å øke spenninga på RAM litt. (I bios). Alternativt øke Nortbridge-spenninga litt og.

Skrevet

Godt poeng.

Kjør Memtest 86 v 2.01 med alle minnebrikkene i, får du feil så kan du kanskje finne fram om det er en slot eller kombinasjonen av 4 brikker.

om det er hk som ikke takkler det så kan det være at du trenger litt mer volt på NB eller Sb.

Skrevet

Kunne også være interessant å vite hvilken innmat det er du sitter på. De fleste HK jeg kjenner til starter opp fint på egenhånd uten at man skal tukle med volt o.l. - med mindre det er et nForce-kort du sitter med da.

Skrevet

Prøv å boote med en CD med Ubuntu 64-bit uten å installere.

Ikke fordi Linux er noe bedre eller verre enn Windows, men fordi det er noe helt annet og hvis Ubuntu fungerer så er det et software (Windows/driver etc) problem, men hvis ikke så er det hardware.

Alltid mye lettere å finne feilen når man har avgrenset det litt.

Skrevet

Sjekket om det er noen bios oppdateringer til ditt hovedkort.

Kjører 8GB ram selv og har ikke hatt noe problem.

Kan også være at en av brikkene er defekt.Mest sannsynlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...