Gå til innhold

Amatør skal ta bryllupsfoto...hjelp!


Anbefalte innlegg

Lang historie kort; Jeg skal delta i et bryllup i utlandet, København, og er bedt om å fotografere brudeparet. De skal ikke benytte annen fotograf enn meg.

Jeg har et Nikon D50 (18-55mm) med Nikon SB-800 blitz. Problemet er at jeg har særdeles liten erfaring med å betjene utstyret, samt liten erfaring med å komponere et bilde.

 

Jeg har 3 uker til å forberede meg som bryllupsfotograf...! :(

 

Hva bør jeg forberede meg på og prioritere? Bør jeg holde meg på Auto, og fokusere på motivet? Bør jeg sette meg inn i de ukjente begrepene; blenderåpning, lukkertid og iso?

 

Setter stor pris på alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at dette er et dristig oppdrag jeg normalt sett ikke ville sagt ja til. Jeg ville heller aldri brukt meg selv som fotograf ved en så viktig anledning.

 

Utfordringen er at bryllupet arrangeres med kort varsel, og brudeparet er av oppfatningen, "godt nok", når det gjelder forventet fotokvalitet. De er fullstendig klar over at jeg ikke har gjort dette tidligere. Samtidig sier de at dersom vi tar 500 bilder, må da noe kunne brukes...

 

Ikke særlig lysten, men hva vet vel jeg...vi kan jo ha flaks med et par bilder...?

Lenke til kommentar

Var det ikke et heller fortvilt brudepar her for litt siden? Noe med en wannabe-pro brudefotograf som mer eller mindre mislyktes totalt med å få minneverdige bilder?

 

Nå ser jo OP helt klart sine egne begrensninger, og ser ikke ut som noen vil anbefalt han å påta seg ansvaret for noe slikt.

 

Be heller brudeparet om å leie inn en profesjonell fotograf for å ta brudebildene, og tilby deg heller å ta bilder av gjester og annet (hvis du vil).

Lenke til kommentar

Husk på at du kun får en sjanse til å gjøre det bra, det er kanskje de viktigste bildene brudeparet kommer til å ha av seg selv gjennom livet. Er det snakk om å fotografere ute? Hva hvis det høljer ned eller snør tett? Hvor skal du da ta bildene?

 

Det ser ikke ut som du verken har lyst eller føler deg komfortabel med oppgaven, så du burde gjøre både deg og brudeparet en tjeneste å si at du ikke vil gjøre det.

Lenke til kommentar

Husk også at ingen her sier du ikke burde gjøre det for å disse deg, men tenk deg situasjonen hvor bruden klikker på deg fordi ingen av bildene du har tatt lever opp til hennes "forventninger"..

 

hva om noe kjipt skjer som brudeparet beskylder deg for å du ender som uvenner med dem.

 

Husk at mange tenker at når noen har dslr så blir bildene bra uansett, hvilket ikke alltid er tilfelle, selv for folk som har brukt kameraet sitt både manuelt og i auto modus...

Lenke til kommentar

De vet hva de går til (fotograf-messig) og er sannsynligvis happy bare de får noen brukendes bilde. Slik høres det i alle fall ut for meg.

Skal ikke legge skjul på at jeg kanskje synest mange hauser bryllupsfoto opp som noe hinsides greier. For noen er det viktig å ha gode! bilder fra bryllupet. De leier en fotograf (med et godt rykte og en god portefølje!!), evt kontakter bekjente med solid fotograferingserfaring.

For veldig mange andre er det mer enn bra nok med situasjonsbilder (vi kaller det gjerne knipse-bilder) av dagen. Bilder til brudebildet går de dog helst i studio for å ta, men jommen er det mange som nøyer seg med ett av 'snappshot-ene' en kompis har tatt også.

 

Gå på det med godt mot. Ta masse bilder, og er du usikker på kamerainnstillinger gjør du definitivt lurest i å bruke automatikken.

Skulle overraske meg stort om ikke de klarer å plukke ut en 8-10% av bildene for å lage et lite album av dagen. Ikke nødvendigvis med 'PRO' kvalitet, men som sagt - for mange, fullt brukbart.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Min søster giftet seg noen måneder tilbake og da fungerte vel jeg som en slags backupfotograf.

De hadde leid inn en proff fotograf til kirke og shoot etterpå, mens jeg hovedsaklig skulle ta bilder under festen. Festlokalene besto av mørke vegger og andre rariteter som gjorde bouncing av blitzlys vanskelig. Desverre så prøvde jeg likevel altfor mye på dette, og resultatet ble ikke veldig bra.

En annen utfordring var bryllupskjolen. Disse er jo som oftest hvite og ganske omfangsrike. Mange av bildene hadde klart å lyse opp bryllupskjolen helt greit, mens alt annet var altfor mørkt etter min mening.

 

Hadde jeg fått til å gjøre ting på nytt ville jeg for det første øvd meg mye på forhånd med blitz, og også kanskje vurdert en softbox eller tilsvarende slik at jeg ikke hadde vært avhengig av å bounce lyset og fortsatt få et brukbart resultat.

Og om du først skal gjennomføre dette så husk nå inderlig på å ha nok(helst litt mer enn det også) minnekort og batterier til både kamera og blitz.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at du må øve deg. Mye.

