Gå til innhold

[LØST] Speilrefleks - Temperaturer?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har et Sony A200 som nettop er kjøpt, og jeg lurer på:

Hvordan temperaturer tåler et "vanlig" Speilreflakskamera?

Er det noe i objektivet som ikke tåler for høye/lave temperaturer?

Blir bildekvaltieten den samme?

Nå har jeg primært sett minusgrader å ta bilder i, så det er nok egentlig bare forhold på den blå siden av målestokken jeg lurer på :)

Hilsen Thomas

Endret av Moffe247
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort sett tåler speilreflekskameraer lave temperaturer relativt greit (innen rimelighetens grenser, jeg ville vært forsiktig når man kommer ned under -30). Det største problemet med lave temperaturer er at batterikapasiteten går i dass.

Det du bør være obs på er at det kan være greit å la kameraet både kjøles ned og varmes opp igjen over tid når du tar det med ut i og inn fra kulden. Både for at eventuell termisk sammentrekning og ekspansjon ikke skal gå for fort, og fordi du ved oppvarming risikerer at det oppstår kondens i huset. Gjerne legg kameraet i noe lufttett før du tar det med inn i varmen, og la det nå romtemperatur før du tar det ut igjen.

Skrevet
Stort sett tåler speilreflekskameraer lave temperaturer relativt greit (innen rimelighetens grenser, jeg ville vært forsiktig når man kommer ned under -30). Det største problemet med lave temperaturer er at batterikapasiteten går i dass.

Det du bør være obs på er at det kan være greit å la kameraet både kjøles ned og varmes opp igjen over tid når du tar det med ut i og inn fra kulden. Både for at eventuell termisk sammentrekning og ekspansjon ikke skal gå for fort, og fordi du ved oppvarming risikerer at det oppstår kondens i huset. Gjerne legg kameraet i noe lufttett før du tar det med inn i varmen, og la det nå romtemperatur før du tar det ut igjen.

Høres bra ut! Det blir ikke så mye mer en 20 minusgrader her oppe i/rundt Tromsø.

Takk for raskt svar :)

- Thomas

Skrevet
var vel noen som hadde med seg D2 ned på sydpoen, der blir det jo fort en 30-40 minusgrader. Men nå er jo det et ekstraordinært kamera også da.
D2 med 18-200 VR var visst en kombinasjon som fungerte overraskende bra i følge en eller annen artikkel jeg leste. Rett og slett fordi det å skifte objektiv i -40 var et helvete.
Skrevet
var vel noen som hadde med seg D2 ned på sydpoen, der blir det jo fort en 30-40 minusgrader. Men nå er jo det et ekstraordinært kamera også da.
D2 med 18-200 VR var visst en kombinasjon som fungerte overraskende bra i følge en eller annen artikkel jeg leste. Rett og slett fordi det å skifte objektiv i -40 var et helvete.

Kan jeg levede forestille meg  :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...