Gå til innhold

Znote 6615WD oppgradering

Oter08

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Tenker på å oppgradere Zeptoen som jeg kjøpte i begynnelsen av 2007, og lurer derfor på hva slags erfaringer andre som evt. eier en sånn maskin har med dette. Hva kan jeg oppgradere selv, hvilke komponenter bør jeg bruke osv.

Specs (uforandret siden kjøpet i 07)

Intel Core 2 Duo T7600 @ 2.33 Ghz

2x1024 MB Kingston RAM-brikker @ 667 Mhz

SATA HDD av ukjent merke, 100 GB @ 7200 rpm

Nvidia GeForce Go 7600 m. 512 MB dedikert grafikkminne

DVD-RW (SATA grensesnitt) stasjon

Standard 6-cellers batteri fra Zepto

Noe viktig info utover det som jeg har glemt å nevne? Forøvrig har den også PCMCIA utvidelsesspor og en WSXGA+ skjerm med oppløsningen 1680x1050. Laptopen kjører Vista Home Premium 32bit. Noe å tjene på en oppgradering til 64bit?

Om det er noe jeg skal klage på ytelsesmessig, så må det være at jeg etter en stund (ikke spesielt lang tid) begynte å oppleve litt støy fra hodetelefon-inngangen på maskinen. Lydkortet skal visst være ganske greit. Noen som har opplevd/har klart å fikse dette?

Jeg takker for alle svar (eller forsøk på dem) på forhånd. Har noen en idé om hva som kan oppgraderes, hvordan lydproblemet kan fikses, eller rett og slett bare har erfaring(sråd) etc. så kom for all del med dem :)

Oter08

Endret av Oter08
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maskinen din er ganske toppet ut fra før av, så det er ikke mye å oppgradere. Men 4GB ram ville jo ikke vært å forrakte, og koster ikke mange hundrelappene nå om dagen. Du får jo også harddisk opp i 500GB nå om dagen, og pga økt datatetthet vil den være raskere enn din nåværende selv om den snurrer på "bare" 5400rpm.

Er du forresten sikker på at det DVD-brenneren din kobles til via SATA? Trodde PATA fortsatt var gjeldende for optiske drev på bærbare på den tiden der...

Du beskriver ikke "støyen" fra lydutgangen din særlig nøye, så det er litt vanskelig å si noe. En vill gjetting fra min side ville vært jordfeil/jordsløyfe/nettstøy. Hvis så er tilfelle skal støyen ikke være der når maskinen kjøres på batteri, dvs med nettadapteren frakoblet.

Skrevet
Maskinen din er ganske toppet ut fra før av, så det er ikke mye å oppgradere. Men 4GB ram ville jo ikke vært å forrakte, og koster ikke mange hundrelappene nå om dagen. Du får jo også harddisk opp i 500GB nå om dagen, og pga økt datatetthet vil den være raskere enn din nåværende selv om den snurrer på "bare" 5400rpm.

Er du forresten sikker på at det DVD-brenneren din kobles til via SATA? Trodde PATA fortsatt var gjeldende for optiske drev på bærbare på den tiden der...

Du beskriver ikke "støyen" fra lydutgangen din særlig nøye, så det er litt vanskelig å si noe. En vill gjetting fra min side ville vært jordfeil/jordsløyfe/nettstøy. Hvis så er tilfelle skal støyen ikke være der når maskinen kjøres på batteri, dvs med nettadapteren frakoblet.

Da blir det iallefall RAM-oppgradering i nærmeste fremtid :p Ang. skifte av harddisk lurer jeg på hva slags ytelsesforskjeller det vil være mellom en 500 GB @ 5400rpm og en 320 GB @ 7200 rpm fra for eksempel Western Digital. Har ca. 10 TB i ekstern lagring fra før av, så går nok for den beste ytelsen fremfor den største lagringen. Noen som vet om det finnes 500 GB'er @ 7200rpm ennå?

Er ganske sikker på at DVD-brenneren har SATA-grensesnitt ja, så den kan evt. oppgraderes til en optisk Bluray-stasjon med samme standard.

Ang. støyen er jeg sikker på at den ikke har noe med de årsakene du nevner å gjøre. Har prøvd så og si "alt", så det kan ikke være det som er problemet. Lyden er som en summing i bakgrunnen, men varierer også mellom høy og lavfrekvent "biiping". I tillegg høres det temmelig godt når (jeg antar at) HDD'en "starter". Det beste hadde egentlig vært om noen kjente til et program som var i stand til å fjerne slik støy, men selv har jeg ikke kommet over noe. Det er blitt så irriterende etter hvert, at jeg vurderer å kjøpe et PCMCIA-lydkort fra Creative.

Uansett takker jeg for innspill, og håper fortsatt på idéer og forslag :!:

Oter08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...