Gå til innhold

Hvor lang tid tar det ca. å bli mykere?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er en gutt på 15 år som lurer på hvor ca. lang tid det tar å bli mykere i beina.

 

Egentlig så tror jeg faktisk at jeg aldri har greid å nå tærne med hennene bare ved å stå rett og bøye meg nedover... Det lengste jeg greier å rekke, er å ha hennene ca. 15 cm over bakken.

 

Jeg har egentlig trent en del når jeg var litt yngre men så har det dabbet av... Har begynt å løpe ca. 3 ganger i uken nå, og jeg tøyer ut etter jeg er ferdig.

 

Det jeg spør om her, er hvor ca. lang tid det tar før jeg klarer å nå bakken med hennene, uten at jeg kjenner at det strekker veldig...

 

Hvor bør jeg tøye ut og hvor lenge?

 

Det er så irriterende å ikke nå bakken!

 

Er veldig takknemlig for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vel rett og slett gjøre øvelsen med å strekke deg mot tærne, det er vel både ryggen og baksiden av legger/lår som må tøyes. Press litt , men ikke så det blir direkte vondt - så vil du komme lengre ned etterhvert. Noe tidsperspektiv på det har jeg ikke og ikke hvor mye du skal holde på hver gang. Ta heller flere småøkter enn mye om gangen.

 

Ellers er tøying like etter trening et omdiskutert tema og konklusjonen har vel gått mer og mer i retning av å ikke tøye sliten muskulatur så mye, men heller ved andre anledninger.

 

Fornøyd ? Nei, tror ikke det :p

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar
Du må vel rett og slett gjøre øvelsen med å strekke deg mot tærne, det er vel både ryggen og baksiden av legger/lår som må tøyes. Press litt , men ikke så det blir direkte vondt - så vil du komme lengre ned etterhvert. Noe tidsperspektiv på det har jeg ikke og ikke hvor mye du skal holde på hver gang. Ta heller flere småøkter enn mye om gangen.

 

Ellers er tøying like etter trening et omdiskutert tema og konklusjonen har vel gått mer og mer i retning av å ikke tøye sliten muskulatur så mye, men heller ved andre anledninger.

 

Fornøyd ? Nei, tror ikke det :p

 

OK! Tusen takk for svar :D

Lenke til kommentar

Er du skikkelig varm i muskulaturen og er motivert kan du klare det på så lite som 10 økter hvis du utfører alt grundig. Bevist i praksis av fysioterapeuten min da jeg var på din alder og slet med veldig stive ben. Dog krevde dette en fagperson som var veldig flink i det hun drev med.

 

Tips: Tøy normalt så du kjenner det strekker godt i hver ben i ca 25-30 sekunder. Slipp litt opp så du fortsatt kjenner det strekker littegrann i en 10-15 sekunder. Så strekker du igjen normalt i 25-30 sekunder. Fysioterapeuten mente dette var den optimale måten å bli mykere på. Ligg gjerne på rygg og ha en person til å dytte benet ditt oppover mens du holder det strakt.

Lenke til kommentar
Er du skikkelig varm i muskulaturen og er motivert kan du klare det på så lite som 10 økter hvis du utfører alt grundig. Bevist i praksis av fysioterapeuten min da jeg var på din alder og slet med veldig stive ben. Dog krevde dette en fagperson som var veldig flink i det hun drev med.

 

Tips: Tøy normalt så du kjenner det strekker godt i hver ben i ca 25-30 sekunder. Slipp litt opp så du fortsatt kjenner det strekker littegrann i en 10-15 sekunder. Så strekker du igjen normalt i 25-30 sekunder. Fysioterapeuten mente dette var den optimale måten å bli mykere på. Ligg gjerne på rygg og ha en person til å dytte benet ditt oppover mens du holder det strakt.

 

Takker for et godt tips :D Er veldig takknemelig for at folk gidder å å svare og gi tips!

 

Tusen takk igjen dannybatov og Fjellvaaken!:)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Så tøying er altså ikke å anbefale etter vanlige treningsøkter?

 

Det er iallfall advart mot kraftig tøying av sliten muskulatur. Jeg slenger ut et par linker - litt tilfeldig valgt:

 

http://www.klikk.no/helse/trening/article2...e?service=print

 

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_...rtene/1.1317540

 

Du finner mere ved å google litt.

 

Katten strekker seg etter å ha ligget i ro og det samme behovet er vel tildels hos oss mennesker også.

 

Det beste er vel å ta en tøyestund av og til etter å ha varmet litt opp ? Men forsiktig tøying etter trening er sikkert ok.

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
påvirker det å være stiv, jogging og løping?

i sommer kunne jeg ta i bakken med hele fingrene, men nå klarer jeg AKKURAT å ta på toppen av foten:P

 

Er du veldig lite bevegelig i ankel- og hofteleddet kan det påvirke jogging og løping, ved at du ikke klarer å oppnå gunstig steglengde.

Endret av Finne
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Er det egentlig noen påvist sammenheng mellom økt risiko for skader ved kald tøying?

 

Jeg vet det er ganske stor forskjell i praksis da det gjelder dette. Det er jo normalt i mange land å tøye rett som det er (gjerne før trening).

 

Jeg har snakket med en del folk som driver kampsport, og påstanden fra de er at man kan tøye når som helst uten at det er problematisk (så lenge man er forsiktig, noe som gjelder uansett om man er varm eller kald), og at de ofte tøyer på tidspunkter langt utenfor treningstid (i senga rett før man legger seg er et eksempel).

Lenke til kommentar

Når man trener styrke, og egentlig alt som er påkjenning for musklene generelt, lager man små rifter i muskelfibrene. Dette skjer altså ved overbelastning. Man ødelegger musklene på et vis.

 

Så ved å ha nok protein og hvile vil kroppen kunne reparere musklene, og i tillegg (om man er i kcal-overskudd) gjøre dem bedre rystet til neste gang (økt styrke).

 

Når man tøyer skjer akkurat det samme, man lager rifter. Jeg tøyer ofte rett etter settene i styrketreningen, bare for å få ødelegge musklene enda mer. I tillegg føles det godt ;)

 

Vil btw bli mykere selv, så lurer på hvordan jeg skal gjøre dette. Skal teste ut det tipset til dannybatov:

Tips: Tøy normalt så du kjenner det strekker godt i hver ben i ca 25-30 sekunder. Slipp litt opp så du fortsatt kjenner det strekker littegrann i en 10-15 sekunder. Så strekker du igjen normalt i 25-30 sekunder. Fysioterapeuten mente dette var den optimale måten å bli mykere på. Ligg gjerne på rygg og ha en person til å dytte benet ditt oppover mens du holder det strakt.

 

Edit: Har forresten sluttet med den generelle oppvarmingen før styrketreningen (jogging etc.) og bare gjør oppvarming i hver enkelt øvelse med lett vekt. Kanskje ikke det lureste, burde vel begynne igjen med joggingen. Har også hørt at man egentlig skal ta punktoppvarming, men seriøst.

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...