Gå til innhold

Vondt under foten, forklaring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet ikke om det er rett forum. men eg har begynt med Styrketrening for ca 2 mnd siden. Nå har eg begynt å jogget for 2 uker siden. men klarer ikke å jogg lenge pga får "brenning" under foten. Klarer ikke å jogge med det. Umulig. Derfor lurte eg på om noen visste hva dette kan være--

 

Hvor mye løper du av gangen? har du løpt mye før, eller vært i mye aktivitet hvor løping var en stor del av aktiviteten e.l.?

 

Hvis du starter plutselig med høy intensitivitet på løping uten at foten din er vant med det kan denne smerten være trykksmerter. Man får det ofte når foten blir belastet med mye press over en kort periode og du ikke er vant med det. Veldig vanlig på lange masjer i militær sammenheng o.l. Men vet jo ikke om dette er trykksmerter ettersom jeg ikke aner hvordan aktivitet du var i før du begynte å jogge, eller hvor mye du løper. Men løper du på "Mølle" eller i skog, hardt eller mykt underlag? Hvordan sko har du? Er det gym sko fra steinalderen?

 

I såfall er det noe du må tilvende foten, hjelper med gode sko (gjerne med noen form for demping). Å løpe på mølle er høy belastning på fot og ben generelt så vær forsiktig med hvor mye du tid du tilbringer på den i starten.

 

Hvis plagene ikke forsvinner etter rimelig tid (altså etter kort periode med hvile) vil jeg anbefale deg å oppsøke lege. Jeg har verken kompetanse eller grunnlag til å gi deg noen diagnose. Dette er kun en antagelse fra min side.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er rett forum. men eg har begynt med Styrketrening for ca 2 mnd siden. Nå har eg begynt å jogget for 2 uker siden. men klarer ikke å jogg lenge pga får "brenning" under foten. Klarer ikke å jogge med det. Umulig. Derfor lurte eg på om noen visste hva dette kan være--

 

Hvor mye løper du av gangen? har du løpt mye før, eller vært i mye aktivitet hvor løping var en stor del av aktiviteten e.l.?

 

Hvis du starter plutselig med høy intensitivitet på løping uten at foten din er vant med det kan denne smerten være trykksmerter. Man får det ofte når foten blir belastet med mye press over en kort periode og du ikke er vant med det. Veldig vanlig på lange masjer i militær sammenheng o.l. Men vet jo ikke om dette er trykksmerter ettersom jeg ikke aner hvordan aktivitet du var i før du begynte å jogge, eller hvor mye du løper. Men løper du på "Mølle" eller i skog, hardt eller mykt underlag? Hvordan sko har du? Er det gym sko fra steinalderen?

 

I såfall er det noe du må tilvende foten, hjelper med gode sko (gjerne med noen form for demping). Å løpe på mølle er høy belastning på fot og ben generelt så vær forsiktig med hvor mye du tid du tilbringer på den i starten.

 

Hvis plagene ikke forsvinner etter rimelig tid (altså etter kort periode med hvile) vil jeg anbefale deg å oppsøke lege. Jeg har verken kompetanse eller grunnlag til å gi deg noen diagnose. Dette er kun en antagelse fra min side.

 

Lykke til

 

Takk for svaret. Kan jo svare litt på spørsmålene dine. Skoene mine er helt nye. Koster meg 700kr. Jogge på Asfalt ute. Har aldri jogget noe særlig før nå. Så kan være trykksmerter. Skal jogge i morgen og så kan jo se om eg klarer lengre da. Synes det gikk litt lengre tid enn det pleier i dag. Men utrolig vondt. Nettsom en strekk under foten. Klarer ikke å gå skikkelig en gang når du får det.

Lenke til kommentar

Hvis det er trykksmerter skjønner jeg veldig godt hvordan du har det. Men det går over etter en liten stund med småmasasje og hvlile eller?

 

Det hjelper å løpe på mykt underlag hvertfall. Asfalt smeller godt på hvert slag og kan gi deg slitasjesmerter i både foten og kneet. Jeg hater å løpe på asfalt generelt, men smak og behag. Får håpe det blir bedre da :)

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er rett forum. men eg har begynt med Styrketrening for ca 2 mnd siden. Nå har eg begynt å jogget for 2 uker siden. men klarer ikke å jogg lenge pga får "brenning" under foten. Klarer ikke å jogge med det. Umulig. Derfor lurte eg på om noen visste hva dette kan være--

 

seriøst?! sånn sterk murring på innsiden, under foten? jeg får det samme avogtil!

 

Vet ikke om det er rett forum. men eg har begynt med Styrketrening for ca 2 mnd siden. Nå har eg begynt å jogget for 2 uker siden. men klarer ikke å jogg lenge pga får "brenning" under foten. Klarer ikke å jogge med det. Umulig. Derfor lurte eg på om noen visste hva dette kan være--

 

seriøst?! sånn sterk murring på innsiden, under foten? jeg får det samme avogtil!

Lenke til kommentar

du kan jo prøve å ta deg litt fri fra joggingen?

jeg har hatt trykkskader under foten noen ganger, det eneste som funka for min del var å være mindre aktv ett par dager, jeg hadde gjerne slike skader/smerter under mesteparten av øvelsen, til det ble helg og jeg var i lite fysisk aktivitet.

 

men, høres merkelig ut at du får det så raskt, jeg fikk det etter minst 10 timer masj med alt for mye vekt på ryggen.

 

ta deg 3 dager fri fra all trening og jogging, har det ikke blitt bedre da, så stikk til legen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...