Gå til innhold

Slutte skole, gjeld


Stubbekropp

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal droppe ut av folkehøgskolen jeg går på ettersom jeg fant ut at dette ikke er noe for meg, selv om jeg har prøvd bytte linje

Skolen er rett og slett så useriøs, uengasjerende og alt sånn,

Gruer meg hver dag til skiten (som liksom skal være ett tenke/friår med litt utfordringer eller noe)

 

Tingen er; Jeg har jo dette studielånet og betale tilbake da

Hvordan er det med det?

 

-Må jeg begynne betale alt med en gang?

sØKER jeg om og ikke begynne betale tilbake alt med en gang?

Jeg skal jo "bare" ta meg litt jobbetid, komme på bedre tanker til jeg vet hva jeg vil videre.

 

 

Hjelp ;(

Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Må jeg begynne betale alt med en gang?

sØKER jeg om og ikke begynne betale tilbake alt med en gang?

Jeg skal jo "bare" ta meg litt jobbetid, komme på bedre tanker til jeg vet hva jeg vil videre.

 

Når du avslutter utdanningen din, er det lurt å si i fra til lånekassen. Rentene på lånet begynner da å løpe og nedbetalingen starter om et halvt år. Hvor lang tid lånet skal nedbetales over, varierer med størrelsen på lånet. Kvartals/månedsbeløpet blir uansett ikke så alt for høyt, så det er ikke noe problem å klare så lenge du har fast jobb.

 

Dersom du ikke får jobb, så er lånekassen veldig greie å ha med å gjøre mtp å kunne utsette betalig osv til du får deg jobb.

 

Beste tipset er vel uansett som plusminus sa: Ta kontakt med lånekassen, så forteller de deg alt du lurer på :)

Lenke til kommentar

Du må ikke betale tilbake studielånet så snart du avslutter utdanning. Du kan for det første melde i fra til Lånekassen om at du er arbeidsledig, og da blir du ikke belastet renter av studielånet.

 

Dersom du rett og slett ønsker å utsette nedbetalingen på studielånet ditt kan du utsette hele lånebeløpet i 3 år, og dersom du kun ønsker å betale halve lånebeløpet, kan du gjøre dette i 6 år. Du trenger heller ikke å oppgi en grunn for utsettelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...