Gå til innhold

[Løst]Hvilket kaliber til småviltjakt og treningsskyting?


Arne

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter å ha vært på småviltjakt noen ganger, og skutt en del med hagle, har jeg etterhvert lyst på en rifle. Den blir mest sannsynlig kjøpt i april - mai.

 

Riflen skal brukes til rype-jakt, harejakt, spurve-jakt, kjøttmeisjakt, og alt av småviltjakt, du skjønner tegninga...

 

Men den bør og kunne brukes til morro/treningsskyting. Jeg har nemlig en hytte, der jeg kan skyte på blink og fugler. Men det kan jeg ikke gjøre dersom det er mye høyere lyd enn luftgevær.

 

Så hvilke kaliber bør jeg vurdere basert på følgende kriterier?

Pris (ammo)

Lyd (med lyddemper)

Småviltjakt

Treningsskyting

 

Med vennlig hilsen

Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare å komme med anbefalinger ja, men husk å grunngi dem!

 

Kaliber jeg har sett på (kommenter de gjerne):

.22

.17hmr

.223

.22wmr

.222

 

 

Ser ut som du trenger 2 børser :)

 

22lr til treningsskyting og smått forefallende jakt som trast, kråke osv der holdet ikke drar mye over 50 m.

 

223 til alt det andre, skyter flatt som pokker og ikke altfor dyr ammo. Har også nok punch for alt opp til rådyr og er vel et av de aller beste kaliber for småvilt hvis du ikke lader selv.

 

Jeg ville sett på Howa fra interarms.no , han er vel den rimeligste i landet på Howa, gav 5500 for min 308 SS med Hogue stokk og Nikko kikkert, ekstremt bra presisjon.

 

Ellers har jeg en Baikal IJ18 i 223, krevde litt arbeid men er nå meget bra og tar kråke og rev på 100-150m uten problemer med den.

Den koster vel under 2k men er enkeltskudd..

Lenke til kommentar
Bare å komme med anbefalinger ja, men husk å grunngi dem!

 

Kaliber jeg har sett på (kommenter de gjerne):

.22

.17hmr

.223

.22wmr

.222

 

 

Ser ut som du trenger 2 børser :)

 

22lr til treningsskyting og smått forefallende jakt som trast, kråke osv der holdet ikke drar mye over 50 m.

 

223 til alt det andre, skyter flatt som pokker og ikke altfor dyr ammo. Har også nok punch for alt opp til rådyr og er vel et av de aller beste kaliber for småvilt hvis du ikke lader selv.

 

Jeg ville sett på Howa fra interarms.no , han er vel den rimeligste i landet på Howa, gav 5500 for min 308 SS med Hogue stokk og Nikko kikkert, ekstremt bra presisjon.

 

Ellers har jeg en Baikal IJ18 i 223, krevde litt arbeid men er nå meget bra og tar kråke og rev på 100-150m uten problemer med den.

Den koster vel under 2k men er enkeltskudd..

Hva syns du om syntetisk stokk vs tre? Jeg har god erfaring med tre fra hagle, selv om det er litt mer arbeid med vedlikehold. Har tilbud om savage arms stevens 200 centerfire med 3-9 kikkert til 5000 i 223, men det er synt. Hvordan er smellet i 223 sammenlignet med f. Eks luftgevær?

Lenke til kommentar
Bare å komme med anbefalinger ja, men husk å grunngi dem!

 

Kaliber jeg har sett på (kommenter de gjerne):

.22

.17hmr

.223

.22wmr

.222

 

 

Ser ut som du trenger 2 børser :)

 

22lr til treningsskyting og smått forefallende jakt som trast, kråke osv der holdet ikke drar mye over 50 m.

 

223 til alt det andre, skyter flatt som pokker og ikke altfor dyr ammo. Har også nok punch for alt opp til rådyr og er vel et av de aller beste kaliber for småvilt hvis du ikke lader selv.

 

Jeg ville sett på Howa fra interarms.no , han er vel den rimeligste i landet på Howa, gav 5500 for min 308 SS med Hogue stokk og Nikko kikkert, ekstremt bra presisjon.

 

Ellers har jeg en Baikal IJ18 i 223, krevde litt arbeid men er nå meget bra og tar kråke og rev på 100-150m uten problemer med den.

Den koster vel under 2k men er enkeltskudd..

Hva syns du om syntetisk stokk vs tre? Jeg har god erfaring med tre fra hagle, selv om det er litt mer arbeid med vedlikehold. Har tilbud om savage arms stevens 200 centerfire med 3-9 kikkert til 5000 i 223, men det er synt. Hvordan er smellet i 223 sammenlignet med f. Eks luftgevær?

 

Har begge deler, egentlig hipp som happ...klart en fin trestokk er finere men jeg ser på mine børser som verktøy :)

 

223 smeller bra, mye mer enn noe luftgevær og betydelig mer enn 22lr men med en bra demper blir det faktisk ikke så ille likevel..

Endret av junkhouse
Lenke til kommentar
Skal du ha noe billig som i tillegg er morsomt å skyte med ville jeg kanskje sett på denne (klikk). Har ingen erfaring med dette våpenet eller merket generelt, men en kapasitet på 15 skudd gir jo visse forventninger. ;)

 

Lykke til!

ville heller si ruger 10/22-kan få 25skudd bananmagasin til denne

 

den marlinen har et tullete rørmagasin som tar år og dager å lade. eneste bra er at den rommer 14skudd

Lenke til kommentar
Høres vel nesten enda bedre ut ja.. :/ Tenkte pris, men den er vel omtrent den samme på geværet du nevner også.

ruger 10/22 koster ca. 2000,-

 

skal kjøpe en selv nå, prøvde den marlinen'en,men syns det rørmagasinet ble så tullete som tidligere nevnt.

 

med en ruger og 25skudd magasin så får du det drittøft. rugeren er også mindre og mer hendig enn marlinen.

Lenke til kommentar

Jeg driver ikke akkurat lovlig jakt, men jeg liker å gå rundt i skogen med gevær og skyte dyr. :)

Jeg skyter alle slags dyr jeg møter, og jeg har prøvd diverse våpentyper. Jeg har etterhvert landet på AG-3.

Jeg vet det høres brutalt ut, men jakt skal jo være moro for ordentlige mannfolk!

Prøv det så vet du hva jeg snakker om!

Lenke til kommentar

du burde være litt stille med å fortelle at du driver ulovlig jakt med ag-3 og skyter på alt som rører seg.

 

ag-3 er strengt forbudt hjemme hos private ved mindre du tilhører hv. som tidligere nevnt på forumet så er besittelse av ulovlige våpen inntil 4år.

 

hvis du vil ha noe for ordentlig mannfolk så kan du dra til midtøsten eller bli med den franske fremmedlegionen.

 

men velkommen til forumet Eivar, selv om jeg gav deg en litt tøff start. håper du forstår.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Spurv og kjøttmeis?

 

 

 

@Eivar:

|edit| Har ingenting med å være et "mannfolk" å gjøre at du skyter dyr bare på gøy.

 

Hadde du vært et mannfolk så hadde du bare skutt dyr du kunne ha brukt som mat. Det du gjør er å oppføre deg som et lite pattebarn som ikke fikk nok pupp i sin barndom

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...