Gå til innhold

Kjøpte ny 5310 - Fikk med feil batteri i esken?


IwwY^^

Anbefalte innlegg

Heisann. Av emnetittelen fortsetter jeg:

Kjøpte en ny 5310 via en nettbutikk i forrige uke. Mobilen var en gave til dama, så vi var jo ganske raskt ute med å prøve å få den i gang. Det som slo meg da var at batteriet ikke passet. Sjekket så at batteriet som fulgte med var et såkalt BL-5C batteri. Ved å sjekke på esken samt. forhandlerens hjemmeside så jeg raskt at batteriet som skulle følge med var ett som het BL-4CT. Hva er mine rettigheter her? Jeg kan jo neste ikke sende inn igjen hele telefonen og vente godt over en uke på en ny, det ødela jo hele gave ideen som jo var til en bursdag. Ble svært overrasket og visste ikke helt hvordan dette kunne skje, da esken var forseglet fra Nokia sin side. Er jeg pent nødt til å kjøpe nytt batteri, uten noen form for erstatning?

 

Mvh Even

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har full krav på å få byttet produktet. Kan ikke kalle det erstatning, for det har du ikke krav på. Men du har full bytterett i denne saken. har du kjøpt den via nettet, sender du e-post hvor du forklarer saken og spør om du må sende inn hele telefonen, eller om det holder at du sender inn selveste batteriet. Er den kjøpt i butikk, tar du med deg telefonen og får nytt batteri eller ny telefon. Du vil muligens støte på litt motstand, er bare for deg å være sta. Husk høfflig, saklig og sta, ikke bruse inn i butikken som en sur drittsekk og slenge med leppa.

Lenke til kommentar

Det går som en DOA sak. Iogmed telefonen har mangler. DOA har en tidsfrist på en uke så får du byttet ut varen uten diskusjon (sett at den er kun tatt ut av esken, prøvd og så lagt ned igjen).

 

Er iallefall prosedyren jeg hadde gjort på telefonen. Dog jeg jobber i butikk med kjøp over disk.

Lenke til kommentar
Men han skriver at han kjøpte den på nettet! Og må fikse det før dama har bursdag!

 

Lever den inn til et Nokia Serviceverksted. De som håndterer DOA saker.

 

EDIT: Her i Ålesund håndterer iallefall Tafjord Kommunikasjon DOA saker. (de som fikser mine DOA saker).

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Du har absolutt din fulle rett å få byttet batteriet, men det trenger vel egentlig ikke være så vanskelig å få til. Denne kan behandles som en DOA rutine av selger (dette har man ikke krav på), i slike tilfeller vil selger kunne bytte hele salgspakken i sin helhet.

 

MEN; det kan komme litt ann på hvor medgjørlige leverandøren til selgeren er, optimalt sett bør butikken ganske enkelt kunne sende deg BARE et batteri, mot at du sender det batteriet du har fått feilaktig tilbake (tipper at butikkens medgjørlighet blir noe opp til leverandøren).

 

OM denne skulle bli godkjent som DOA kan det tenkes at selger vil tilbakeholde den nye telefonen til den er bekreftet godkjent DOA hos serviceverksted, så alt handler egentlig om selgers kommunikasjon mellom serviceverksted OG kundeservice.

 

Alfa og omega er å kontakte selger og forklare problemet, mulig dere kommer til en rask løsning :)

Lenke til kommentar

Om du møter på motstand så drar du bare fram forbrukerkjøpsloven §§ 15 og 16:

 

§15:

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde [...] som følger av avtalen.

 

- Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen [...] passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til.

 

§16:

 

- Tingen har en mangel dersom [...] den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

 

Altså, jeg vil si at en mobil skal kunne brukes som en mobil (kan ikke det uten batteri. Derfor kan du kreve:

 

- Retting og / eller omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

- Prisavslag etter § 31

- Heving etter § 32

 

De fleste butikker vil nok bare være hjelpelige, så du trenger sikkert ikke loven.

 

Men den er grei å ha, når du støter på en eller annen sta tulling.

 

Glemte å legge til: Det er selgeren som i aller siste rekke bestemmer hvordan saken skal utbedres, men det må være en av de nevnte måtene. omlevering er vel det mest normale alternativet. :)

Endret av FAlbert
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke gjøre det enkelt og stikke innom en butikk som forhandler Nokia og spørre om de vil bytte batteriet for deg?

 

Vi gjorde dette til stadighet for kunder når jeg jobbet på Elkjøp. God service er god service, uansett hvor kunden har handlet vil han forbinde deg med god service.

 

Støtter denne.

Lenke til kommentar

Som nevnt flere ganger her, er dette ikke noe problem i det hele tatt. Det trenger heller ikke behandles som DOA, så du trenger ikke bry deg med disse syv dagene som også har blitt nevnt. Du kan enten gå til en forhandler og spør om å få bytte, eller kontakte nettbutikken og be dem sende et BL-4CT + pakkseddel så du kan få sendt inn BL-5C-batteriet til dem igjen.

 

Dette løser seg ved en telefonsamtale. Er telefonen kjøpt på Telenor.no eller djuice.no, kontakter du nærmeste Telekiosk :)

 

Lykke til,

mvh Pål

Lenke til kommentar

Jeg må bare si... Er_det_mulig!!!

 

Folk som går rundt med en holdning som sier at her blir det trøbbel, så det er kanskje best at jeg forbereder meg på bråk, er oftest de som ender opp i trøbbel...

 

Hva er poenget med å lage an sak av dette på forumet. Og hva er poenget med Amobil's tabloidisering av dette?

 

Ta nå å ring den du har handlet med og kom heller tilbake dersom det skulle dukke opp problemer. De aller fleste forhandlere har vært borti lignende. Du får nok neppe problemer med dette!

Lenke til kommentar
Folk som går rundt med en holdning som sier at her blir det trøbbel, så det er kanskje best at jeg forbereder meg på bråk, er oftest de som ender opp i trøbbel...

 

Hva er poenget med å lage an sak av dette på forumet. Og hva er poenget med Amobil's tabloidisering av dette?

 

Word og amen :)

Lenke til kommentar

Ettersom den er kjøpt på nettet, og dama di har bursdag om under en uke (virker det som), så kan du benytte deg av 14-dagers angrerett.

 

Med denne metoden må du dessverre betale frakt totalt tre ganger. Kjøp ny på nettbutikken og få den innen et par dager, og send tilbake den andre telefonen for full refundering (minus frakt).

Lenke til kommentar

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor alle her maser og angrerett, DOA etc.

Hvorfor ikke bare ringe eller sende en mail og forklare situasjonen? Da vil butikken helt sikkert være mye mer behjelpelig og sender sikkert bare et batteri, i motsetning til om du bruker angreretten og må sende inn hele produktet.

Lenke til kommentar

Som forhandler ser eg ikkje problemet, og eg kan aldri sjå at nokon andre butikkar i bransjen kan sjå dette som noko problem.

 

Dette er eit bytte av ei vare 1 mot 1, med samme kost. Eg trur kanskje eg hadde vert grei og bytta kostnadsfritt til ein random kunde som hadde stukke innom butikken min og hatt dette problemet etter å ha handla på nett. Slikt småplukk som egentlig ikkje er mitt bord, men som ikkje koster meg veldig mykje kjem såklart ofte an på holdninga til kunde ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...