Gå til innhold

AOE 2: The Conquerors - kamper via Hamachi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde lenge problemer med AoE over hamachi, og kom ved en tilfeldighet over denne tråden. I denne guiden skal jeg forklare steg-for-steg hvordan spillere med Telenor ADSL kan åpne porter for å bli connectable.

 

Et vanlig nettverk fungerer på denne måten; Modemet mottar internettsignaler, filtrerer dem gjennom en brannmur, sender dem videre til routeren, som filtrerer dem gjennom en brannmur, før den sender dem videre til pcen, som filtrerer den gjennom en brannmur, og tar imot signalene. Det er altså tre brannmurer som blokkerer for spillet vårt.

 

332o5u8.png

 

 

Porter er som dører, som datasignaler går igjennom. Hvis porten Age of empires bruker til å sende datasignaler, er lukket, vil ikke signalene komme frem, og du har ikke muligheten til å spille over internett. Derfor må vi åpne Age of Empires-portene(2300-2400 + 47624), i modemet, routeren og datamaskinen. Allerede her støter vi på et problem: Vårt kjære speedtouch-telenor-modem nekter å videresende flere enn en port av gangen. Altså må vi åpne port 2300,2301,2302 osv helt opp til 2400 manuelt. Det går ikke.

 

Derfor må vi gjøre modemet vårt helt gjennomsiktig, så all data går rett til routeren. Her kommer steg 1.

1.1. Åpne din internettleser, og gå til adressen 10.0.0.138(modemet sin adresse). Ikke ha med www/http/.no

1.2. Trykk på advanced, og gå til DHCP. Her vil du få opp en liste over alle routere som er koblet til modemet. Der skal internadressen til routeren din stå, den er ofte 10.0.0.1 eller 10.0.0.2.

 

240yfk0.png

 

1.3. Kopier adressen til routeren, og gå til NAPT. Trykk på fanen som heter Default server.

1.4. Her skal du fylle inn adressen du netopp fant, og trykke Apply.

 

bitthg.png

 

 

 

 

All datatrafikk går nå direkte gjennom modemet ditt, til routeren. Men det er ikke klart enda! Vi må fortsette videresende portene fra routeren til pcen, og åpne portene i pcen. Hvordan du går frem for routeren din, kommer her, i steg 2.

 

2.1. Desverre har alle forskjellige routere, og jeg kan ikke få med guider for alle. Derimot kan jeg anbefale en fin side, med støtte for alle dagens routere og applikasjoner. www.portforward.com.

Velg din router i listen, og velg Age of empires II som ønsket program. Så fyller du inn din interne ipadresse(følg også instrukser for å skaffe statisk adresse, om nødvendig) - og routeren din er ferdigkonfigurert!

 

Nå går trafikken gjennom modemet, gjennom routeren.. men krasjer rett i din datamaskins brannmur. I dette siste steget viser jeg hvordan du gir Age of empires tilgang i brannmuren, og åpner den nødvendige porten.

 

3.1. Gå til start->kontrollpanel. Hvis du har Windows XP, skal du nå bytte til klassisk visning, ved linken nesten øverst til venstre. Dobbeltklikk på ikonet for Windows brannmur/Windows firewall.

 

 

 

3.2. Gå til fanen unntak, og velg "Legg til program".

 

ifbfbs.png

 

 

3.3. Velg "Bla gjennom"/"Browse", og naviger til mappen du har Age of empires i. Velg filen "age2_x1.exe".

3.4. Gå tilbake til Unntak, og velg "Legg til port". Navn: AoEII, Port: 47624

 

b994jq.png

 

 

 

 

Du er nå klar til å bli med i age of empires-spill over hamachi!

Lenke til kommentar

Resultater av kamp 26 November 2008.

 

 

 

 

- Nr 1:

 

|PwNd|Erling, |PwNd|bLaKsTaR, Duke Alexander vs |TP|Joachim, |TP|Lol-Master, Kristoffer

 

Winner: |PwNd|Erling, |PwNd|bLaKsTaR, Duke Alexander

 

Game: Random map

Location: Black Forest

Size: Giant

Resources: Standard

Reveal map: Normal

Pop limit: 200

 

1-2.jpg

 

2-2.jpg

 

3-2.jpg

 

4-2.jpg

 

5-2.jpg

 

6-1.jpg

 

 

Flott om Nebbdyret legger det inn i førstepost. Ser forøvrig noen nye rekorder. :)

Endret av ekwathne
Lenke til kommentar
Resultater av kamp 26 November 2008.

 

 

 

 

- Nr 1:

 

|PwNd|Erling, |PwNd|bLaKsTaR, Duke Alexander vs |TP|Joachim, |TP|Lol-Master, Kristoffer

 

Winner: |PwNd|Erling, |PwNd|bLaKsTaR, Duke Alexander

 

Game: Random map

Location: Black Forest

Size: Giant

Resources: Standard

Reveal map: Normal

Pop limit: 200

 

1-2.jpg

 

2-2.jpg

 

3-2.jpg

 

4-2.jpg

 

5-2.jpg

 

6-1.jpg

 

 

Flott om Nebbdyret legger det inn i førstepost. Ser forøvrig noen nye rekorder. :)

 

Skal gjøre det nå

 

Nebbdyret

Lenke til kommentar

Skal begynne å sette opp en ukeplan for hver uke, der jeg skriver dag og tid som jeg setter opp en match på. Så kan alle planlegge en tid på forhånd.

 

Folk kan melde seg på kampene ved å sende meg PM eller snakke til meg på hamachi.

 

Edit: "ukeplanen" er nederst på førsteposten, men det kan bli forandringer, får se hva som passer.

 

Nebbdyret

Endret av Nebbdyret
Lenke til kommentar

Resultater av kamp 28 November 2008.

 

 

 

 

- Nr 1:

 

|C3|Rebel, Eirik, Daniel, fargoth VS |PwNd|Erling, Sir Killalot, Petter, Mister Medister

 

Winner: |PwNd|Erling, Sir Killalot, Petter, Mister Medister

 

Game: Random map

Location: Yucatan

Size: Giant

Resources: Standard

Reveal map: Normal

Pop limit: 200

 

1-3.jpg

 

2-3.jpg

 

3-3.jpg

 

4-3.jpg

 

5-3.jpg

 

6-2.jpg

 

 

 

 

Flott om Nebbdyret legger det inn i førstepost.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...