Gå til innhold

Blitz: 550ex eller 430ex II


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har et 1d mkII og har enda ikke gått til innkjøp av blitz. Har tenkt på 580exII men den føler jeg blir for dyr. Har lest litt om 550ex, forgjengeren, og høres ut som dette er en brukbar blitz. Hvilke fordeler/ulemper har denne i forhold til både 580exII og 430exII? 550'n har vel også mulighet til å være master, i motsetning til 430'n.

 

Er 550ex en brukbar blitz, eller burde jeg gå for 430exII evt 580?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan jeg jeg overhodet ikke si hva som er rett for deg, men jeg tenkte og gjorde følgende:

Jeg vurderte 580 EX II og 430 EX II siden disse to er de nyeste fra Canon, og med spesifikasjoner som er bedre enn tidligere modeller. Dette leste jeg meg til. Jeg hadde overhodet ingen erfaring med ekstern blits tidligere, og tenkte at dersom 430 EX II holder i massevis, så er det bare greit, siden det er den billigste. Hvis jeg med tida blir mer avansert, så kan jeg kjøpe 580 EX II i tillegg, og bruke 430 EX II som trådløs slave (det er ikke mulig å bruke 430 EX II trådløst ellers, uten en sak til rundt 2000,-).

 

I tillegg til blitsen kjøpte jeg meg OC-E3, en off-shoe-ledning som gjør at jeg kan være litt mer kreativ, og ha blitsen inntil 60 cm vekk fra huset.

 

Som jeg skrev først, så er det ikke sikkert dette er veien å gå for deg. At du har 1D mkII kan tilsi at du har store planer for foto i fremtiden. Jeg har 30D, og kommer neppe til å gå over til fullformat.

 

Edit: Foreløpig holder 430 EX II sammen med OC-E3 i massevis for meg. Har hatt blitsen i en liten mnd ellernoe.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Står ovenfor samme problemt selv, har tenkt til å bruke blitzen til sports foto og etterhvert kjøpe enda en blitz. Vil det være lurt å kjøpe 550EX´n nå siden den har master ogå kjøpe 430EX senere? eller gå for en 430EX nå og senere en 580EX når økonomien tilsier det?

 

Hva er nypris på 550EX?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...