Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dataen fryser helt plutselig


Anbefalte innlegg

Siden igår kveld har dataen fryst seg 3 ganger, har aldri skjedd før detta.

 

Det som skjer er at når som helst fryser alt seg, skjermen står der den er, kan ikke trykke ctrl-alt-delete eller noe. Laseren i musa slokker, eventuelt lyd fra musikk stopper.

 

Har ikke anelse hva det kan være, pcen er vel et par år gammel, selv om HD og rambrikkene er fra forrige jul.

 

Noen tips om hva det kan være, om det kan fikses? Skal ha ny pc rett etter jul, men trenger denna sårt til den tid..

 

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det kaldt i rommet? :p

 

Klarte ikke dy meg... Hehehe.

 

Jeg ville nok også ha testet strømforsyningen. Hvis du ikke har noen spesielt effektkrevende pc så kan du jo bare teste med en hvilken som helst strømforsyning, så lenge den har tilkoblingene du trenger. Siden pcen er et par år gammel, og en shuttle er jo ikke akkurat stor, så kan det jo være at den blir varm.

Endret av Celeb0rn
Lenke til kommentar
Er det kaldt i rommet? :p

 

Klarte ikke dy meg... Hehehe.

 

Jeg ville nok også ha testet strømforsyningen. Hvis du ikke har noen spesielt effektkrevende pc så kan du jo bare teste med en hvilken som helst strømforsyning, så lenge den har tilkoblingene du trenger. Siden pcen er et par år gammel, og en shuttle er jo ikke akkurat stor, så kan det jo være at den blir varm.

 

 

Hvor kaldt snakker vi :p? står jo ved vinduet, men blir nok ikke mindre enn 17 grader. Har ikke sjekka tempen i rommet når det skjer.

 

Hvordan teste dette, det kommer jo helt random ? og i tillegg har jeg en barebone, så det er ikke bare bare... :p Varme tror jeg heller egentlig ikke, den har vært i mye varmere omgivelser der jeg bodde før.

Lenke til kommentar

En pc med ett skjermkort trekker veldig skjelden over 5-600 watt. Og da er det med 3-4 disker, 6-7 vifter og et rått grafikkort. Så med mindre du har 8/9/200 GTX eller HD38xx/48xx serien så kan du nok teste med strømforsyninger helt ned i 400 watt som vil fungere bra. Det at pcen fryser pga kulde er jo i seg selv bare bra, så lenge den ikke står fuktig til... Det var mest ment som en spøk, men det skjønte du vel. :) Noe som kanskje er enkelt å sjekke (vet ikke hvordan man demonterer den shuttle'n du har) er jo om kjølepastaen på cpuen har tørket opp. Dette vil jo da gjøre at kjøleren ikke blir effektiv nok. Hvis du går i bios så får du jo også et hint av hva temperaturen er.

Lenke til kommentar

Har du sjekket med Memtest86+? Det bør du prøve ut, så klarer du å se om maskinen "regner rett".

 

Men iallefall, memtest kan ikke brukes hvis det er snakk om strømforsyningstrøbbel. Da kan også mt varsle om feil med minnet selv om det i virkeligheten er strømforsyninga som ikke er god.

 

Og det holder ikke bare å se på spenningsverdier i bios, for spenningsmåleren er blind for evt rippelspenning - slik at bare ved å teste med en NY og fungerende strømforsyning i en tid kan du klare å finne ut av om det var strømforsyningen som var dårlig.

 

Evt hvis du er i stand til å fjerne lokket på strømforsyningen så kan du kanskje klare å se om kondensatorne er defekte. For mer info, sjå her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...