Gå til innhold

Fare med å gi ut kontonummer?


fargoth

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har i forbindelse med salg på bruktmarkedet gitt ut kontonummeret mitt til en person jeg antar er suspekt. Innebærer det noen risiko at denne personen har mitt kontonummer? Kan det brukes i forbindelse med svindel? Han har jo ikke pinkode eller noen annen sensitiv informasjon for uten om kontonummer og navn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg har i forbindelse med salg på bruktmarkedet gitt ut kontonummeret mitt til en person jeg antar er suspekt. Innebærer det noen risiko at denne personen har mitt kontonummer? Kan det brukes i forbindelse med svindel? Han har jo ikke pinkode eller noen annen sensitiv informasjon for uten om kontonummer og navn.

 

det å gi ut kontonummeret ditt behøver ikke nødvendigvis å være kritsisk, men om vedkommende som har fått det ønsker å lage litt spikk, eller er ute etter å svindle, kan jeg love deg at DET ikke er lurt.

 

det er utrolig hva folk kan klare å få tak i av info i dag om man bare prøver godt nok, eller vet nøyaktig hvordan...

Lenke til kommentar

Selvsagt, men er det mulig å hente penger fra min konto uten å få tilgang på pinnkoden og uten cracke seg inn? Jeg tenker da mer i retning tradisjonelle svindlermetoder og ikke metoder som innebærer datakriminalitet.

 

Selvfølgelig er det fare med å gi ut kontonummeret ditt til noen du ikke stoler på, ved hjelp av litt mer informasjon så kan de fort ta ut penger av kontoen din.
Hvilken tilleggsinformasjon snakker vi om da?
Lenke til kommentar

Fødselsdato.

 

Ikke vanskelig å lage falsk legg som ser autentisk ut, for deretter å be en bank om å overføre penger fra konto x til konto y eller ta ut penger i skranken.

 

Sier vel seg egentlig selv at man ikke burde oppgi slike opplysninger til personer med ond hensikt.

Lenke til kommentar

Blir rimelig håpløst om man ikke kan gi ut kontonr. til potensielle kjøpere. Har vel gitt mitt til rundt 100 folk eller noe sånt, ikke hatt noen problemer so far... Og OM noe skulle skje er det vel mulig å få dekt tapet, vil jeg tro.

 

Hvis det ikke er mulig er det vel enkelt å sette opp en konto man bruker til den type ting, som er tom hele tiden, unntatt når noen ahr satt inn noen kroner.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...