Jeg vet ikke hvor mye fritid du har men du bør vel helst bruke mest mulig av den i mørke koselige rom med dempet belysning og levende lys. Og fotoapparat.

 

Jeg forstår at det var vanskelig å si nei. Jeg ville kanskje sagt at jeg tar jo med fotoapparatet allikevel.. og om det blir noen gode bilder vil de jo få dem uansett. Men at et slikt oppdrag mest sannsynlig vil ødelegge hele gleden ved å fotografere for meg. Jeg vil jo hele tiden ha i bakhodet at jeg må huske at "nå skal jeg ta gode bilder som skal opp på veggen". Istedenfor at mine erfaringer i å ta bilder, slik jeg liker å ta dem, trer frem vil denne angsten for å feile føre til at hjernen ikke fungerer. Jeg må lese meg opp på dette. Fordi det er et helt nytt felt vil jeg mest sannsynlig gjøre mange feil og fokusere på feil temaer. Ting som jeg normalt ser på som viktig vil bli overskygget av alt dette nye.

Og siden jeg vet dette må jeg lese og øve meg mer. Det blir som en jobb. Om jeg feiler kan det føre til at jeg mister interessen for fotografering fullstendig. Tanken på at også dårlige bilder vil havne på en vegg i 50 år gir meg angst. Enhver som ser dem vil jo få vite at det er jeg som har tatt dem. Og til slutt ville jeg kanskje sagt at det vil føre til at jeg gruer meg til de skal gifte seg.. og det blir jo helt feil. ;)

Lenke til kommentar
Og om du først skal gjennomføre dette så husk nå inderlig på å ha nok(helst litt mer enn det også) minnekort og batterier til både kamera og blitz.

 

Tok bilder i et bryllup i vår (on request for venner). Hadde satt begge batteriene til 1DMark II'en på lading dagen før.

I tillegg til dette kameraet stappa jeg 30d i sekken for sikkerhetsskyld.

 

Dagen etter, da opplegget skulle begynne (vielsen var på en gammel frakteskute ved kysten) - og jeg gjorde meg klar for 'tjeneste', var det bare et stort hull i bunn av 1D'en.Begge batteriene stod fortsatt på lading hjemme.. :ohmy:

 

Det var den dagen jeg fant ut hvor mange eksponeringer 30d gikk på det ene batteriet som stod i..(over 1200 og enda var det ikke flatt).

 

Forøvrig ble det i hovedsak brukt to objektiv. EF 135/2.0L og EF 35/1.4L. En bortimot perfekt kombinasjon, uansett brikkestørrelse - dog det ideelle er nok FF.

Blitsen måtte frem når det ikke var mer daglys igjen (det var et dunkelt lokale).

Supplerte med EF-S 10-22mm på enkelte utendørsbilder - samt en 70-200mm i én spesiell situasjon.

 

Moralen får vel være, dobbeltsjekk utstyret før avreise samt at et backup-hus kan være gull verd.

Lenke til kommentar

Sålenge du har gjort det klart for brudeparet at de/du kan ende opp med 0 brukbare bilder, så ser jeg ingen grunn til å ikke prøve seg.

 

Jeg fikk være assistent på rundt 6 bryllup i sommer, og kan si så mye som at selv om jeg ikke hadde noe ansvar, og forventningene var ørsmå. Bryllupsfotografering er et stort ansvar, så det første du må gjøre er som sagt og sørge for at de ikke har NOEN forventninger...

 

Etter det kan du bare browse gjennom noen bilder her inne og på andre galleri. Det viktigste er ved inngang, evt også forberedelsene i forrommet. Du tar bilder fra "Publikums plassering" når de går opp midtgangen og bruker gjerne blits, høy ISO er no-no...

 

Ta bildene på både høykant og liggende. Så tar du bildet bakfra, og når faren overgir datteren til brugdommen. Under snakkingen kan du ta bilder av salmekort/bøker, små barn som leker i midtgangen med vielsen i bakgrunn osv...

 

Så er det viktig at du kommer litt nærme når de setter på ringene, og når de kysser bør du ikke være på dass... Så tar det ca 1-2min før de snur seg og går nedover midtgangen... Da bør du helst være nede ved døra å knipse de når de går nedover.

 

Lykke til... Morro at du prøver deg, ingen er mestere på første forsøk.

Lenke til kommentar

Da skal jeg unngå å fortelle deg hvor stort oppdrag du har påtatt deg (det har et par brukere lenger opp her klart helt utmerket), og sender deg isteden videre til noen andre diskusjoner.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&hl=bryllup

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&hl=bryllup

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...psfotografering

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...psfotografering

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...psfotografering

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har du mulighet få tak i ett par du kjenner og lek bryllupsfotograf med de. Har kun vært med som "gjeste" fotograf på ett bryllup i sommer, og det endte med at kun mine bilder ble brukt. Mulig dette kan kalles nybegynner flaks men ut fra min erfaring bør du tenke på følgende ting.

DU er sjefen og bør sørge for å ha paret sin oppmerksomhet utenfor feks kirke når det står familie og venner fra fjernt og nær og "forstyrrer". Ta så mye bilder som mulig, nærebilder/oversiktsbilder/horisontalt/vertikalt - gruppebilder med feks svigers & Co kan gi fasinerende mye blikk i alle retninger og det klassiske "øya igjen" syndromet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...